Autotoimittajat pääsivät koeajamaan uutta Škoda Superb Combia keväiseen Portugaliin. Näin uutuusmalleista kirjoitettiin heti tuoreeltaan.
"Helppoa kehua, haastava moittia”
Tekniikan Maailman toimittaja Olli Laitinen luonnehtii uutta Superbia ajo-ominaisuuksiltaan tukevan vakaaksi. ”Uusi Škoda Superb on auto, jota on helppo kehua mutta haastava moittia. Tilat, varustelu sekä voimalinjavaihtoehdot ovat kattavat, ja hinta on pysynyt kurissa.”
”Muutokset sisätiloissa ovat merkittäviä”. ”Ilmeen selkeyttäminen on jatkunut myös kojelautaan, jota hallitsee kolme kiertokytkintä. Järjestelmä toimii hyvin ja se on intuitiivinen käyttää.”
Kiitosta tulee myös Suite-sisustuksen istuinvaihtoehdoista. ”Niistä ei keksi pahaa sanottavaa miettimälläkään.”
”Erinomaisen etevä ja jopa ylellisen iso”
Iltalehden koeajossa ”sähköautoihin tottunut autotoimittaja Pentti J. Rönkkö hätkähtyi Superbin toimintamatkasta.”
”Kesken uuden Škoda Superbin kaksilitraisen dieselin kohdalla pysähdyin tuijottamaan toimintalukemaa. Olin ajellut jo kymmeniä kilometrejä ja näytössä seisoi lupaus: 980 kilometriä.” ”Kaikkien ajamieni sähköautojen jälkeen lukema oli veret seistauttava”, Rönkkö kirjoittaa.
”Syksyllä Suomeen ennättävät myös uudet ladattavat hybridit.” ”Iso akku tarjoaa peräti 100 kilometrin toimintamatkan: nyt ollaan jo ensimmäisten täyssähköautojen mittaluokassa!” ”Superb on erinomaisen etevä ja jopa ylellinen iso auto.”
”Kuin hengähdystauko hektisyyden keskellä”
”Hulppeasti tilaa, vastinetta rahalle ja persoonallisia sisustuksen ratkaisuja. Superb edustaa perinteisiä arvoja modernisti tulkittuna”, Moottori-lehden toimittaja Vesa Eskola kirjoittaa.
Koeajossa suosikiksi nousi eri voimalinjoista kevythybridi. ”Sähkö on siinä läsnä, mutta lähes huomaamattomasti. Tämän 48 voltin järjestelmän olemassaoloa ei täydy edes tiedostaa, sillä se toimii taustalla myös ilman, että kuljettaja tekee mitään. Parhaimman edun voimalinjasta saa kuitenkin irti, kun on tietoinen sen toimintalogiikasta.”
Superb on Eskolan mukaan tien päällä vakaa, ja kuin vanha tuttavuus. "Se istuu heti käteen. Ohjaamossa ei tarvitse hämmästellä oudosti sijoitettuja hallintalaitteita – tai no ehkä vähän ratin kehälle sijoitettua vaihdevipua.”
”Kun Škoda laittaa parasta pöytään, lukee menussa Superb”
Näin otsikoi koeajojuttunsa autotoimittaja Mervi Varonen Keskisuomalainen-lehdessä.
”Neljännen sukupolven Škoda Superbin koeajo on katettu Portugaliin. Lissabonissa odottaa virtaviivaisesti muotoiltu Combi, jonka tyyliä ja taloudellisuutta on hiottu huolellisesti.”
”Aerodynamiikkaa on parannettu esimerkiksi viistommalla tuulilasilla ja pidemmällä kattospoilerilla. Tilat ovat hulppeat, ja saatavilla ovat bisnesluokan mukavuudet.”
”Työsuhdeautojen lellikki – nyt ja edelleen”
”Se ei kadehdi, ei kerskaa, eikä pöyhkeile, tiesi jo ensimmäinen korinttolaiskirje kertoa. Ja vaikka puhe oli rakkaudesta, väittämät sopivat myös neljännen sukupolven Škoda Superbiin.” ”Se on nimittäin vaatimaton ja ihastuttavan vanhanaikainen ´oikea auto´, Kauppalehden autotoimittaja Tommi Aitio kirjoittaa.
”Ei ihme, että Superb on nyt ja uuden mallisukupolvensa myötäkin työsuhdeautoilijoiden lellikki. Globaalisti jopa 90 prosenttia kaikista Superbeista menee yrityskäyttöön, Suomessakin 75 prosenttia.” ”Syyt moiselle ostokäyttäytymiselle käyvät ilmeisiksi jo lyhyen ajolenkin aikana.”
”Virtaviivaisempi, suurempi, taloudellisempi”
Ilta-Sanomat koeajoi uuden Superbin maailman ensi-illassa Prahassa loppuvuodesta 2023.
”Uusi Superb on virtaviivaisempi, suurempi ja taloudellisempi kuin edeltäjänsä. Lataushybridin ja farmarikorin arvioidaan nappaavan valtaosan keväällä 2024 Suomeen saapuvan uutuuden myynnistä”, Ilta-Sanomien autotoimittaja Toni Jalovaara arvioi.
”Superb on ollut aina suuri auto, joka on sijoittunut ylemmän keskiluokan ja pykälää kookkaampien edustusautojen väliin. Nyt kummankin korimallin kori on venynyt neljällä sentillä yli 4,9 metrin.”
”Sisällä kuljettajan eteen aukeava näkymä on aivan erilainen kuin ennen. Ehkä ensimmäisenä huomaa, ettei keskikonsolissa ole enää vaihteenvalitsinta.”