ŠKODA SCALA Press Kit

ŠKODA SCALA määrittää perheautokokoluokan uudet mittapuut.

› Aina online, huipputason liitettävyys ja edistyksellinen puheohjaus

› Reilut ja erinomaisen monikäyttöiset sisätilat kompakteista ulkomitoista huolimatta

› TSI ja maa-/biokaasu (CNG): neljä tehokasta ja taloudellista moottorivaihtoehtoa

› Suuremman kokoluokan autoista tutut turvallisuuden avustinjärjestelmät uutuutena tässä autokokoluokassa

Uuden tekniikan käyttöönoton, tunteisiin vetoavan muotoilun, erinomaisen toiminnallisuuden ja huipputason liitettävyyden myötä uudessa Scalassa toteutuu kerralla useita eri kehitysvaiheita auton määrittäessä perheautokokoluokan malliston uudet mittapuut. Scalaan on tarjolla neljä moottoriversiota, joiden tehot ovat välillä 66 kW (90 hv) ja 110 kW (150 hv), sekä runsaasti aktiivisen ja passiivisen turvallisuuden järjestelmiä mukaan lukien täys-LED-ajo- ja takavalot. Aidon ŠKODA-mallin tapaan autossa on väljät tilat matkustajille matkatavaroineen ja paljon nerokkaita Simply Clever -ratkaisuja.

ŠKODA Scalan kohokohtien yhteenveto:

Ulkopuoli

Scalan etuvalot ovat matalat ja kaventuvat. Ne hallitsevat tämän perhekokoluokan automallin keulan ilmettä yhdessä jäähdyttimen säleikön, sen alapuolisen kookkaan ilmanottoaukon ja etupuskurin kulmien Air Curtains -ilmanvirtausohjaimien kanssa. Muotoilultaan urheilullinen ja hienostunut SCALA vetoaa tunteisiin ja on ensimmäinen Euroopassa myytävä ŠKODA-automalli, jonka takaluukun pinnassa on ŠKODA-tekstilogo merkkilogon sijaan. Tekstilogo pääsee oikeuksiinsa etenkin alemmas ulottuvan takalasin yhteydessä. Auton ulkonäköä korostavat parhaiten täys-LED-ajovalot ja -takavalot, dynaamiset takavilkut ja aerodynaamisesti optimoidut kevytmetallivanteet, joiden koko on jopa 18 tuumaa. Kokonaisuuden kruunaavat jopa 15 ulkovärivaihtoehtoa.

Sisätilat

Scalan uudessa sisätilakonseptissa on yhdistetty ergonominen ja tunnepitoinen muotoilu, väljät tilat, monipuoliset tavaralokeroratkaisut ja tämän kokoluokan suurin tavaratila. Tavaratilan koko on 467 litraa, joka suurenee 1 410 litraan, kun suhteessa 60:40 jaettujen takaistuimien selkänojat käännetään alas. Kokonaisuuden kruunaavat lukuisat Simply Clever -ratkaisut. Pitkän 2 649 mm:n akselivälin ansiosta takana matkustaville on väljät jalkatilat ja pääntilamitta

982 mm. Nämä mitat sijoittavat auton oman kokoluokkansa kärkeen. Uudistetun kojelaudan muotoilulinja myötäilee konepellin muotoja ja reunustaa tietoviihdejärjestelmän näyttöä, jonka koko on jopa 9,2 tuumaa. Näyttö sijaitsee korkealla kuljettajan näkökentässä ja on siten aina helposti luettavissa. Muotoilulinja toimii samalla myös ergonomisena rannetukena kosketusnäytön käyttöä varten. Etuovien verhousten materiaalit ovat korkealaatuisia, ja niiden pinta on miellyttävän pehmeä. Lämpimät värisävyt, yksilölliset koristelistat, tunnelmavalaistus ja värilliset koristeompeleet istuinverhoiluissa luovat miellyttävän tunnelman. Saatavilla olevat tuulilasilämmitys ja ohjauspyörän lämmitys lisäävät mukavuutta.

Skaalautuva MQB-perustekniikka ja kori

SCALA on Škodan ensimmäinen Volkswagen-konsernin moderniin, skaalautuvaan A0 MQB -perustekniikkaan pohjautuva automalli. Scalan pituus on 4 362 mm, leveys 1 793 mm ja kor-keus 1 471 mm. Väljien sisätilojen lisäksi SCALA on esimerkillisen aerodynaaminen, ja sen il-manvastuskerroin on erinomaisella tasolla (cd alkaen 0,29). Tämän on mahdollistanut korin virtaviivainen muotoilu. Sen suunnittelussa on hyödynnetty edistyksellisiä digitaalisimulaatioita ja virtuaalista tuulitunnelia. Kaikki ŠKODA Scalan koriosat ovat aerodynaamisesti optimoituja. Näihin lukeutuvat etenkin tarkoin muotoiltu kattospoileri, huolellisesti suunnitellut moottorin jäähdytysilma-virran ohjaamiseen käytettävät ohjainosat, Air Curtains -ilmanvirtausohjaimet, aerodynaamisesti optimoidut kevytmetallivanteet ja auton pohjan suojukset sekä pienemmät yksityiskohdat, kuten ta-kavaloyksiköiden erityiset ilmanvirtauksen jättöreunat ja tuulilasin vedenpoistokanavat.

Moottorit ja alusta

SCALA on ensimmäinen ŠKODA-automalli, jossa on lisävarusteena saatavilla Sport-alustansäätöjärjestelmä (Sport Chassis Control). Sen yhteydessä on urheilullisesti sovitettu alusta, joka on 15 mm matalampi vakioalustaan verrattuna. Kuljettaja voi ajoasetuksen valintaa käyttämällä valita iskunvaimennuksen toimintaluonteen vaihtoehdoista Normal ja Sport. Saatavilla on kolme TSI-bensiinimoottoria, joiden iskutilavuus on 1,0 tai 1,5 litraa, ja jotka ovat teholtaan 70 - 110 kW (95 - 150 hv). Moottori 1.0 TSI G-TEC tuottaa 66 kW:n (90 hv) tehon ja on suunniteltu käyttämään ympäristöystävällistä maa-/biokaasua (CNG). Kaikki moottorit täyttävät Euro 6d-TEMP -päästöstandardin vaatimukset, ja niiden yhteyteen on saatavilla 5- tai 6-vaihteinen käsivalintainen vaihteisto tai 7-vaihteinen DSG-vaihteisto. Kaikkien bensiinimoottoreiden yhteydessä on pakokaasun hiukkassuodatin.

Tietoviihde

Scalassa käytetään Swing-, Bolero- ja Amundsen-järjestelmiä, jotka perustuvat kolmannen sukupolven MIB-järjestelmään. Niiden yhteydessä näytön koko on välillä 6,5 ja 9,2 tuumaa, joista kookkain vaihtoehto kuuluu tämän autokokoluokan suurimpiin. Saatavilla on lisäksi ŠKODA Sound System -äänentoistojärjestelmä, jossa on yhteensä 10 kaiutinta. Integroitu eSIM-kortti luo nopean LTE-/4G-internetyhteyden, minkä ansiosta SCALA on aina online-yhteydessä. Hätäpuhelujärjestelmän (eCall) lisäksi se mahdollistaa ŠKODA Connect Online -mobiilipalvelujen käytön. Näihin lukeutuvat esimerkiksi Infotainment Online -palvelun Infotainment-sovellukset, joita voi ladata Shop-palvelusta, sekä Care Connectin Remote Access -etäkäyttöpalvelut ja Proactive Service -palvelut. Langaton SmartLink-tekniikka, WiFi-lähiverkko, USB-C-liitännät edessä ja takana sekä induktiivisen latausmahdollisuuden tarjoava Phone Box -matkapuhelinlokero ovat myös saatavilla autoon. Tarjolla on myös puheohjausjärjestelmä.

Turvallisuus

ŠKODA SCALA ylsi parhaaseen viiden tähden tulokseen puolueettomissa Euro NCAP -törmäys-testeissä. SCALA lukeutuu kokoluokkansa turvallisimpiin autoihin ja sai huippupisteet aikuisten matkustajien ja polkupyöräilijöiden suojauksesta. Scalassa on jo Active-varustetasosta alkaen LED-etu- ja takavalot vakiona, sekä enimmillään jopa yhdeksän turvatyynyä mukaan lukien kuljet-tajan polviturvatyyny ja – ensimmäistä kertaa tässä autokokoluokassa – lisävarusteena saatavat takasivuturvatyynyt. Niiden lisäksi Scalassa on useita avustinjärjestelmiä, joita on ollut aiemmin vain suuremman kokoluokan autoissa. Side Assist -kaistanvaihtovaroitin, joka havaitsee 70 metrin päästä takaapäin lähestyvät tai sokean kulman alueella olevat ajoneuvot, ajonopeuteen 210 km/h toiminnassa oleva mukautuva vakionopeuden säädin (ACC) ja pysäköintiavustin ovat saatavana lisävarusteena. Kaista-avustin, kaupunkiajo-hätäjarrutusavustimen sisältävä automaattinen hätäjar-rutusjärjestelmä Front Assist ja ennakoiva jalankulkijasuoja ovat vakiovarusteita. Jos törmäysvaa-ran uhka on välitön, takasivuturvatyynyjen yhteydessä saatavilla oleva ennakoiva turvajärjestelmä Crew Protect Assist sulkee automaattisesti sivulasit lähes kokonaan ja kiristää etuturvavyöt valmiiksi.

Simply Clever

Uudessa Scalassa on tyypilliseen tapaan runsaasti auton arkipäivän käyttöä helpottavia Simply Clever -ratkaisuja. Katkaisinta painamalla toimiva sähkötoiminen takaluukku ja sähkötoimisesti esiin kääntyvä vetokoukku ovat ensi kertaa saatavilla tämän kokoluokan autoon, kuin myös vakiovarusteena löytyvät lasinpesunestesäiliön korkkiin integroitu suppilo ja jääraappa, jossa renkaiden kulutuspintasyvyyden mittatulkki.

Tarjolla Monte Carlo -erikoismalli

ŠKODA on laajentanut perheautokokoluokan SCALA-mallistoaan MONTE CARLO -varusteluversiolla. Erikoismalli kunnioittaa Škodan menestyksellistä moottoriurheiluhistoriaa ja ilmentää sitä ulkopuolen sporttisen mustilla muotoiluelementeillä, perän mustalla ŠKODA-tekstilogolla ja sisätilojen urheilullisilla yksityiskohdilla. Useat mustat elementit tuovat dynaamisen ŠKODA SCALA MONTE CARLO -varusteluversion ilmeeseen selvää urheilullisuutta. Škodan perheautokokoluokan automallien sporttisten varusteluversioiden nimessä on perinteisesti esiintynyt MONTE CARLO. Nimi viittaa Monacon ruhtinaskunnan keskukseen, joka tunnetaan ylellisyydestä ja eleganssista sekä jo yli sadan vuoden ajalta myös moottoriurheilusta.

Škodan vuosimalli 2021 tuo monia uusia varusteita

Uudet ohjauspyörät ovat näkyvin uudistus Škodan vuosimallin 2021 autoissa. Uudessa ŠKODA Octaviassa esitellyt ohjauspyörät löytyvät nyt myös SCALA-mallista. Auton varusteluversiosta ja lisävarusteista riippuen nahkaverhoiltu ohjauspyörä on joko tyylikäs kaksipuolainen tai urheilullinen kolmipuolainen. DSG-vaihteistolla varustettuihin versioihin on mahdollista saada Tiptronic-vaihteenvalitsimet ohjauspyörän yhteyteen. Monitoimiohjauspyörissä on uusia näppäimiä ja käyttöä helpottavat pyöritettävät rullasäätimet.

SCALA-malliin on lisätty myös tyylikkäitä yksityiskohtia. Saatavissa ovat uudet hopeanväriset 17-tuumaiset Propus-kevytmetallivanteet ja uutena Simply Clever -ratkaisuna tavaratilan peitteen alle monikäyttöinen säilytystasku esimerkiksi takkeja varten. Keskuslukituksen lisävarusteisen avaimet-toman käytön KESSY-järjestelmän kauko-ohjaimen signaali kytkeytyy pois päältä, jos ohjainta ei viiteen minuuttiin ole liikutettu. Aiemmin ohjaimen piti olla liikuttamatta 15 minuutin ajan. Kaikissa SCALA-malleissa on nyt aktiivihiili-raitisilmasuodatin, joka suodattaa sisäilmasta myös allergiaa aiheuttavia hiukkasia.

MEDIALAATIKKO
Kuvat: ŠKODA AUTO

Lataa kaikki