12.4.2023
Katumaasturin sporttikuuri – Škoda Enyaq RS iV Koeajossa

Etuhelman E-kirjaimen muotoiset mustat koristeosat ja tummennetut takaikkunat ovat osa Enyaq RS iV:n sporttityyliä.

Komeaa ja ketterää menoa, tuumasi vuoristokylän vuohi nähdessään Škoda Enyaq RS iV:n. Nelivetoinen katumaasturi vakuutti kyvyillään myös kuljettajan.

Teksti Mervi Varonen, Kuvat Škoda Auto

Andalusialaisen vuoristokylän rauha ei häiriinny, vaikka koeajoreitti kiemurtelee lähellä taloja. Kun täyssähköinen Enyaq RS iV kulkee lähes äänettömästi kylän läpi, pihalla makoilevan kissan viiksikään ei värähdä.

Aitauksessa märehtivän vuohen katse seuraa tovin maasturin menoa. Jos hetki taltioitaisiin sarjakuvaan, vuohen ajatuskuplassa lukisi hämmästynyt lausahdus komeasta ja ketterästä sähköjuhdasta.

Enyaq RS iV:n keulassa on vakiona valaistu Crystal Face -etumaski, joka loistaa kirkkaana 131 ledin voimin.

Väkevää vääntöä

Enyaq RS iV on Škodan täyssähköisen katumaasturimalliston uusin tulokas, ja samalla tšekkitehtaan toinen täyssähkömalli, joka kantaa Rally Sport -historiaan viittaavaa RS-logoa. Ensimmäisenä myyntiin ehti Enyaq Coupé RS iV. Enyaq-perheen sporttiset sisarukset perustuvat samaan tekniikkaan ja sijoittuvat tehoiltaan malliston huipulle.

RS-mallilta on lupa odottaa väkevää vääntöä. Kaksi sähkömoottoria tuottaa 220 kilowatin (299 hv) maksimiyhteistehon. Kun maksimivääntöä on jopa 460 newtonmetriä, neliveto ei nikottele vaativissakaan ajo-olosuhteissa.

Täyssähköiset katumaasturit toimitetaan asiakkaille hiilineutraaleina. Škoda Auto kompensoi tuotannon hiilidioksidipäästöjä hankkimalla päästöoikeuksia.

Napakka sport-alusta

Rankkasateet ovat huuhtoneet rinteiltä maa-ainesta ja irtokiviä koeajoreitille. Mutkainen ja kapea tie vaatii tarkkaa ajoa ja luottoa siihen, että auto tottelee, kuten kuski käskee.

Enyaq RS iV:n kanssa homma toimii ja luottamus pelaa. Vakiona oleva progressiivinen ohjaus tekee autosta niin sanotusti hanskaan sopivan. Ohjaustuntuma on erittäin hyvä hitaammissakin ajonopeuksissa.

Enyaq RS iV rakentuu sport-alustalle, joka tuo ajoon asiaankuuluvaa napakkuutta. Jousitus ja iskunvaimennus on tehty jäykemmäksi kuin perusmallisessa alustassa. Alustaa on madallettu 15 millimetriä edestä ja 10 millimetriä takaa. Korin etuosan pieni niiaus sopii urheilulliseen menoon ja tukee auton aerodynamiikkaa.

Koeajoauton alustassa on RS:n vakiosäädöt. Lisävarusteena on saatavilla mukautuva alustan säätöjärjestelmä, joka mukauttaa iskunvaimennusta ajotilanteen mukaan. Ajoasetuksissa on neljä muistakin Škoda-malleista tuttua vaihtoehtoa: Eco, Comfort, Normal ja Sport. Kuljettaja voi itse säätää alustan luonnetta mieleisekseen, jos on ruksannut mukautuvan alustan säätöjärjestelmän lisävarustelistalta.

Erityisen huonoja tai liukkaita olosuhteita varten RS:ssä on lisäksi Traction-ajoasetus, jolla autoa voi ryömittää jatkuva neliveto päällä.

Vakiovarusteisen RS Lounge -designvalinnan istuinverhoiluna on musta Suedia-mikrokuitukangas limen värisin terein ja kontrastisaumoin. Lisävarusteena saatavassa RS Suite -designvalinnassa istuinverhoilu on mustaa rei’itettyä nahkaa harmain terein ja kontrastisaumoin.

Apurina Travel Assist

Malagan seudun maanteillä nopeusrajoitukset sallivat 120 kilometrin tuntivauhdin. Suomalaisiin verrattuna espanjalaiset pikitiet tuntuvat kuin sametilla ajelisi. Kuljettajan nauttiessa Enyaqin tasaisen mukavasta menosta, vauhti meinaa lipsahtaa herkästi ylinopeuden puolelle.

Tässä kohtaa avuksi tulee Travel Assist -ajoavustinkokonaisuus, josta RS-malliin on saatavilla uusin versio. Mukautuvan vakionopeuden säätimen ja nopeusrajoitusten sekä tien kulun ennakoinnin avulla vauhti pysyy kurissa ja ajo on kaikin puolin huolettomampaa.

Koeajoautossa on lisävarusteiset 21-tuumaiset vanteet vakiona tulevien 20-tuumaisten sijaan. Suurista vanteista huolimatta ulkopuoliset äänet kantautuvat varsin vaimeasti ohjaamoon eivätkä häiritse keskustelua suuremmissakaan nopeuksissa. Enyaq RS iV:n etusivulaseissa onkin vakiona ääntä eristävä laminointi.

Kyyti ei kuitenkaan kaikilta osin ole kuin pumpulia: töyssyjä osataan rakentaa etelässäkin. Teiden terävämpiä ryppyjä RS:n jäykähkö alusta ei aina vastaanota sulavasti. Auton ajomukavuutta ei kuitenkaan ole uhrattu urheilullisuudelle, ja hyvä niin.

Enyaq RS iV:n kattavaan vakiovarusteluun sisältyvät hiilikuitujäljitelmälliset koristelistat kojelaudassa ja oviverhouksissa, metalliset poljinpinnat sekä Sport-etuistuimet, joissa on integroidut pääntuet.

Sporttisuutta korostavan mustan ja RS-tyylin yksityiskohtien hallitsemissa sisätiloissa on väljät oltavat jopa viidelle henkilölle.

Sähäkkä perheautoksi

Enyaq RS iV kiihtyy nollasta sataan 6,5 sekunnissa. Huippunopeus on 180 kilometriä tunnissa. Numerot kertovat, että Enyaqilla ehtii, vaikka ei kiire olisikaan. Kiihtyvyys on sopivan sähäkkä, mutta ei liian repivä, mikä säästää matkustajien niskoja.

Autotoimittajat valitsivat Enyaq iV:n Vuoden Autoksi Suomessa 2022. Enyaq RS iV jatkaa palkitusta perusmallista tutuilla vahvuuksilla, eikä sporttisuus ole syönyt arkiautoilun käytännöllisyyttä. Tavaratilaa on takana edelleen hulppeat 585 litraa ja takapenkit eteen taittamalla 1 710 litraa. Jarrullista vetokykyä riittää aina 1 200 kg asti.

Enyaq RS iV:n ajoakun bruttokapasiteetti on 82 kilowattituntia (77 kWh netto), jolla yltää jopa yli 500 kilometrin WLTP-toimintamatkaan yhdellä latauksella. Lämpöpumppu on vakiona. Huippulataustehoksi kerrotaan jopa 135 kilowattia tasavirralla pika- ja suurtehoasemilla. Kotilatauslaitteella ja vaihtovirralla latausteho on suurimmillaan 11 kilowattia.

Enyaq Coupé RS iV ja Enyaq RS iV -malleissa on uusin ME 3.2 -ohjelmistoversio, jota päivitetään etänä OTA-tekniikalla.

Mustaa tyylittelyä

Enyaq-sähköautomalliston RS-tyyliin kuuluvat mustalla korostetut yksityiskohdat auton korissa. Kirkkaan vihreä Mamba Green -ulkoväri on varattu vain RS-malleille, mutta toki värikartta on laajempi.

Enyaq RS iV:n erityispiirteenä on koko etumaskin leveydeltä valaistu Crystal Face. Näyttävässä ”kristalli-ilmeessä” on 131 lediä ja se tulee vakiona. Myös Matrix LED -ajovalot ja täys-LED-takavalot kuuluvat vakiovarusteisiin.

Sisätiloihin on tarjolla kaksi designvalintaa. Perushintaan kuuluu RS Lounge, jossa istuinverhoilu on mustaa Suedia-mikrokuitukangasta. Lisävarusteena saatavan RS Suiten päämateriaali on musta nahka. Omaa silmääni ja selkääni miellytti eniten nahkaverhoilu, joka tuntui erityisen hyvältä yhdistelmältä kuljettajan sport-istuimelta koettuna.

Enyaq RS iV:n voi rakentaa mieluisekseen kahdella toisiaan täydentävällä lisävarustepaketilla. Max-varusteluun kuuluu laaja setti varusteita Travel Assist -ajoavustinkokonaisuudesta lämmitettävään tuulilasiin ja Head Up -tuulilasinäyttöön. Ultra-varustelussa on mukana muun muassa etumatkustajan sähkötoimisesti säädettävä istuin muistilla, kuljettajan sähkösäätöisen istuimen hierontatoiminto ja mukautuva alustan säätöjärjestelmä.

Koeajon oranssikylkinen Škoda Enyaq RS iV jää kylpemään Andalusian aurinkoon. Autoja saataneen kevään korvilla jälleenmyyjille Suomessa, mutta myynti on jo käynnissä.

Lue myös

Tarkista tuulilasin kevätkunto ja turvallisuus

Ajankohtaista & Uutta

Pysäköi ja maksa kätevästi

Ajankohtaista & Uutta

Kotilatauksen kannattaja

Sähköautoilu