6.3.2023
Mikko Heikkilä – kotipihalta rallin EM-sarjaan Kuvassa

Mikko Heikkilän tie vie nyt sinne, mistä hän ei vielä hetki sitten uskaltanut oikein edes haaveilla. Vuoden 2023 rallikalenteriin kuuluu kahdeksan EM-rallia ja Jyväskylässä ajettava MM-tason Secto Rally Finland.

Suomen Mestari 2022 Mikko Heikkilä on ajanut mutkien kautta voittoon. Tänä vuonna tie vie rallin EM-sarjaan.

Teksti Sari Okko, Kuvat Esko Tuomisto

”Olen syntynyt Vantaalla, mutta asunut Nurmijärvellä noin 3-vuotiaasta lähtien. Rallikipinä syttyi aikanaan SM-tasolla ajaneen isäni kautta. Aina meillä jotain autonraatoa kotitallissa ruuvattiin. Muistan myös katselleeni rallivideoita VHS-kaseteilta aika pienestä pitäen.

Ehkä 8-9 -vuotiaana pääsin ajamaan ensimmäistä kertaa siviiliautolla. Kotipihalla oli noin 50 metrin lenkki, jota ajelin. Välillä kolisi puihin tai käytiin pellolla, mutta siinä sitä oppi autoa pyörittämään.

Kurvailuvaihetta kesti aikansa, kunnes homma jäi sikseen. Ensimmäisen rallini ajoin 20-vuotiaana Suopunki-rallissa, jossa tuli heti voitto, vaikkei ajaminen vielä tuolloin oikein ralliajamista muistuttanutkaan.

Suurin este ralliautoilulle oli taloudellinen. Vuonna 2013 ostin muutaman tonnin auton, jolla pääsin ajamaan muutaman kisan. Vuosina 2014-2015 ajoin edelleen vain joitakin kisoja, mutta harrastin myös enduroa ralliautoilun korvikkeena lähinnä hupimielessä.

Vuonna 2016 saimme ostettua SM4-luokan auton, jolla ajettiin pari vuotta kisoja niin paljon kuin rahaa riitti. Vuonna 2018 pääsin ajamaan ensimmäisen rallin nelivetoautolla. Vuokrasimme Škoda Fabia R5:n, mutta emme vielä päässeet kunnolla vauhtiin tai ajamaan täyttä SM-sarjaa. Suurille hurraahuudoillekaan ei ollut syytä.

Mikko Heikkilä testaamassa ajokkiaan Moksin maisemissa Korpilahdella kesällä 2022.

Vuoden 2018 lopulla päätin lopettaa. Seuraavana vuonna onnistuin kuitenkin keräämään rahoitusta ja pääsin yhteen SM-ralliin Škodalla. Ovet alkoivat avautua yhteistyökumppaneiden avulla, ja vuonna 2020 ajoimme jo täyden SM-kauden. Omat odotukset vauhdillisesti olivat ehkä korkeammalla, mutta ajoimme kuitenkin pronssille.

Vuonna 2021 SM-pronssi kirkastui SM-hopeaksi ja vuonna 2022 SM-kullaksi. Kyllähän menestyminen tuntuu hyvältä, kun siitä ei ole montaa vuotta, jolloin en edes uskaltanut haaveilla autosta, jolla olen nyt päässyt ajamaan.

Mikä rallissa sitten aina vain vetää puoleensa? Jos asiaa järjellä ajattelee, niin eihän siinä mitään järkeä ole. Rallissa kuitenkin kiehtoo kilpailu, vauhti ja auton käsittely erilaisissa olosuhteissa, kisajännitys, kehittyminen ja hienolla autolla ajaminen.

Nyt on tavoitteena ottaa niitä steppejä, jotka vievät eteenpäin kohti kansainvälisiä kisoja. Vuonna 2023 ajan EM-sarjaa, mikä tuo ajamiseen uusia ulottuvuuksia. Rallikalenteriin kuuluu näillä näkymin kahdeksan EM-rallia ja Jyväskylän MM-ralli.

Odotan innolla tulevaa kautta ja asfalttiajamista. Jos vielä pidemmälle katsotaan, niin kyllähän MM-sarja on mielessä. Olen tavoitteellinen, haluan kehittyä ja mennä eteenpäin sekä oppia uutta. Haluan katsoa rallikortin loppuun asti ja nähdä, miten pitkälle sillä päästään.”

Kuka Mikko Heikkilä?

Ikä 30 v

Työ ralliautoilija, nosturiauton kuljettaja

Harrastukset vetouistelu, kuntoilu, lenkkeily

Siviiliauto Škoda Octavia

Ralliauto Škoda Fabia Rally2 Evo

Kilometrit siviiliautolla noin 55 000 vuodessa

Asenne ”Kyllä tämä tästä järjestyy”

Lue myös

Komea kolmikko – Kodiaq, Karoq ja Kamiq

Ajankohtaista & Uutta

Läpi lumen ja tuiskun – Enyaq Coupé 80x 4x4 RS iV

Koeajossa

Škoda Enyaq – talviuimarin paras kaveri

Ajankohtaista & Uutta