2.6.2021
MM-kisojen katsomossa 15 000 kiekkofania Škoda Sponsoroi

Jääkiekon MM-kisojen ottelut pelattiin aluksi kokonaan ilman yleisöä, ja kesäkuun alusta peleihin on päässyt yleisöä vain rajoitetusti. Katsomot eivät jää tyhjiksi, sillä Škodan ansiosta voit kuin päästä matsiin. Seuraavassa kerromme miten.

Jääkiekkofanien on tänä vuonna kannustettava suosikkijoukkuettaan kotoa käsin, mutta silti on tarjolla mahdollisuus olla mukana hallissa: ainakin kuvana ŠKODA FanBoardin kautta.

Valmistelut tehtiin salamavauhdilla, ja jo muutamassa päivässä projektin toteuttamispäätöksen jälkeen kuvien lataamistoiminto oli jo kehitetty valmiiksi.

Miten se toimii?

"Mitään tilin perustamista tai muuta monimutkaista ei tarvita. Jääkiekkofanin tarvitsee vain syöttää sähköpostiosoitteensa, valita suosikkijoukkueensa ja ladata kuvansa.

Ja saman tien pystyy tarkastamaan kuvansa", projektia johtava Simona Králová selittää. Kuvassa fanilla on yllään suosikkijoukkueensa pelipaita, ja kuvaa voi jakaa sosiaalisessa mediassa.

Omaa kuvaansa voi säätää sovelluksessa

Simona Králová

Kohti seuraavan vuoden kisoja Suomessa

Tänä vuonna kisoja ei voinut seurata paikan päällä Latviassa, mutta ensi vuonna pitäisi olla mahdollista mennä kisoihin Suomeen. Syötä nimesi ja osoitteesi, kun lataat kuvasi. Jos arpa suosii, voit ŠKODA-kilpailussa voittaa yhden kolmesta palkintona olevasta matkasta majoituksineen vuoden 2022 jääkiekon MM-kisoihin Suomessa tai toisen kahdesta signeeratusta pelipaidasta.

Kumpaakin hallia varten on oma tulostin

Fanitaulu kuin melkein aito

Jääkiekkofanien lähettämät kuvat tulostetaan Riikassa kahdessa yhteistyöyrityksessä: niistä toinen vastaa toisesta hallista ja toinen toisesta, mikä helpottaa logistista työtä. Fanikuvahahmoille on Riga Areenalla varattu 770 paikkaa ja Olympic Sports Centre -hallissa 200. Kuvahahmot on suunniteltu pysymään istuimilla pystyssä, joten niitä ei tarvitse erityisesti tukea, kiinnittää tai liimata.

"Kaikki fanikuvahahmot ovat kooltaan ja muodoltaan samanlaisia. Valitsimme mitoituksen siten, että kuvahahmo sopii hyvin istuimelle ja luo mahdollisimman aidon vaikutelman ‒ aivan kuin katsomossa todella olisi ihmisiä. Kun jääkiekkofani lataa kuvansa nettisivustolle, hän näkee miten kuvansa sijoitetaan kuvahahmoon ja sijaintia voi muuttaa manuaalisesti", kertoo Škodan kansainvälisen elämysmarkkinoinnin johtaja Christian Philipp.

Kisa-auto ŠKODA ENYAQ fanien edessä.

Jokaisen fanikuvan hyväksyy (tai hylkää) ihminen – siihen ei voida käyttää automaattitoimintoa. "Tämä on herkkä asia. Meidän pitää olla sataprosenttisen varmoja, että mitään lakia, asetusta tai määräystä ei rikota, ei kansallisella eikä kansainvälisellä tasolla. Vain ne kuvat tulostetaan, joiden käyttöön on saatu lupa. Me emme hyväksy kuvia muista ihmisistä tai kuvia, joissa annetaan käsimerkkejä tai näytetään symboleita, mutta hyväksymme fanikuvaan mukaan lapsen tai lemmikkieläimen", Philipp korostaa.

Škodan kansainvälisen elämysmarkkinoinnin johtaja Christian Philipp.

Joku saattaa puuttua

Ehkä mietit, voitko valita missä pelissä fanikuvahahmosi istuu kannustamassa. Valitettavasti se ei ole mahdollista, mutta kun lataat kuvasi, voit määrittää minkä joukkueen pelipaita sillä on yllään.

Samasta sähköpostiosoitteesta voi ladata vain yhden kuvan. Kuvia käytetään vain FanBoard-fanitaululle tulostamiseen. Niitä ei käytetä muihin tarkoituksiin – kisajärjestäjät säilyttävät kuvat kisojen päättymiseen asti uudelleen käyttämisen varalta.

Tavoitteena on saada katsomoon kaikkiaan 15 tuhatta fanihahmokuvaa.

"Tavoitteemme on saada jokainen jääkiekkofanikuva katsomoon vähintään yhteen otteluun kannustamaan suosikkijoukkuettaan. Fanikuvahahmon käyttämisestä kiinnostuneiden lukumäärä vaihtelee tietenkin maittain. Siksi esimerkiksi vähemmän jääkiekkohulluista maista, kuten Italia ja Kazakstan, on suurempi mahdollisuus saada kuvansa mukaan useampaan otteluun.

Ja toisaalta, jos fanikuvia saadaan enemmän kuin niille on varattu istuimia, fanikuvahahmot valitaan arvalla. Pidämme kirjaa siitä, kuinka monta kertaa kutakin fanikuvaa on käytetty. Näiden syiden vuoksi on mahdollista, että vaikka jääkiekkofani on ladannut kuvansa ja järjestäjät ovat sen hyväksyneet, fanikuvahahmo ei välttämättä pääse katsomoon", Králová lisää.

Katsomoon odotetaan saatavan kaikkiaan viisitoista tuhatta fanikuvahahmoa. Online- rekisteröitymislomake on ollut käytettävissä 12. toukokuuta alkaen, ja tätä juttua kirjoitettaessa 14 150 jääkiekkofania on lähtenyt mukaan.

ŠKODA ja jääkiekon maailmanmestaruuskisat

ŠKODA on jääkiekon MM-kisojen virallinen pääsponsori jo 29. kerran peräkkäin. Siten Škodalla on urheilulajien maailmanmestaruuskisojen historian pisimpään jatkuneen pääsponsoroinnin maailmanennätys. Tänä vuonna ŠKODA toimitti kisajärjestäjien autokalustoksi 45 täyssähköistä ENYAQ iV -katumaasturia. Jääkiekon MM-kisat pelataan tänä vuonna 21. toukokuuta ‒ 6. kesäkuuta Latvian pääkaupungissa Riikassa. ŠKODA on myös 2021 IIHF -sovelluksen virallinen yhteistyökumppani.