ŠKODA Design suunnitteli Ranskan ympäriajon voittajien pokaalit 2021

16. heinäkuuta 2021. Jo 108. kerran järjestettävän Ranskan ympäriajon (Tour de France) kilpailijat ajavat maaliin Pariisin Champs-Elysées'llä heinäkuun 18. päivänä. Siellä myös jaetaan tämän maailman kuuluisimman pyöräilykisan eri kilpailuluokkien palkinnot. Tämä on yhdestoista vuosi peräkkäin, kun ŠKODA Design on vastannut kilpailun voittajien pokaalien suunnittelusta.
ŠKODA AUTO

Peter Olah, ŠKODA AUTON sisätilasuunnittelun johtaja: "Pokaaleistamme on tullut yksi Tour de Francen tunnusmerkeistä. Tänä vuonna olemme hakeneet muodot luonnosta: kuvioinnissa ruohon tai kukkien lehdet kuin kasvavat ylös pokaalia pitkin. Ne piirtävät pokaalille luonnonläheisen, lähes feminiinisen luonteen. Toteuttamamme muotoilu korostaa aihepiirejä, jotka ovat yhteiskunnallisesti tärkeitä ja joihin me suunnittelussa kiinnitämme erityistä huomiota".

Nelikiloiset ja 60 senttimetriä korkeat pokaalit on valmistettu läpikuultavasta vihreästä lasista. Muodoissa on havaittavissa nykyisten ŠKODA-automallien muotokieli kristallimaisine piirteineen. Tšekkiläisen Lasvit-kristallitehtaan työntekijät ovat tehneet ŠKODA AUTON muotoilijoiden suunnitelmista veistokselliset taide-esineet. Valon heijastumat ja varjoihin sulautuminen luovat kiehtovasti leikkaavien linjojen leikin. Kristallin hionta vaatii äärimmäistä tarkkuutta, ammattitaitoa, vakaata kättä ja vuosien kokemusta.

Tämänvuotinen Tour de France starttasi 26. kesäkuuta Bretagnen Brestistä. Kun pääjoukko tulee maaliin Pariisin Champs Elysées'llä heinäkuun 18. päivänä, kilpailijoilla on takanaan 3 383 kilometriä halki Ranskan ja Andorran. Kisan reitti käsittää 21 etappia, tasamaata ja vuoristoa sekä henkilökohtaista aika-ajoa kelloa vastaan. ŠKODA AUTO on maailman suurimman pyöräilykilpailun virallinen pääsponsori jo 18. kerran. ŠKODA AUTO toimitti kisaorganisaation ja kilpailunjohdon käyttöön kaikkiaan 250 autoa ja sponsoroi pistekilpailun johtajan vihreää paitaa. Kuten viime vuonnakin, täyssähköinen ŠKODA ENYAQ iV -katumaasturi ajoi Tour de Francen kilpailunjohtaja Christian Prudhommen käytössä liikkuvana johtokeskuksena eli "punaisena autona", ja joillakin etapeilla johtoautona oli ŠKODA SUPERB iV -lataushybridi.

MEDIALAATIKKO
Kuvat: ŠKODA AUTO

Lataa kaikki