ŠKODA OCTAVIA SCOUT: suositun Octavian offroad-henkinen lifestyle-malli

Huippumodernin EVO-sukupolven bensiini- ja dieselmoottoreilla nautinnollinen ajettavuus ja hyvä taloudellisuus. Nelivedon kuudennen sukupolven monilevykytkin varmistaa mainion vetopidon kaikissa tilanteissa. Erinomainen aktiivinen ja passiivinen turvallisuus, entistäkin enemmän mukavuutta, suuremmat sisätilat ja Škodan tapaan erittäin toimiva kokonaisuus – koko uudessa OCTAVIA-mallistossa. RRunsaasti voimalinjavaihtoehtoja

17. helmikuuta 2021. ŠKODA täydentää suursuositun Octavian neljännen sukupolven mallistoa uusilla offroad-henkisillä OCTAVIA SCOUT -farmarimalleilla. Nämä OCTAVIA-malliston uudet huippumallit ihastuttavat erinomaisella turvallisuudella, uusilla avustinjärjestelmillä, entistäkin paremmalla mukavuudella ja nykyaikaisilla liitettävyysmahdollisuuksilla. Koskaan aiemmin ŠKODA ei ole tarjonnut yhtä montaa voimalinjavaihtoehtoa kuin nyt.

Teknisestä tuotekehityksestä vastaava ŠKODA AUTON hallituksen jäsen Christian Strube:

"ŠKODA OCTAVIA RS ja OCTAVIA SCOUT täydentävät suursuosikkimallimme malliston valmiiksi. Minulla on ilo kertoa, että sporttisen ja aktiivisen elämäntyylin RS- ja SCOUT-mallien perinne jatkuu edelleen. OCTAVIA-mallistomme on nyt monipuolisempi, digitaalisempi ja ympäristövastuullisempi kuin koskaan aiemmin. Suosituin automallimme on nyt saatavilla liftback-mallina ja Combi-farmarina, etu- tai nelivetoisena, huippunykyaikaisella bensiini-, diesel- tai kaasumoottorilla – ja lisäksi myös kevythybridinä tai ladattavana hybridinä. Asiakkaillamme on todella runsaasti valinnanvaraa, mikä luo uudelle OCTAVIA-sukupolvelle erinomaiset edellytykset menestyä".

Farmarimalliset SCOUT-mallit ovat sijoittuneet OCTAVIA-malliston huipulle jo useammassa sukupolvessa. Uuteen OCTAVIA SCOUT -malliin on tarjolla kolme moottorivaihtoehtoa, joista löytyvät sekä bensiini-, että dieselversiot. Kaikkien näiden versioiden yhteydessä on aina neliveto.

OCTAVIA SCOUT -malleista löytyvät kaikki uusimman OCTAVIA-sukupolven myötä toteutetut uudistukset: Octaviat ovat nyt vieläkin suuremmat sisätiloiltaan ja entistä mukavammat. Aktiivinen ja passiivinen turvallisuus on erinomaista tasoa, ja liitettävyysmahdollisuudet modernit ja runsaat.

ŠKODA OCTAVIA SCOUT: moottorit ja alusta

› Vakiona huonon tien paketti ja jopa 20 mm suurempi maavara

› OCTAVIA SCOUT on aina nelivetoinen moottoriversiosta riippumatta

› Bensiini ja diesel: yhteensä kolme moottorivaihtoehtoa

Aiemmasta sukupolvesta tuttuun tapaan myös uusi OCTAVIA SCOUT on aina nelivetoinen ja saatavilla vain COMBI-farmarina. SCOUT-malliston uutena voimanlähdevaihtoehtona on nyt OCTAVIA-malliston tehokkain 147-kilowattinen (200 hv) dieselmoottori 2.0 TDI.

Jos moottoriksi valitaan 2.0 TDI -dieselmoottori teholtaan 110 kW tai 147 kW (150 hv tai 200 hv), OCTAVIA Scoutin suurin sallittu perävaunumassa jarruin on jopa 2000 kg. Scoutin polttoainesäiliön tilavuus on 55 litraa, mikä on 10 litraa enemmän kuin vastaavissa etuvetoisissa ŠKODA OCTAVIA-malleissa (pl. RS).
Tarjolla on myös 2.0 TSI -bensiinimoottori teholtaan 140 kW (190 hv).

Uusi kuudennen sukupolven monilevykytkin

OCTAVIA Scoutin nelivetojärjestelmässä käytetään uutta elektronisesti säädeltyä kuudennen sukupolven monilevykytkintä. Tämä kytkin on lähes 0,8 kilogrammaa aiempaa kevyempi, ja sen toimintaa on kehitetty uudella pienikitkaisella öljyllä, laakereiden kevyemmällä esijännityksellä ja optimoidulla sisäisellä voitelulla. Uudistukset myös pienentävät polttoaineen kulutusta. Monilevykytkimen reagoinnin nopeuttamiseksi ohjainlaite on integroitu kytkimeen, joten erillistä, ulkopuolista ohjainlaitetta ei tarvita. Ohjainlaite tarkkailee kuljettajan ajotyyliä ja määrittää sen perusteella, onko neliveto tarpeen vai ei. Tilanteen niin salliessa ohjainlaite kytkee nelivetokytkimen öljypumppua käyttävän sähkömoottorin pois toiminnasta. Kun nelivetoa tarvitaan, järjestelmä kytkeytyy toimintaan sekunnin murto-osien kuluessa.

Huonon tien paketti, suurempi maavara ja erityinen Offroad-toiminto

ŠKODA OCTAVIA SCOUT -malleissa on vakiona huonon tien paketti, joka sisältää korkeamman maavaran ja alustan suojukset. Koska maavara (161 mm) on jopa 20 millimetriä muita OCTAVIA-malleja suurempi, OCTAVIA SCOUT soveltuu myös huonokuntoisempien teiden ajamiseen. Myös mukautuva alustan säätöjärjestelmä Dynamic Chassis Control (DCC) on saatavilla. Jos autossa ei ole DCC-järjestelmää, kuljettaja voi asettaa XDS+ järjestelmän toimintaluonteeksi joko Normal tai Sport ajoasetuksen valinnan kautta. XDS+ on elektronisen tasauspyörästöjarrun (EDL) toimintalaajennus, joka parantaa auton vetopitoa.

Erityinen Offroad-toiminto voidaan aktivoida keskusnäytöstä ajoasetuksen valintanäytössä. Toiminnon käyttö mukauttaa pidonhallintajärjestelmien toiminnan soralla tai huonokuntoisilla teillä ajamisen olosuhteisiin. Tällöin kaasupoljin reagoi painamiseen rauhallisemmin ja DSG-vaihteisto vaihtaa suuremmalle vaihteelle vasta moottorin suuremmalla kierrosluvulla. Varustus sisältää myös alamäkihidastimen. Nelivetoisten OCTAVIA SCOUT -mallien monitukivarsitaka-akseli takaa erinomaisen mukavuuden ja vakaat ajo-ominaisuudet.

ŠKODA OCTAVIA SCOUT: innovatiivinen tekniikka

› Ensimmäistä kertaa OCTAVIA Scoutissa DSG-vaihteiston Shift by Wire -valitsinvipu

› Uusi saatavilla oleva tuulilasinäyttö heijastaa ajamisen tärkeimmät tiedot suoraan tuulilasille

› Uusia avustinjärjestelmiä kuten törmäyksen väistöavustin Collision Avoidance Assist ja kääntymisavustin Turn Assist

OCTAVIA SCOUT -malleihin ovat tarjolla kaikki neljännen sukupolven OCTAVIA-malliston uudet tekniikat ja innovatiiviset avustinjärjestelmät. Uutuuksia ovat esimerkiksi DSG-vaihteiston Shift by Wire -valitsinvipu ja saatavilla oleva Head Up -tuulilasinäyttö sekä turvallisuutta lisäävinä järjestelminä törmäyksen väistöavustin Collision Avoidance Assist ja kääntymisavustin Turn Assist.

OCTAVIA Scoutiin on nyt saatavilla Head Up -tuulilasinäyttö. Se heijastaa ajamisen kannalta tärkeät tiedot kuten ajonopeuden, navigointiopastuksen, tunnistetut liikennemerkit ja kuljettajan aktivoitujen avustinjärjestelmien tiedot suoraan tuulilasille.

Innovatiivinen tekniikka neljännen sukupolven OCTAVIA-mallistosta

Uuteen OCTAVIA Scoutiin on tarjolla monet niistä teknisistä innovaatioista, jotka ŠKODA esitteli neljännen sukupolven OCTAVIA-malliston myötä. Suosittu OCTAVIA on ensimmäinen ŠKODA-malli, jossa on Shift by Wire -valitsinvipu. Kuljettaja valitsee ajoalueen (D, N tai R) keskikonsolissa olevalla pienellä keinukatkaisimella, jolta käsky vaihteistoon välittyy elektronisesti. Uudet avustinjärjestelmät, kuten törmäyksen väistöavustin Collision Avoidance Assist ja kääntymisavustin Turn Assist, tekevät OCTAVIA Scoutilla ajamisesta ja matkustamisesta entistäkin turvallisempaa. Vakiona ovat myös Matrix LED -ajovalot, joissa kaukovalot voidaan pitää jatkuvasti päällä häikäisemättä muita tienkäyttäjiä. Lisäksi Scoutissa on täys-LED-takavalot, joiden yhteydessä autossa on dynaamiset takavilkut ja Coming/Leaving Home -animaatiosaattovalotoiminto.

OCTAVIA Scoutin uudet ja edelleen kehitetyt avustinjärjestelmät

Neljännen sukupolven OCTAVIA-mallien myötä esitellyt uudet ja edelleen kehitetyt kuljettajan avustinjärjestelmät ovat saatavissa myös OCTAVIA SCOUT -malleihin. Side Assist -kaistanvaihtovaroitin havaitsee takaviistosta lähestyvät ajoneuvot jopa 70 metrin päästä ja varoittaa niistä tarvittaessa. Järjestelmä auttaa välttämään vaaratilanteiden syntymistä moottoriteillä ja monikaistateillä ajettaessa. Ennakoivan jalankulkija- ja pyöräilijäsuojan sisältävä automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä Front Assist varoittaa kaupunkiliikenteessä uhkaavasta törmäyksestä optisesti, akustisesti ja tarvittaessa jarruttamalla kevyesti. Hätätilanteessa järjestelmä jarruttaa auton automaattisesti pysähdyksiin. Järjestelmä tunnistaa liikennesuunnassa liikkuvat ja paikallaan olevat ajoneuvot sekä auton eteen tulevat pyöräilijät ja jalankulkijat.

ŠKODA OCTAVIA SCOUT: jykevä muotoilu

› Etu- ja takapuskurien lisäosat sekä hopeanväriset kattokaiteet ja ulkopeilikotelot

› Matrix LED -ajovalot, LED-sumuvalot ja 18-tuumaiset kevytmetallivanteet vakiona

ŠKODA OCTAVIA Scoutin tunnistaa OCTAVIA-malliston vankkailmeisimmäksi malliksi esimerkiksi hopeanvärisistä etu- ja takapuskurien lisäosista, kattokaiteista ja ulkopeilikoteloista. Matrix LED -ajovalot, LED-sumuvalot ja 18-tuumaiset kevytmetallivanteet sisältyvät vakiovarustukeen.

OCTAVIA Scoutin tunnistaa helposti etu- ja takapuskurien hopeanvärisistä lisäosista. Scoutissa on myös mustat suojukset pyöränkoteloaukkojen reunoissa ja sivuhelmoissa. Etu- ja takapuskurien lisäosat, kattokaiteet ja ikkunakehykset ovat hopeanväriset, kuten sähkösäätöisten ja lämmityksellisten koria vasten kääntyvien ulkopeilien kotelotkin. Ulkopeilit ovat automaattisesti himmentyvät. OCTAVIA Scoutin vakiovarustukseen kuuluvat myös Matrix LED -ajovalot ja LED-sumuvalot.

18- ja 19-tuumaiset kevytmetallivanteet

OCTAVIA Scoutin huomiota herättävää ulkonäköä tehostavat vakiovarusteiset 18-tuumaiset Braga-kevytmetallivanteet hopeanvärisinä. Ne ovat saatavissa myös antrasiitinvärisinä, ja lisäksi tarjolla ovat 19-tuumaiset Manaslu-kevytmetallivanteet antrasiitinvärisinä

Parempi ilmanvastuskerroin

Uuden sukupolven Octavian sulavalinjainen muotoilu merkitsee myös pienempää ilmanvastusta. Ilmanvastuskertoimellaan noin (cd) 0,29 uusi ŠKODA OCTAVIA SCOUT on yksi luokkansa aerodynaamisimmista autoista.

ŠKODA OCTAVIA SCOUT: sisätilojen tyylikäs ilme

› Vakiona erityiset puukuvioidut koristelistat ja istuimien ThermoFlux-kangasverhoilu

› Uusi keskiturvatyyny etuistuimien välissä parantaa kuljettajan ja etumatkustajan suojausta

› Virtual Cockpit -mittaristo ja digitaalinen avustaja Laura vakiona

Uuden OCTAVIA Scoutin sisätiloissa katse kiinnittyy erityisiin puukuvioituihin koristelistoihin, istuimien ThermoFlux-kangasverhoiluun ja krominvärisiin yksityiskohtiin. Uusi keskiturvatyyny löytyy nyt myös OCTAVIA Scoutista. Myös Virtual Cockpit -mittaristo ja digitaalinen avustaja Laura sisältyvät vakiovarustukseen.

ŠKODA AUTON muotoilujohtaja Oliver Stefani: "Ilmavan väljien sisätilojensa ansiosta OCTAVIA SCOUT on hyvänolon tekijä. Modulaarinen ja monitasoinen kojelauta vangitsee katseen heti. Auton kokonaisilmeestä huomaa monet SCOUT-tyyliset muotoiluyksityiskohdat kuten erityiset koristelistat, ThermoFlux-istuinverhoilun, SCOUT-logot etuistuimien selkänojissa sekä verhoilujen kauniit ruskeat koristeompeleet. Auton ulkonäkö on vankka, mutta samalla tyylikäs ja suosituimman automallimme SCOUT-version offroad-henkeä viestivä".

Uudistuneiden sisätilojen malliversiokohtaiset yksityiskohdat

OCTAVIA-malliston SCOUT-malliversion uudistuneet, ergonomiset ja entistäkin käyttäjäystävällisemmät sisätilat ovat täynnä yksityiskohtia, jotka kertovat tämän malliversion persoonallisuudesta. Näitä yksityiskohtia ovat esimerkiksi kojelaudan koristelistat (vakiovarusteena ruskeat puukuvioidut ja saatavissa myös tummina harjattuina), istuimien ThermoFlux-kangasverhoilu ja SCOUT-logot etuistuimien selkänojissa. Ruskeat koristesaumat koristavat verhoiluja, modulaarista monitasoista kojelautaa ja lämmitettävää nahkaverhoiltua monitoimiohjauspyörää, joka on kaksipuolainen ja jonka yhteydessä on Tiptronic-vaihteenvalitsimet. Polkimissa ovat alumiiniset poljinlevyt kumisin liukuestein, ja visuaalisia korostuksia lisäävät selkeän keskikonsolin yksityiskohdat. Kojelaudan ja ovien koristelistat, krominväriset ovenkahvat sekä uudet ja pehmeät materiaalit viimeistelevät sisätilojen korkealaatuisen vaikutelman. Automaattisesti himmentyvä taustapeili ja jalkatilan kangasmatot kruunaavat sisätilojen tyylikkyyden.

SCOUT-logollinen Virtual Cockpit -mittaristo ja digitaalinen avustaja Laura vakiona

Vakiovarusteisen, muunneltavan ja digitaalisen Virtual Cockpit -mittariston näytön koko on 10,25 tuumaa. Näytössä näytetään erityinen SCOUT-logo autoon tultaessa ja autosta poistuttaessa. Tietoviihdejärjestelmät ovat Volkswagen-konsernin uusinta modulaarista laitesukupolvea, ja auton omalla eSIM-kortilla ne ovat aina internetyhteydessä. Kojelaudassa vapaasti seisovaa 10-tuumaista keskusnäyttöä voidaan käyttää myös kokonaisia lauseita ymmärtävällä digitaalisella Laura-avustajalla.

Keskiturvatyyny ja avaimeton keskuslukitus ja käynnistys KESSY vakiovarusteena, kolmialuesäätöinen Climatronic-ilmastointiautomatiikka saatavilla

Kuljettajan ja etumatkustajan väliin täyttyvä keskiturvatyyny suojaa etenkin sivutörmäyksessä. Uudessa Scoutissa on myös muita uuden sukupolven Octavian myötä tulleita uusia ominaisuuksia ja varusteita. Esimerkiksi sähkömekaaninen seisontajarru ja Auto Hold -paikallaanpitoavustin. Uusi LED-tunnelmavalaistus valaisee etuoviverhouksia, kojelautaa ja jalkatiloja. Valaistuksessa voi olla jopa 30 värivaihtoehtoa. Kojelaudan ja etuoviverhousten valaistuksen väriksi voidaan valita eri väri kuin jalkatiloihin. Värivaihtoehtoja on vakiona kymmenen, ja 20 väriä lisää voidaan hankkia FoD-toiminnolla (Functions on Demand) jälkikäteen tietoviihdejärjestelmän kaupan kautta. Ensimmäistä kertaa OCTAVIA Scoutiin on nyt saatavissa kolmialuesäätöinen Climatronic-ilmastointiautomatiikka. Vakiona ovat älypuhelimen langattoman induktiolatauksen sisältävä Phone Box -matkapuhelinlokero, kaksi USB-C-liitäntää taakse ja yksi USB-C-liitäntä kattokonsoliin taustapeilin läheisyydessä. Ulkopuolelta välittyviä ääniä vaimentavat laminoidut etusivulasit ovat myös tarjolla. Lopuksi mainittakoon vielä, että vakiovarusteisella KESSY-järjestelmällä on nyt mahdollista avata lukitun uuden Scoutin neljästä ovesta ensimmäiseksi mikä tahansa.

Ilmoitetut kulutusarvot on tarkoitettu eri automallien väliseen vertailuun. Ne perustuvat laboratoriossa tehtävään keskivertoajoa jäljittelevään WLTP-mittaukseen, eivätkä ne kuvaa tarkalleen auton kulutusta liikenteessä ajettaessa.

Lisätietoja:
Kari Aalo
Viestintäpäällikkö
+358 10 436 2112
kari.aalo(at)skoda.fi

MEDIALAATIKKO
Kuvat: ŠKODA AUTO

Lataa kaikki