ŠKODA OCTAVIA TOURING SPORT (1960): menestyksellinen paluu rallipoluille

6. toukokuuta 2021. Kun poliittinen tilanne 1950-luvun lopulla hieman lientyi, ŠKODA palasi kansainväliseen moottoriurheiluun ja kilpaili arvostetussa Monte Carlon rallissa vuonna 1956 ensimmäisen kerran sitten vuoden 1949. ŠKODA OCTAVIA TOURING SPORT (TS) ylsi useaan voittoon kansainvälisissä ralleissa 1960-luvun alkupuolella, ja siten Mladá Boleslavissa valmistettujen autojen moottoriurheiluperinne sai jatkoa.
ŠKODA AUTO

Tämän tiedotteen lehdistökuvasarja ja useamman artikkelin sarja ŠKODA Motorsportin 120 vuodesta on julkaistu ŠKODA Storyboardissa. Myös pidempi englanninkielinen tiedote on luettavissa tästä linkistä.

OCTAVIA TS:n moottori oli alun perin 1089-kuutioinen ja 50-hevosvoimainen.Tammikuussa 1962 esitellyn OCTAVIA TS 1200 -mallin 1221-kuutioisesta moottorista irtosi tehoa 55 hevosvoimaa ja vääntöä 86,2 Nm. Yksityiset rallitiimit virittivät tästä moottorista siedettävin muutoksin lähes 100-hevosvoimaisen. Keskusputkirunkoisessa autossa oli pyörien erillistuenta. OCTAVIA TS -malleja ja jopa 130 tuntikilometrin huippunopeuteen yltänyttä OCTAVIA 1200 TS -mallia valmistettiin 2 270 kappaletta vuosina 1960-1964.

Esko Keinänen ja Rainer Eklund luokkavoittoon OCTAVIA TS:llä Monte Carlossa ja Jyväskylässä

OCTAVIA TS ylsi suurimpiin menestyksiinsä yksityiskuljettajien käsissä Monte Carlon rallissa ja Jyväskylän suurajoissa. Vuonna 1961 suomalaiskaksikko Esko Keinänen / Rainer Eklund ajoi Monacossa luokkavoittoon ja yleiskilpailun kuudensiksi. Vuotta myöhemmin Monte Carlossa nähtiin 16 kuljettajaa kahdeksasta maasta ajamassa Octavialla. Luokkavoittoon ajoi taas Esko Keinänen ennen neljää Alfa Romeota. Jyväskylän suurajoissa Keinänen voitti luokkansa ja sijoittui yleiskilpailussa toiseksi edellään vain Pauli Toivonen Citroën DS 19 -autolla.

MEDIALAATIKKO
Kuvat: ŠKODA AUTO

Lataa kaikki