ENYAQ iV on ensimmäinen Volkswagen-konsernin sähköautojen skaalautuvaan MEB-perustekniikkaan pohjautuva ŠKODA. Se on saatavissa sekä takavetoisena että nelivetoisena. Toimintamatka on WLTP:n mukaan jokapäiväiseen käyttöön mainiosti sopien jopa yli 500 kilometriä.

ENYAQ iV kärkiautona Espanjan ympäriajossa

Škodan täyssähkökatumaasturi ENYAQ iV ajoi loka-marraskuussa kisatun Espanjan ympäriajon kärkiautona kolmella etapilla. Samalla punainen johtoauto toimi liikkuvana komentokeskuksena.
TEKSTI JA KUVAT: ŠKODA AUTO

Tänä vuonna La Vuelta eli Espanjan ympäriajo (20.10.–8.11.) ajettiin koronarajoitusten takia tavallista lyhyempänä, mutta tuttuun tapaan erittäin vaativana. Esimerkiksi 13. etappi Murosista Mirador de Ézaroon sisälsi jopa 20 prosentin nousuja.

Tällä 33,7 kilometrin mittaisella etapilla ENYAQ iV oli ensimmäistä kertaa kisan johtajan, Javier Gulliénin, käytössä. Johtoautossa oli mm. avattava lasikattoluukku, kuusi antennia, erikoissireenilaitteisto sekä huippuluokan kommunikaatio- ja johtokeskusvarustus. Varustuksen avulla kisan johtaja oli yhteydessä reittivalvojiin ja kisaorganisaation muihin autoihin, joten kommunikaatio kisatilanteista sujui kitkatta.

ŠKODA-automalliston täyssähkölippulaivamalli turvasi pyöräjoukon etenemistä myös kahdella viimeisellä etapilla ja maaliin tultaessa. Muilla etapeilla johtoautona oli Superb iV.

ŠKODA tukee pyöräilyä monella tasolla

ŠKODA Auto on Espanjan ympäriajon virallinen pääyhteistyökumppani, joka toimittaa autot kisaorganisaation käyttöön ja sponsoroi parhaan kirimiehen vihreää paitaa. Škoda tukee kilpapyöräilyä myös monella muulla taholla ja tasolla, kuten Tour de Francen sekä lukuisten kansallisten ja kansainvälisten urheilutapahtumien yhteistyökumppanina.