Jo kolme miljoonaa: Škoda Auton katumaasturimenestys jatkuu

Mladá Boleslav 21. syyskuuta 2023. Škoda Autolla on aihetta juhlaan: jo kolmasmiljoonas katumaasturi, musta Škoda Kodiaq SportLine, valmistui Kvasinyn tehtaalta. Škodan ensimmäinen katumaasturimalli Yeti syntyi vuonna 2009, minkä jälkeen katumaastureista on nopeasti tullut merkittävä osa Škodan automallistoa. Katumaasturimenestyksensä varrella Škoda on esitellyt mallit Kamiq, Karoq ja Kodiaq sekä sähköautojen MEB-perustekniikkaan pohjautuvan ensimmäisen Enyaq-täyssähkökatumaasturinsa. Kun niihin lisätään Intiassa hyvin menestyvä Kushaq, katumaastureiden osuus Škodan myynnistä on nykyään lähes puolet.
Teksti ja kuvat: Škoda Auto

Tuotannosta ja logistiikasta vastaava Škoda Auton hallituksen jäsen Andreas Dick: "Kolmen miljoonan katumaasturin valmistaminen vuodesta 2009 lukien on meidän kaikkien yhteinen loistava saavutus, joka kertoo asiakkaidemme automieltymyksistä ja kyvystämme vastata heidän tarpeisiinsa. Nykyään lähes puolet valmistamistamme autoista on katumaastureita. Nyt tehtävämme on selvä: olemme vahvasti sitoutuneet sähköistämään katumaasturimallistoamme ja mukauttamaan tuotantokapasiteettimme vastaavasti. Olemme ottaneet haasteen vastaan!"

Tšekin tasavallassa Škoda valmistaa katumaasturimalleja Kamiq, Enyaq ja Enyaq Coupé päätehtaallaan Mladá Boleslavissa, sekä malleja Karoq ja Kodiaq Kvasinyn tehtaallaan. Lisäksi Škoda valmistaa katumaastureita Kiinassa, Intiassa, Ukrainassa ja Slovakiassa.

Yeti: Škodan ensimmäinen katumaasturi
Škoda Auto toi vuonna 2009 myyntiin Yetin viidenneksi malliksi tuolloiseen automallistoonsa. Škodan ensimmäinen katumaasturi Yeti oli kooltaan kompakti ja luonteeltaan tyypillinen SUV: korkeampi istuma-asento, tilava ja monikäyttöinen. Sen vahvoja ominaisuuksia täydensivät Simply Clever -ratkaisut kuten VarioFlex-takaistuinjärjestelmä. Yetin tuotanto jatkui vuoteen 2018 saakka, ja sitä valmistettiin yli 684 000 kappaletta. Yeti loi perustan Škodan tulevalle laajalle katumaasturimallistolle.

Kodiaq: nykyisen Škoda-katumaasturimalliston pioneeri, pian jo toisessa sukupolvessa
Kodiaq esiteltiin syyskuussa 2016. Syksyllä 2018 esitelty Kodiaq RS oli Škodan sporttisen RS-malliston ensimmäinen katumaasturi. Tähän päivään mennessä Škodan suurinta katumaasturia on valmistettu jo yli 841 000 kappaletta. Syksyn 2023 aikana Škoda esittelee toisen sukupolven Kodiaqin, josta tulee tarjolle myös jopa yli 100 kilometrin WLTP-toimintamatkaan yltävä ladattava hybridi.

Škoda Karoq: lisää vauhtia katumaasturimalliston laajentamiseen
Vuonna 2017 Škoda esitteli toisena katumaasturimallistoaan laajentavana mallina Karoqin. Tästä käytännöllisestä autosta tuli nopeasti Škodan automalliston merkittävä jäsen, jota on tehty jo yli 705 000 kappaletta. Vuoteen 2021 mennessä Karoq oli myynnissä 60 maassa, ja myyntilukujen valossa se oli Octavian ja Kamiqin jälkeen kolmanneksi myydyin Škoda. Vuonna 2022 toteutetussa malliuudistuksessa päivitettiin muotokieltä ja lisättiin vastuullisten materiaalien käyttöä.

Škoda Kamiq: mukaan crossover-katumaasturiluokkaan
Kamiqilla Škoda lähti mukaan suosiotaan nopeasti kasvattaneeseen pienempien crossover-katumaastureiden luokkaan. Vuonna 2019 esiteltyä Kamiqia on tehty yli 537 000 kappaletta; tässä luvussa ovat mukana Kiinan markkinoille Kiinassa valmistetut Kamiq GT -mallit. Kamiq oli Škodan myydyin katumaasturi vuosina 2021 ja 2022. Elokuussa 2023 Škoda julkisti kuvia ja tietoja Kamiqin malliuudistuksesta, joka kohdistuu erityisesti auton muotoiluun, turvallisuuteen ja liitettävyyteen.

Enyaq ja Enyaq Coupé: katumaastureiden sähköistymisen aikakauden alku
Syyskuu 2020 oli tärkeä hetki Škoda Autolle autoilun sähköistymisen strategiassaan, kun ensimmäinen Volkswagen-konsernin sähköautojen skaalautuvaan MEB-perustekniikkaan pohjautuva Škoda-automalli Enyaq esiteltiin. Se sai tammikuussa 2022 seurakseen Enyaq Coupén, joka huokuu tunteisiin vetoavaa muotoilua , ja joka on sisältä erittäin tilava. Tähän mennessä Mladá Boleslavin tehtaalta on lähtenyt maailmalle yli 166 000 Enyaq- ja Enyaq Coupé -mallia.

Kushaq: Intiassa tehty Intian markkinoille
Vuonna 2021 esitelty Škoda Kushaq on ensimmäinen erityisesti Intiaan suunniteltu ja siellä valmistettava Škoda. Tähän mennessä lähes 64 000 kappaleen valmistusmäärällään Kushaq vahvistaa Škodan sitoutumista Intiaan. Dynaamisten kasvumarkkinoiden olemassa olevia synergiaetuja hyödyntäen Intian Punessa valmistettuja Kushaqeja tullaan viemään Vietnamiin CKD-sarjoina (CKD = täysin osiin purettu kokonaisuus), jotka kootaan Vietnamissa vuoden 2024 jälkipuoliskolta alkaen.

Trekka: Škodan uraauurtava edelläkävijä
Jokapaikan autoksi suunniteltu Trekka esiteltiin vuonna 1966, ja sitä voidaan pitää Škodan nykyisten katumaastureiden varhaisena esi-isänä. Škodan uusiseelantilaisen maahantuojan ja muiden paikallisten yritysten kanssa yhteistyössä suunniteltu auto oli ensimmäinen kokonaan Uudessa-Seelannissa suunniteltu ja valmistettu auto. Moottorit ja vaihteistot sekä muita komponentteja sisältäneet tekniikkasarjat lähetettiin Mladá Boleslavin tehtaalta Uuteen-Seelantiin autojen kokoonpanoa varten. Vuoteen 1972 mennessä Ōtāhuhun tehtaalla valmistettiin lähes 3 000 Trekkaa.

MEDIALAATIKKO
Kuvat: ŠKODA AUTO

Lataa kaikki