Škoda parantaa käyttökokemusta autoissaan integroimalla ChatGPT:n

Mladá Boleslav 15. tammikuuta 2024. Škoda Auto tiedottaa integroivansa tekoälypohjaisen ChatGPT-botin autojensa Laura-puheohjausavustajaan. Merkittävä uudistus parantaa käyttökokemusta ja helpottaa ajamisen arkea. Uutuus tulee käyttöön MEB GP- ja MQB EVO -perustekniikkoihin pohjautuvissa Škoda-automalleissa, kuten uudessa Superbissa ja uudessa Kodiaqissa. Niistä päästään käyttämään kattavaa tekoälytietokantaa ja lukemaan sen sisältöjä ääneen ajon aikana. Tämän uuden autokäyttöön soveltuvan ChatGPT-integroinnin toteuttaa Škodan teknologiakumppani Cerence Inc. Auton käyttäjän henkilötiedot ja auton tiedot ovat aina suojattuja.
Teksti ja kuvat Škoda Auto

Škoda Auton pääjohtaja Klaus Zellmer: "Škodan Laura-puheohjausavustajan täydentäminen tekoälyllä tekee autoistamme entistä parempia kumppaneita asiakkaidemme jokaiseen päivään. Kuljettajalla ja matkustajilla on helppo pääsy tiedon maailmoihin puheen avulla kesken matkan. ChatGPT:n integrointi Laura-puheohjausavustajaan on uusi osoitus siitä, miten Škoda mukauttaa edistyksellistä tekniikkaa autoihinsa ajokokemuksen parantamiseksi. Kuljettajan ei tarvitse käyttää käsiään, ja tietoturva on edelleen ensisijaista. Olen täysin varma, että asiakkaamme tulevat arvostamaan tätä uutta ja modernia toimintoa."

Uudet toiminnot parantavat auton käyttökokemusta

Chatbot tulee tarjolle uusimman sukupolven tietoviihdejärjestelmiin arviolta vuoden 2024 puolivälistä alkaen. Sitä käytetään seuraavissa MEB GP- ja MQB EVO -perustekniikkojen automalleissa: tietyt Škoda Enyaq -mallit, uuden sukupolven Škoda Superb ja Kodiaq sekä uudistuva Škoda Octavia.

Cerence Chat Pro -toiminnon mahdollistama ChatGPT:n integrointi Laura-puheohjausavustajaan tuo koko joukon uusia ominaisuuksia, jotka ylittävät merkittävästi aiemmin käytettyjen puheohjauskomentojen mahdollisuudet. Laura-puheohjausavustajalla on esimerkiksi ollut mahdollista käyttää tietoviihdejärjestelmää, navigointia ja ilmastointia, ja se on osannut vastata yleistasoisiin tietokysymyksiin.

Jatkossa tekoäly osaa antaa enemmän tietoa vastauksena kysymyksiin, jotka ovat Lauran mahdollisuuksia merkittävästi kattavampia. Tekoälyn osaaminen kasvaa jatkuvasti, ja se voi olla avuksi ajomatkan aikana: se rikastuttaa keskusteluja, selvittää kysymyksiä, osaa olla vuorovaikutuksessa tavallista puhetta käyttäen, vastaanottaa autokohtaisia tietoja ja paljon muuta. Tämä kaikki toimii käsiä käyttämättä kuljettajan ja matkustajien turvallisuuden lisäämiseksi.

Tietosuoja ensisijaisen tärkeä

Chatbotin käyttö on kuljettajalle selkeän suoraviivaista: puheohjausavustaja aktivoidaan puhekäskyllä "Okei Laura" tai ohjauspyörässä olevalla näppäimellä. Jos järjestelmä ei osaa vastata kuljettajan pyyntöön, pyyntö välitetään anonyymisti tekoälylle. ChatGPT:llä ei ole pääsyä auton tietoihin tai käyttäjän henkilökohtaisiin tietoihin. Tiukan tietosuojan varmistamiseksi kaikki välitetty vuorovaikutustieto poistetaan välittömästi käsittelyn jälkeen. Škodan lisäksi uusi chatbot tulee saataville myös muihin Volkswagen-konsernin automerkkien uusiin malleihin.

Katso video, jossa Škoda Auton pääjohtaja Klaus Zellmer testaa tekoälypohjaista ChatGPT-bottia:

MEDIALAATIKKO
Kuvat: ŠKODA AUTO

Lataa kaikki