ŠKODA AUTO DigiLab kehittää tekniikoita ja ratkaisuja tulevaisuuden liikkuvuusmahdollisuuksia varten

ŠKODA AUTO vahvistaa innovaatioasiantuntemustaan DigiLabin avulla. Projektin tavoitteena on viedä eteenpäin ideoita, joissa hyödynnetään luovuuden ja edistyksellisten yhteys- ja liikkuvuuspalvelujen kehityksen välistä vuorovaikutusta koko yhtiössä vuoden ajan. Huomion keskipisteessä ovat muiden muassa Smart Home, online-suoratoisto ja Car2X-kommunikaatio.

Osana ŠKODA 2025 -strategiaa ŠKODA AUTO on määrittänyt digitalisaation yhdeksi yhtiön tulevan kehityksen peruspilareista. ŠKODA AUTO DigiLabilla on tässä keskeinen rooli, sillä se vahvistaa tšekkiläisen autonvalmistajan innovatiivista osaamista ja digitaalisen kehityksen asiantuntemusta muiden vastaavien asioiden ohella. Prahan ajatushautomossa työskentelee noin 30 henkilöä, jotka tutkivat ja kehittävät uusia luovia liiketoimintamalleja, ratkaisuja ja tuotteita tulevaisuuden liikkuvuusmahdollisuuksia varten. He tekevät aktiivista yhteistyötä ulkoisten kasvuyritysten kanssa. Yhteistyö Volkswagen-konsernin muiden tulevien projektien kanssa on toinen keskeinen prioriteetti. ŠKODA AUTO DigiLab tekee esimerkiksi tiivistä yhteistyötä Volkswagen-konsernin ja sen eri automerkkien digitalisaatiosta vastaavien henkilöiden kanssa. Näin asiantuntemuksen ja saavutettujen tulosten keskinäinen vaihto hyödyttää koko Volkswagen-konsernia.

Edistyksellistä tekniikkaa sisältävät autot ovat edelleen keskeisessä osassa uusia liikkuvuus- ja yhteyspalveluja kehitettäessä. Jotta ne saadaan integroitua digitaaliseen maailmaan entistä paremmin, ŠKODA AUTO DigiLab on keskittynyt esimerkiksi Car2X-kommunikaation kehittämiseen. Se mahdollistaa ajokalustoon kuuluvien autojen välisen tietojenvaihdon sekä kyseisten autojen etähallinnan ja helpon integroinnin Smart Home -järjestelmään. ŠKODA on jo luonut perustan kyseisen tekniikan käyttöön online-mobiilipalveluillaan, jotka ovat saatavana tällä hetkellä lähes kaikkiin ŠKODA-malleihin.

ŠKODA 2025 -strategian keskeisenä lähtökohtana on se, että digitalisaatio koskee yrityksen kaikkia osastoja mukaan lukien esimerkiksi koulutus ja kehitys, autojen tuotekehitys modernia virtuaalitodellisuutta ja 3D-tekniikkaa hyödyntäen sekä Industry 4.0 -ratkaisut. Ensinnäkin tämä tarkoittaa, että digitalisaation vaikutus ŠKODA AUTON perinteiseen autonvalmistukseen on entistä voimakkaampi.