11.9.2023
Škoda Motorsport ja suomalaiset osa 4: 1988-1991 Škoda 130 L, Škoda Favorit 136 L ja Škoda Felicia Ralli

Škoda Motorsportin ja suomalaisten rallikuljettajien uraa seuraavan juttusarjan neljännessä osassa mennään vuosiin 1988-1991. Suomalaiskuljettajista ensimmäisen merkittävän uran teki Kalevi Aho, joka oli kehittämässä kolmea Škodan tehdasralliautomallia.

Teksti Marko Mäkinen, Kuvat Marko Mäkinen ja Škoda Motorsport

Vuodet: 1988–1991
Automallit: Škoda 130 L, Škoda Favorit 136 L ja Škoda Felicia
Tehdaskuljettaja: Kalevi Aho

Škoda Motorsportin ja suomalaisten rallikuljettajien välille muodostui jo yli puolivuosisataa sitten yhteistyöosaamisen suhde, joka jatkuu tänäkin päivänä. Suomalaiskuljettajat ovat vuodesta 1960 kilpailleet ja toimineet lähes jokaisen Škoda-ralliautomallin kehitystyössä.

Suomalaiskuljettajista ensimmäisen merkittävän uran Škoda Motorsportin kanssa teki Kalevi Aho. Hän kilpaili ja oli kehittämässä kaikkiaan kolmea Škodan tehdasralliautomallia. Ahon ja Škodan yhteistyö käynnistyi Škodan maahantuojan Helkama-Auto Oy:n yhteydenotosta. Elettiin loppuvuotta 1987 ja helmikuussa 1988 edessä oli rallin EM-sarjaan kuuluva Hankiralli, johon Škodan tehdasjoukkue oli osallistumassa.

Ahon mukaan tuohon aikaan tehtaan ralliauto toimitettiin kansainväliseen ralliin ainoastaan tšekkiläisen kuljettajan kanssa, mutta rallitallilla oli merkin maahantuojan käyttöön varattuna aina yksi auto, koska maahantuoja maksoi pienen osan virallisen tallin osallistumisesta kyseisen maan rallikilpailuun.

Yksi A-ryhmään viritetty tehtaan Škoda 130 L oli EM SM Hankiralliin vapaana, joten Helkama-Autolta otettiin Ahoon yhteyttä ja kysyttiin, haluatko ajaa? Aholle se sopi. Hän kävi Helkama-Auton Mitsubishi Canter -kuorma-autolla ja peräkärryllä hakemassa ralliautonsa Tšekistä Suomeen.

Auto oli parhaat päivänsä nähnyt yksilö, jolla Aho talviolosuhteissa kuitenkin ajoi kaksi sekuntia kilometrillä kovempaa vauhtia kuin tehtaan kuljettajat. Hankirallissa Aho voitti komeasti luokkansa ja sijoittui sijalle 34 yleiskilpailussa. Tallin ykköskuljettaja Jiri Urban joutui taipumaan suomalaiselle yhdeksällä minuutilla.

Kilpailun jälkeen Škodan tallipäällikkö käveli Ahon luokse ja pyysi anteeksi, että hänelle varattu auto ei ollut asianmukainen. Aholta kysyttiin, haluaako hän ajaa samana vuonna Suomen MM-rallissa Jyväskylässä edelleen tehtaan Škodalla. Aho suostui ja osallistui Suomen MM-ralliin Škodan ainoana tallikuljettajana. Ahon mukaan Suurajot-voittoauto oli todella hyvä. Hän ajoi rallin yleiskilpailussa sijalle 23, voitti ylivoimaisesti luokkansa, ja kolmevuotinen työrupeama Škodan tehdaskuljettajana käynnistyi.

Aho kilpaili ja oli kehittämässä Škodan moottoriurheiluhistorian ensimmäistä etuvetoista ja -moottorista Favorit 136 L-mallia, jolla hän voitti luokkansa muun muassa Suomen MM-rallissa Jyväskylässä vuosina 1989 ja 1990 ylivoimaisesti.

Aho kilpaili tehtaan Favoritilla myös Monte Carlon ja San Remon MM-ralleissa, El Corte Inglés-rallissa Espanjassa ja hän veti Helkama-Auton perustamaa Škoda Trophy-rallisarjaa Suomessa. Maahantuojan ralliin rakentamassa merkkisarjassa kilpailtiin N-ryhmän Favorit-ralliautoilla, joita Suomeen ostettiin kaikkiaan 20 kappaletta.

Myöhemmin 2000-luvun alussa Aho nähtiin Škodan tehdaskuljettaja Emil Trinerin ex-Felicia -ralliautolla kilpailemassa vielä ralli SM-sarjan osakilpailuissa.

Lue osa 1 tästä linkistä: 1960-1963 Škoda Octavia TS

Lue osa 2 tästä linkistä: 1970-1976 Škoda110

Lue osa 3 tästä linkistä: 1972-1979 Škoda 130 RS

Kalevi Aho kilpaili Škodan tehdasjoukkueessa kolme menestyksellistä vuotta ja vastasi muun muassa Helkama-Auton Škoda Trophy -rallisarjan pyörittämisestä.

Škoda Motorsport ja suomalaiset osa 1: 1960-1963 Škoda Octavia TS

Ralli

Škoda Motorsport ja suomalaiset osa 2: 1970–1976 Škoda 110

Ralli

Škoda Motorsport ja suomalaiset osa 3: 1972–1979 Škoda 130 RS

Ralli