14.10.2021
Urheilullinen ENYAQ iV SportLine on saatavilla sekä taka- että nelivetoisena Ajankohtaista & Uutta

Täyssähkökatumaasturi ŠKODA ENYAQ iV on saatavissa nyt urheilullisena SportLine-versiona. ENYAQ SportLine iV tarjoaa takavetoisen mallin ohella myös nelivetoisen vaihtoehdon 80x-malliversion muodossa.

TEKSTI ŠKODA Auto, KUVAT Esko Tuomisto

SportLine-mallit ovat jo vakiintunut osa ŠKODA-automallistoa. Nyt sellainen on saatavilla myös täyssähköisestä ENYAQ-katumaasturista.

ENYAQ 80x 4x4 SportLine iV -mallissa käytetään bruttokapasiteetiltaan 82 kilowattitunnin akkua (77 kWh netto), jolla auton WLTP:n mukainen toimintamatka on jopa yli 480 kilometriä***. Huippunopeus on 160 km/h.

ENYAQ SportLine -malleissa on mallikohtaisesti sovitettu sport-alusta. Sekä taka- että nelivetoisen täyssähköisen katumaasturin vetopito on erinomainen: sähkövoimalinjan voima välittyy tiehen turvallisen varmasti kaikissa ajotilanteissa.

ŠKODA ENYAQ SportLine iV -malleissa ulkoista olemusta korostavat lukuisat mustat yksityiskohdat.

Sisätilassa sporttisen ilmeen luovat hiilikuitujäljitelmälliset koristelistat, nahkaverhoiltu ja lämmitettävä kolmipuolainen sport-monitoimiohjauspyörä, sekä etuistuimet, joissa on integroidut pääntuet. Tarjolla on kolme tehoversiota.

Sähkömoottorin perusluonteen ansiosta suurin vääntö on tarjolla heti liikkeellelähdöstä alkaen. Korkeajänniteakun sijoitus auton pohjaan laskee auton painopisteen matalalle, mikä parantaa ajamisen vakautta ja ajo-ominaisuuksia erityisesti tiukemmissa kaarteissa. Sporttiseen ajettavuuteen vaikuttaa osiltaan myös SportLine-vakiovarustukseen sisältyvä progressiivinen ohjaus.

Tarjolla on kolme voimalinjavaihtoehtoa:

ENYAQ 60 SportLine iV: takavetoinen, sähkömoottorin suurin teho 132 kW*, suurin vääntö 310 Nm

ENYAQ 80 SportLine iV: takavetoinen, sähkömoottorin suurin teho 150 kW*, suurin vääntö 310 Nm

ENYAQ 80x 4x4 SportLine iV: nelivetoinen, sähkömoottorien suurin yhteisteho 195 kW**, suurin yhteisvääntö 425 Nm

ENYAQ SportLine iV -malleissa on vakiona nerokkaat Matrix LED -ajovalot.

Matrix LED -ajovalot vakiona

ENYAQ SportLine iV -malleissa on vakiona Matrix LED -ajovalot. Kummassakin Matrix-kaukovalomoduulissa on 24 lediä, joita voidaan ohjata erikseen. Tämän ansiosta ENYAQ SportLine iV -mallilla voidaan ajaa kaukovalot päällä muita tienkäyttäjiä häikäisemättä. Kun tuulilasiin asennettu kamera tunnistaa vastaantulevan tai edellä ajavan ajoneuvon, tai muun kohteen, josta heijastuu valoa, tämä nerokas valotekniikka sammuttaa valokuviosta yksittäiset segmentit tarpeen mukaan. Vakiovarustukseen sisältyvät myös huippumalliset täys-LED-takavalot. Niissä on kristallimainen design ja dynaamiset suuntavilkut, sekä saattovaloanimaatiotoiminto. Tarjolla on myös innovatiivinen ja LED-tekniikkaa hyödyntävä, valaistu Crystal Face -etumaski.

Tehokas nelivetoversio – ENYAQ 80x 4x4 SportLine iV

Nelivetoinen ENYAQ 80x 4x4 SportLine iV on tarjolla olevista vaihtoehdoista tehokkain. Mallin kahdesta sähkömoottorista saadaan yhteistehoa parhaimmillaan 195 kW** ja yhteisvääntöä jopa 425 Nm. Normaaliajossa 80x kulkee taka-akselin huipputeholtaan 150-kilowattisen kestomagneettisynkronisähkömoottorin (PSM) voimalla. Tämän moottorin suurin vääntö on 310 Nm ja maksimikierrosluku 16 000 r/min.

Taka-akselin rinnalle asennetun PSM-sähkömoottorin yhteydessä on yksivaihteinen vaihteisto. Moottorilla on erinomainen tehotiheys ja esimerkillinen hyötysuhde. Teho on vakaa laajalla kierroslukualueella. Etuakselilla on asynkronisähkömoottori ja siihen päittäisesti asennettu yksivälityksinen vaihteisto. Moottorin suurin teho on 80 kW, suurin vääntö 162 Nm ja maksimikierrosluku 13 500 r/min.

Asynkronimoottorille on luonteenomaista hetkellinen ylikuormituskyky ja pienet häviöt. ENYAQ 80x 4x4 SportLine iV -mallissa käytetään bruttokapasiteetiltaan 82 kilowattitunnin akkua (77 kWh netto), jolla auton WLTP:n mukainen toimintamatka on jopa yli 480 kilometriä***, ja huippunopeus 160 km/h.

Sporttinen sekä ulkoa että sisältä

ENYAQ iV -malliston uusimman tulokkaan ulkonäköä korostavat kaikkien ŠKODA SportLine -mallien tapaan lukuisat mallikohtaiset ominaisuudet, kuten sport-puskurit ja sivuhelmaverhoukset, sekä kiiltävän mustina yksityiskohtina ŠKODA-etumaski ja etupuskurin Air Curtain -ilmanohjaimien verhousosat.

Kiiltävän mustaa viimeistelyä tarjoilevat myös ulkopeilikotelot, sivuikkunoiden kehyslistat ja kattokaiteet, takapuskurin diffuusoriosa sekä sivuhelmojen yläpuoliset verhouslistat. Takaluukun pinnassa on ŠKODA-tekstilogo ja mallinimi tyylille uskollisesti kiiltävän mustina. Huolitellun kokonaisilmeen kruunaavat aerodynamiikaltaan optimoidut ja kookkaat kevytmetallivanteet.

Sporttisuus näkyy myös sisätiloissa. Mallikohtainen SportLine-designvalinta sisältää mm. mustat sport-etuistuimet integroiduin pääntuin. Kojelauta on verhoiltu mustalla nahkamaisella kankaalla, ja kattoverhous on mustaa kangasta. Kojelaudan ja oviverhousten koristelistat ovat hiilikuitujäljitelmälliset. Kolmipuolainen, lämmitettävä ja nahkaverhoiltu sport-monitoimiohjauspyörä edustaa uusinta ŠKODA-muotoilua.

ENYAQ SportLine iV on myös paljon muuta

  • Matrix LED -ajovalot ja huippumalliset täys-LED-takavalot ovat vakiona.
  • Vakiovarusteista 5,3-tuumaista Digital Cockpit -mittaristoa täydentämään on saatavilla olennaisimmat tiedot suoraan kuljettajan näkökenttään heijastava Head Up -tuulilasinäyttö.
  • Autossa on vakiona avaimeton keskuslukitus- ja käynnistysjärjestelmä (KESSY).
  • ENYAQ iV on yksi kokoluokkansa turvallisimmista autoista. Euro NCAP -törmäystesteissä se sai parhaan mahdollisen tuloksen eli täydet viisi tähteä. Autoon on saatavissa jopa yhdeksän turvatyynyä.
  • SportLine iV -malleissa on vakiona Škodan nykyaikaisimmat avustinjärjestelmät, kuten ennakoivan jalankulkija- ja pyöräilijäsuojan sisältävä automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä Front Assist, törmäyksen väistöavustin Collision Avoidance Assist sekä kääntymisavustin Turn Assist.
  • Saatavilla olevassa Travel Assist -ajoavustinkokonaisuudessa yhdistyvät mukautuva vakionopeuden säädin, mukautuva kaista-avustin, liikenneruuhka-avustin ja hätätilanneavustin.

**Järjestelmän yhteisteho voi tilanteesta riippuen olla rajoitettu. Käytettävissä oleva teho riippuu ajotilanteesta ja siihen vaikuttavista eri tekijöistä kuten ympäristön lämpötilasta sekä korkeajänniteakuston varaustasosta, läm-pötilasta, kunnosta ja fysikaalisesta iästä.

** 80x-mallin maksimiteho 195 kW on käytettävissä enintään 30 sekunnin ajan kerrallaan mitattuna UN GTR.21 mukaisesti. Maksimitehon saatavuus edellyttää, että korkeajänniteakun lämpötila on 23°C-50°C ja varaustaso yli 88 %. Teho voi laskea ja maksimiteho ei ole välttämättä käytettävissä, mikäli edellä mainituista arvoista poi-ketaan. Korkeajänniteakun lämpötilaan voidaan vaikuttaa joissain tapauksissa seisontailmastointilatteen avulla. Kulloinkin saatavilla olevan tehon taso näkyy auton mittaristossa. Akun kapasiteetin säilyttämiseksi mahdollisim-man hyvänä, korkeajänniteakun varauksen ylärajaksi suositellaan 80 %. Ennen pidempiä matkoja on hyvä ladata akku täyteen. Latausteho ja -aika voivat vaihdella ilmoitetusta ohjearvosta. Latausteho ja -aika riippuvat esimerkiksi käytetystä latauspisteestä, lämpötilasta, auton käytöstä, akuston lämpötilasta ja peräkkäisten latausten tiheydestä.

***Auton kulutukseen ja toimintamatkaan sähköllä vaikuttavat muun muassa sähköajon osuus, kuljettajan ajotapa, ajonopeus, lämpötila, keli- ja ajo-olosuhteet sekä auton kuormaus. Latausteho ja -aika voivat vaihdella ilmoitetusta ohjearvosta. Latausteho ja -aika riippuvat esimerkiksi käytetystä latauspisteestä, lämpötilasta, auton käytöstä, akustonlämpötilasta ja peräkkäisten latausten tiheydestä.

Ilmoitetut kulutusarvot on tarkoitettu eri automallien väliseen vertailuun. Ne perustuvat laboratoriossa tehtävään keskivertoajoa jäljittelevään WLTP-mittaukseen, eivätkä ne kuvaa tarkalleen auton kulutusta liikenteessä ajettaessa. Auton kulutukseen ja toimintamatkaan sähköllä vaikuttavat muun muassa sähköajon osuus, kuljettajan ajotapa, ajonopeus, lämpötila, keli- ja ajo-olosuhteet sekä auton kuormaus.