9.1.2022
Uusi FABIA kirii isompien rinnalle Koeajossa

Sanotaan, että sade hääpäivänä tuottaa onnea. Jos samaa ennusmerkkiä sovelletaan koeajopäivään, uuden ŠKODA Fabian tie näyttää varsin ruusuiselta.

TEKSTI: Mervi Varonen, KUVAT: Esko Tuomisto

Kun ensimmäisen kerran istuuduin Fabian ohjauspyörän taakse, koeajo päättyi sateen ropinaan Puolan Sopotissa. Toiset ajotreffit olivat Suomen Raaseporissa, ja jälleen tuli tuulilasinpyyhkijöille töitä.

Jääkööt kuitenkin uskomukset sikseen. Tämä auto ei tarvitse fiktiota vetoavuksi, sillä sen ansiot ovat silkkaa faktaa. Fabiaa on valmistettu yli 4,5 miljoonaa kappaletta vuodesta 1999 lähtien. Se on ollut kansainvälisesti Škodan toiseksi paras myyntitykki Octavian jälkeen, ja menestystarinalle halutaan jatkoa.

Vahva ja moderni uusi ilme

Neljännen sukupolven Fabia tähtää pienten perheautojen eturiviin ja kokoluokkansa kolmen kärkeen myös Suomessa lupaamalla enemmän tilaa, turvallisuutta ja mukavuutta kohtuulliseen hintaan.

Uusi Škoda Fabia vakuuttaa ulkoisella olemuksellaan. Vaikka kyseessä on malliston pienin auto, suunnittelussa ei ole sorruttu söpöilyyn. Tasapainoiset mittasuhteet ja viimeistellyt yksityiskohdat antavat Fabialle vahvan ja modernin ilmeen eikä kuopus jää merkkiperheen isompien sisarusten varjoon.

Fabia rakentuu Volkswagen-konsernin MQB A0 -pohjalevylle, mikä mahdollistaa monia muutoksia. Uuden Fabian korimalli on viisiovinen Hatchback.

Yli neljän metrin rajapyykin

Fabia on suuri B-segmentin pikkuautoksi. Škodan suunnittelijoilla on kyky venyttää mittanauhaa sinne, missä tilaa tarvitaan. Tuloksena on kauttaaltaan kasvanut Fabia. Se on nyt 11 senttimetriä edeltäjäänsä pidempi ylittäen neljän metrin rajapyykin ensimmäistä kertaa. Hatchbackin mitat ovat 4,11 metriä pituutta ja 1,78 metriä leveyttä.

Akseliväli on pidentynyt noin 10 senttimetrillä reiluun

2,5 metriin tuoden lisää väljyyttä etenkin takamatkustajille. Lisäsentit helpottavat myös lastenistuinten käyttöä. Perheautossa on kolme Isofix-turvaistuinten kiinnikepaikkaa, kaksi takana ja yksi edessä.

Tilaa on loihdittu myös auton perään. Tavaratila vetää nyt 50 litraa entistä enemmän, yhteensä hulppeat 380 litraa ja takaistuimet eteen taitettuina jopa 1190 litraa.

Varustelun uudet ulottuvuudet

Fabian valikoimassa on kolme TSI-bensiinimoottoria tehoilla 95-150 hevosvoimaa (70-110 kW). Kaikki ovat uusinta EVO-sukupolvea ja entistä taloudellisempia. Edullisin versio on 1-litrainen kone 5-pykäläisellä käsivaihteistolla. Tehokkaimmassa on 1,5 litran TSI-moottori ja seitsenportainen DSG-kaksoiskytkinvaihteisto.

Varustepuolella uusi Fabia loikkaa Active-perustason yli suoraan paremmille Ambition ja Style-tasoille. Tulossa on myös sporttinen Monte Carlo. Ambition-

tason vakiovarusteita ovat muun muassa nahkaverhoiltu monitoimiohjauspyörä, led-ajovalot, automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, kaista-avustin, vakionopeuden- säädin ja pysäköintitutka takana.

Ylemmän mukavuustason Style-varusteluun kuuluu edellisten lisäksi esimerkiksi ohjauspyörän lämmitys, kaukovaloavustin, avaimeton keskuslukitus ja käynnistys sekä sisätilojen tunnelmavalaistuspaketti.

Luksusta ajamisen arkeen

Koeajossa oli 1.0 TSI 110 -moottorilla ja DSG-vaihteistolla varustettu Fabia Style. Maahantuoja arvioi, että tämä automaattiversio saattaa nousta suomalaisten suosikiksi.

Ohjaamossa kuljettajaa tervehtii raikkaasti uudistettu kojelauta. Istuimelta käsin ergonomia on kohdillaan. Kaksipuolainen monitoimiohjauspyörä on nahkaverhoiltu ja istuu hyvin hanskaan.

Fabian kehittyneet liitettävyysominaisuudet ja tietoviihdejärjestelmät tarjoavat parastaan. Kojelaudan keskustaa hallitsee jopa 9,2-tuuman kosketusnäyttö, joka toimii järjestelmän komentokeskuksena. Ohjauspyörän takana on 10-tuuman digitaalimittaristo, jonka näkymän voi muokata mieleisekseen. Yhteensopiva älypuhelin latautuu langattomasti omassa lokerossaan.

Koeajoautossa on lisävarusteena panoraamalasikatto, mikä lisää isomman auton tuntua. Fabiaan on tarjolla monia muitakin herkkuja, joita on yleensä totuttu näkemään arvokkaampien autojen varusteluettelossa. Tarjolla on esimerkiksi kaksialueinen Climatronic-automaatti-ilmastointi, jota voi säätää erikseen sekä kuljettajan että etumatkustajan alueilla. Lämmitettävät ohjauspyörä ja tuulilasi kuulostavat luksukselta Suomen olosuhteissa.

Rouheiden teiden ritari

Kepeä, mukava ja luotettava kuvaavat hyvin koeajon tunnelmia uudella Fabialla. Kolmesylinterinen bensiiniturbo liikuttaa riittävän ripeästi autoa, joka kiihtyy nollasta satasen vauhtiin noin 10 sekunnissa. 7-portainen DSG-automaatti tekee ajamisesta vaivatonta, mutta kokeiltuani myös 6-pykäläisen manuaalivaihteiston sujuvaa toimintaa, jäin pohtimaan, kumpaan valintani lopulta osuisi.

Mainittakoon, että Puolassa tiet ovat ajoittain yhtä rouheita kuin Suomessa. Fabia selvisi mallikkaasti myös rajummasta rynkytyksestä. Entistä jäykempi kori ei mielestäni ankeuttanut ajokokemusta, vaan paransi tuntumaa tiehen. Normaalialustan lisäksi saatavana on madallettu Sport-versio tai huonon tien paketti korotetulla alustalla.

Ja tietenkin sateenvarjo

Fabiassa on panostettu turvallisuuteen. Autoon on saatavilla jopa yhdeksän turvatyynyä ja useita uusia ajoavustinjärjestelmiä. Varsin pätevältä investoinnilta vaikuttaa esimerkiksi Travel Assist -ajoavustinkokonaisuus, joka sisältää muun muassa mukautuvan vakionopeudensäätimen, mukautuvan kaista-avustimen ja digitaalimittariston.

Ai niin, meinasi vallan unohtua yksi tärkeä vakiovaruste. Sateenvarjo löytyy kuljettajan etuoven lokerosta.