19.7.2015
Uusi ŠKODA Superb Combi – Isoakin suurempi Koeajossa

Uusi ŠKODA Superb -perhe laajenee nyt entistäkin tilavammalla farmarimallilla. Combi koeajettiin kesäisen Münchenin uljaissa maisemissa kansainvälisen lanseerauksen yhteydessä.

Combin osuus on edellisen sukupolven aikana ollut koko myynnistä jopa 80 prosenttia. Suuri suosio ei ole ihme. Combin valtava kuljetuskapasiteetti ja matkustamon majesteettiset tilat ovat seikkoja, jotka puhuttelevat niin perheitä kuin työnsä puolesta autoilevia.

Millainen uutuus on livenä? Siitä kävimme ottamassa selvää jo ennakkoon Škoda Superb Combin kansainvälisessä lehdistön lanseerauksessa kesäisessä Münchenissä.

Lämmin ilma tuntuu ilmastoidun lentokoneen jälkeen yllättävän mukavalta. Hellelukemat kirkkaasti puhkova lämpötila iskeytyy kuumana ja kosteana vasten kasvoja. Onneksi kentän pysäköintialueella odottaa upouusi Škoda Superb Combi.

Uuden Superbin sekä Style- että Laurin & Klement -varustelluissa malleissa tavaratilan kansi avautuu sähköisesti. Kannen voi avata avaimen kaukosäätimestä, mutta myös jalkaa heilauttamalla. Ojennan oikean jalan Combin takapuskurin alle ja kas, kansi avautuu itsestään, autoon koskematta.

Eteeni avautuu jo edellisestä Superb Combista tuttu, selkeälinjainen tavaratila. Tosin nyt tilaa on käsittämättömät 660 litraa eli lähes 30 litraa enemmän kuin edellisessä mallissa!

Vankka kolariturvallisuus

Tavaratila on varustettu kuudella kuormansidontalenkillä. Lisävarusteena Combiin saa myös ehdottoman kätevät joustavat tavaraverkot. Verkoilla saa pienemmänkin irtaimiston lukittua paikalleen, jotta tavarat eivät ajelehdi ympäriinsä ajon aikana.

Verkot ovat paitsi mukavuusvaruste, myös tärkeä osa kolariturvallisuutta. Äkkijarrutuksessa, kolarista puhumattakaan, jo pienetkin irtoesineet muodostavat merkittävän turvallisuusriskin matkustajille.

Kolariturvallisuus on luonnollisesti ollut muussakin Superbin suunnittelussa avainasemassa. Vankat rakenteet, törmäysenergiaa vaimentavat vyöhykkeet ja turvatyynyt ovat muiden ratkaisujen ohella tuoneet Superbille täydet viisi tähteä EuroNCAP-törmäystestissä. Yksi erityisesti esille nostettava seikka kolari-turvallisuudessa on uudelleentörmäykset estävä Multi-collision Brake -järjestelmä. Sen tehtävänä on auttaa auton pysäyttämisessä, jos se joutuu kolariin. ABS-jarruja hyödyntävä järjestelmä jarruttaa siten, ettei auto esimerkiksi kaiteeseen tai toiseen ajoneuvoon osuttuaan enää kimpoa uusiin törmäyksiin.

Mukavuus huipussaan

Etelä-Saksaa hellivä helle ei Superb Combin ajajaa haittaa. Automaatti-ilmastointi viilentää hetkessä sisätilat miellyttävään lämpötilaan.

Säätäessäni istuinta mieluisaan asentoon tulen ajatelleeksi, että hyvän ja oikealla tavalla selkää tukevan istuimen ohella ilmastointi on sekin tärkeä osa liikenneturvallisuutta. Oikea sisälämpötila takaa ajajan vireystason säilymisen.

Ennen pitkää kuka tahansa väsyy ohjauspyörän takana. Sitä varten uusi Superb on varustettu myös ajajan vireystilaa tarkkailevalla järjestelmällä. Driver Activity Assistant havainnoi mm. ohjausliikkeiden perusteella kuljettajan käytöstä ja varottaa väsymyksen iskiessä.

Muita hienoja turvavarusteita ovat auton eteen sijoitettua tutka-anturia hyödyntävä automaattinen hätäjarrutus, kaista-avustin ja rinnakkaista liikennettä seuraava kaistanvaihtovaroitin.

Etelä-Saksan maaseutu tarjoaa Superb Combille henkeäsalpaavia maisemareittejä.

Vakaata matka-ajoa

Ajan kohti Münchenin maaseutua Superb Combi 2.0 TSI:llä. Uudistettu bensiinimoottori antaa aiheellisen muistutuksen siitä, että moderni turboahdettu bensiinimoottori on mukavuudessa samanveroinen kuin väkivahvat dieselit.

TSI-Moottori on uudistuksen yhteydessä saanut 15 kilowattia (20 hevosvoimaa) lisää tehoa. Silti sen keskikulutus on laskenut peräti 1,7 litraa sadalla kilometrillä. Upean moottorin keskikulutus on ainoastaan 6,2 litraa.

Kuusiportainen DSG-vaihteisto tarttuu toimeen jo kevyellä kaasun painalluksella ja ilman nykimistä. Joustava matkanteko jatkuu pian kuumuudesta väreilevälle autobaanalle. Olen yllättynyt, miten vähäisellä kaasunkäytöllä voimakas moottori kiihdyttää ison auton liikennevirtaan. Nopeus on saksalaiseen tapaan vapaa, joten liikennevirta etenee melkoisen reipasta matkavauhtia.

Nostan matkanopeuden 140 kilometriin tunnissa todetakseni, että auto tuntuu entistäkin vakaammalta. Ohjaus on riittävän kevyt, mutta kuitenkin esimerkillisen tunnokas. Kovissa nopeuksissa riittävä tuntuma ja suuntavakaus ovat tärkeitä ominaisuuksia.

Suomessa on ehkä vallalla mielikuva, että saksalaiset moottoritiet olisivat virheettömän tasapintaisia. Huomaan kuitenkin hyvin nopeasti, että vaikka meikäläiset urat ja routavauriot puuttuvat, tiessä on loivia kuoppia, teräviä saumoja ja monenlaisia halkeamia. Superbin uudistettu jousitus ottaa epätasaisuudet vastaan mukisematta. Auto ei keinahtele edes kaltevissa heitoissa.

Kokoistaan ketterämpi

Reilusti suomalaista moottoritietä reippaampi matkanopeus ei tunnu lainkaan stressaavalta, sillä Superbia ei tarvitse paimentaa. Auto etenee vakaan määrätietoisesti reagoimatta pinnan virheisiin.

Lyhyt pyrähdys reilun 150 kilometrin tuntinopeudella korostaa auton hienoa ajettavuutta. Ohjaustehostimen ohjelmoinnissa on onnistuttu hyvin huomioimaan nopeuden myötä vähenevä tehostuksen tarve.

Pian on aika poistua autobaanalta ja suunnata kohti taivaanrannassa kohoavia alppeja. Ohitan pieniä kyliä ja tie muuttuu mutkaisemmaksi. Kaupunkiajossa sähköisesti tehostettu ohjaus kevenee moottoritievauhdeista ja ohjauspyörän pyörittely on vaivatonta. Jo edellisen Superbin kohdalla hämmästelin sitä, kuinka ketterältä ja kompaktilta iso auto tuntuu.

Vanhojen kylien ja kaupunkien kadut ovat kapeita ja käännökset jyrkkiä. Silti ongelmia ei ole. Auton mittojen hahmottaminen on helppoa ja pieni kääntösäde helpottaa kaartelua.

Vuoristoon kohoavalla mutkaisella tiellä matka taittuu sujuvasti. Joustava vaihteisto ja laaja-alainen moottori tarjoavat paketin, joka ei vie lainkaan ajajan huomiota.

Käynnistys-sammutus -automatiikan ansiosta moottori sammuu liikennevaloissa, joten turhilta pakokaasupäästöiltä ja bensiinin kulutukselta vältytään vaivattomasti.

Avustettua pysäköintiä

Kaistavahti huomauttaa, jos huikeita maisemia ihaileva kuljettaja on vaarassa ajautua väärälle kaistalle. Keskiviivaa tarkkaileva kamera välittää tiedon tietokoneelle ja mittaristoon syttyy ajokaistaa kuvaava symboli. Kaistavahti on valinnaisvarusteena kaikissa varustevaihtoehdoissa ja vakiovarusteena L&K -varustelussa.

Superb Combi on ketterä kaupunkiajossa. Pieni kääntösäde ja onnistunut ohjaustehostin helpottavat ajamista taajamissa.

Kaunis, auringossa kylpevä kahvila vetää puoleensa, joten päätän pitää ajotauon. Upeat vuoristonäköalat tarjoava kohde kiinnostaa muitakin. Peruutan Superb Combin pysäköintipaikan vapaaseen ruutuun.

Uutuutena Superbissa on nyt peruutuskamera, joten en vaaranna malesialaisen matkailijaryhmän moottoripyöriä pysäköinnilläni. Radion näyttöön ilmestyy selkeä nelivärikuva, jonka avulla auto on helppo sovittaa ruutuun.

Superb Combissa on Style-varustelusta alkaen myös pysäköintiavustin, joka mittaa auton antureiden avulla pysäköintitilan, jolloin kuljettajan tarvitsee vain käyttää vaihteita ja polkimia. Järjestelmä huolehtii ohjauksesta. Moderni avustin pysäköi poikittaiseen ruutuun, mutta osaa myös ns. taskupysäköinnin.

Miellyttävä dieselmoottori

Toisena matkapäivänä pääsen kaksilitraisen dieselin ohjauspyörän taakse. Jos oli bensiinimoottori miellyttävä kumppani Combin keulalla, myös uudistetun dieselin herkullista vääntöä kelpaa ihastella. Kiihtyvyys ja alhainen melutaso ovat ensiluokkaisia.

Mutkaisilla pikkuteillä moottorin laaja-alaisuus pääsee todella oikeuksiinsa. Kiitän mielessäni myös sitä, että moottori reagoi kaasupolkimeen viiveettä. Se on ominaisuus, joka entisestään lisää ajomukavuutta.

Horjumaton ajettavuus

DSG-kaksoiskytkinvaihteisto toimii napakan dieselin kumppanina yhtä moitteitta kuin bensiinimoottorin yhteydessä. Kuvaavaa on, etten huomaa vaihtotapahtumia enkä kiinnitä oikeastaan mitään huomiota siihen, mikä vaihde kulloinkin on käytössä.

Mutka- ja kaupunkiosuuksien jälkeen on edessä taas pitkä pätkä moottoritietä. Koska liikennettä on vähän ja rajoituksia ei lainkaan, päätän kokeilla hieman suomalaisia nopeuksia korkeampaa matkanopeutta.

Jo kevyt kaasunpainallus nostaa nopeusmittarin neulan 160 kilometriin tunnissa. Kova vauhti ei tuo muassaan dieselilläkään mitään hankaluuksia. Jousitus toimii sujuvasti, eivätkä tienpinnan epätasaisuudet horjuta autoa.

Ohjaus on vakaa ja Superb Combi kulkee määrätietoisesti. Jämeryydestään huolimatta siinä ei ole pintakovuutta eikä muutakaan mukavuutta häiritsevää jäykkyyttä.

Kovemman matkavauhdin myötä teen vielä yhden hämmästyttävän lisähuomion. Ilmavirta ei aiheuta lainkaan sisämelua.
Huippuluokan viihde-elektroniikkaa

Innovatiivinen navigointijärjestelmä varoittaa ruuhkasta, mutta nolona joudun myöntämään, että varoitus menee autosta nautiskellessa täysin ohi korvien.

Niinpä seisovaan ruuhkaan jämähtäessäni ehdin paneutua auton viihde- ja hyötylaitetarjontaan. Superb Combi sisältää kehittyneitä infotainment-järjestelmiä, joiden avulla voin soittaa turvallisesti puheluita ja liittää järjestelmään ulkoisia laitteita USB-portin kautta.

Jos olisin pysähtyneenä jossain muualla kuin moottoritiellä, voisin myös katsoa televisiota ja vaikkapa ohjata infotainment-järjestelmää mobiilisovelluksella. Integroidun Wi-Fi-tekniikan ansiosta kaikki matkustajat voivat selata internetiä langattomasti omissa laitteissaan nopean LTE-yhteyden autta.

Ennen pitkää tietyön aiheuttama ruuhka helpottaa ja pääsen päämäärään. Perillä voin halutessani vielä yhdistää Bolero-, Amundsen- ja Columbus-infotainment-järjestelmät älypuhelimeen SmartLinkin kautta.

Ajoneuvon tietoja voi tarkastella ja käyttää myös Škodan oman SmartGate-toiminnon kautta. Kaikkien hienouksien kokeilemiseen aika ei tällä reissulla edes riitä, joten koeajo on hyvä päättää toteamalla: Škoda Superb Combi täyttää vaativimmankin autoilijan tarpeet.

Teksti: Jari Kohonen
Valokuvat: Esko Tuomisto