13.10.2025
Uudelleen syntynyt ikoni: Škoda 110 R Ajankohtaista & Uutta

Mitä, jos Škodan ikoninen malli syntyisi uudelleen nykypäivän Modern Solid -muotokielellä? Škoda Auton suunnittelija haki inspiraatiota brändin rikkaasta perinnöstä ja loi modernin tulkinnan legendaarisesta 110 R Coupé -mallista.

Teksti ja kuvat Škoda Auto

110 R on todellinen Škoda-ikoni. Aikanaan tämä tyylikäs coupé oli lukemattomien autoilijoiden unelma, ja se toimi myös pohjana lukuisille kilpa-autoversioille, jotka toivat kunniaa maailman arvostetuimmilla kilparadoilla. Vielä nykyäänkin myös ”Erko”-nimellä tunnettu malli on arvostettu klassikko harrastajien keskuudessa. Yksi sen ihailijoista on Škoda Designin digitaalisen mallinnustiimin jäsen, suunnittelija Richard Švec.

”Olen ollut aina kiinnostunut eleganteista autoista. Arvostan puhdaslinjaisten muotojen ja pelkistettyjen yksityiskohtien yhdistelmää, jota 110 R ilmentää täydellisesti. Vaikutuksen teki myös tämän mallin siirtyminen moottourheilun maailmaan”, Richard sanoo.

Hänen moderni tulkintansa siitä, miltä 110 R voisi näyttää nykyään, on kaikkea muuta kuin retro. ”En halunnut mennä retro-suuntaan. Tavoitteenani oli luoda täysin uusi muotoilu ja sisällyttää siihen hienovaraisia viittauksia 110 R:n luonteenomaisiin piirteisiin. Halusin, että muotoilu olisi mahdollisimman innovatiivinen."

Alkuperäisen hengen vangitseminen ilman vahvaa menneisyyteen nojautumista oli haastava tehtävä. ”Jokaista elementtiä oli käsiteltävä huolellisesti, jotta vältyttäisiin retromuotoilulta ja säilytettäisiin samalla auton identiteetti. Alusta asti oli selvää, että oikean tasapainon löytäminen mittasuhteiden ja tilavuuden muotoilun välillä olisi avainasemassa”, Richard sanoo.

Icons Get a Makeover -juttusarja on kunnianosoitus Škodan historian legendaarisille malleille ja huomionosoitus nykypäivän suunnittelijoiden luovuudelle. Tulkinnat historiallisista autoista on luotu sarjaa varten, eivätkä ne edusta tulevia Škoda-malleja.

Ripaus moottoriurheilua

Richardin 110 R -konseptiauto säilyttää eleganssinsa, joka määrittyy puhdaslinjaisilla ja selkeillä muodoilla – lähestymistavalla, joka on uskollinen sekä alkuperäiselle coupé-mallille että Škodan nykyiselle Modern Solid -muotokielelle. Korostaakseen auton moottoriurheiluperinnettä hän lisäsi autoon yksityiskohtia, jotka tekevät kunniaa legendaariselle Škoda 130 RS:lle.

Mikä Škoda 110 R?

Tyylikäs Škoda 110 R perustui Škoda 110 Coupé -malliin, jota valmistettiin Kvasinyn tehtaalla vuosina 1970–1980. Kuten muissakin aikakautensa Škoda-malleissa, myös 110 R -mallissa oli taakse sijoitettu moottori, takaveto ja nelivaihteinen manuaalivaihteisto.

Voimanlähteenä oli tehostettu 1 107 -kuutioinen nelisylinterinen rivimoottori, jonka maksimiteho oli reilut 45 kW (62 hv). Kevyen painonsa (880 kg) ja suhteellisen aerodynaamisen muotoilunsa ansiosta auton huippunopeus oli 145 km/h. Škoda 110 R:stä tuli myös Škodan kilpa-autojen pohja, alkaen 200 RS -prototyypistä ja jatkuen menestyksekkääseen 130 RS -malliin.

Richardin vision mukaisesti moderni 110 R on auto nuorille kuljettajille, jotka rakastavat moottoriurheilua, mutta haluavat myös tyylikkään coupén jokapäiväiseen käyttöön. ”Auton muoto on selkeästi määritelty ja se painottuu enemmän geometriseen tarkkuuteen kuin orgaaniseen muotoiluun”, Richard kuvailee.

Selkeät muodot saavat kontrastia tummista yksityiskohdista, joita löytyy etuspoilerista, sivuhelmoista ja takadiffuusorista. Takasivuikkunan alla olevat ilmanottoaukot muistuttavat alkuperäisen mallin moottorin ilmanottoaukkoja, jotka tässä sähköisessä uudelleentulkinnassa voisivat toimia ajoakun jäähdytyksessä.

Huipputekniikkaa ja uusia ominaisuuksia

Sen sijaan, että Richard olisi yrittänyt jäljitellä alkuperäisen 110 R:n ominaispiirteitä, hän keskittyi modernisoimaan alkuperäisen idean. Hänen visioonsa sisältyy useita huipputeknisiä varusteita. Niitä ovat muun muassa ulkopeilit korvaavat pienet kamerat sekä piilotetut ajovalot, jotka ovat koteloiden alla ja avautuvat vain tarvittaessa.

”Valaistus on yksi ominaisuus, joka paljastaa auton aikakauden. Pyöreiden ajovalojen ja suorakulmaisten takavalojen uudelleen tulkinta olisi vienyt muotoilun liian pitkälle retrotyylin alueelle”, Richard sanoo. Hän otti käyttöön täysin uusia komponentteja, kuten Tech Loop -valoelementin, joka esiteltiin hiljattain Škoda Vision O -konseptiautossa.

Edessä kaikki tarvittavat anturit ja LED-päiväajovalot on sijoitettu mustaan paneeliin, jossa on myös valaistu Škoda-logo. Takana niin ikään valaistu logo on erottuva keskipiste. Logo näkyy myös aerodynaamisissa vanteissa ja takalasissa.

Richard loi modernin visionsa legendaarisesta mallista perinteisiä ja nykyaikaisia menetelmiä käyttäen. Hän piirsi aluksi perusmuodot paperille ja hienosääti sitten koko mallin digitaalisesti tietokoneella, jossa hän myös loi auton 3D-mallin.

”110 R on lähellä sydäntäni, erityisesti sen moottoriurheiluperinteiden vuoksi”, Richard kommentoi luovaa prosessia. Hänen intohimonsa ansiosta moderni 110 R sai sielun, aivan kuten alkuperäisessä autossa.

Kuka Richard Švec?

”Tulen perheestä, jossa sunnuntait oli varattu Formula 1 -kisojen katsomiselle. Autot olivat aina osa elämäämme”, Richard muistelee. Hän alkoi piirtää autoja jo lapsena eikä ole koskaan lopettanut.

Lukiossa Richard keskittyi tuotesuunnitteluun, jonka jälkeen hän aloitti opinnot Bratislavan Taideakatemian muotoilulaitoksella, erikoistuen liikennesuunnitteluun. Opintojensa aikana hän sai arvokasta kokemusta harjoittelussa autojen muotoiluun ja suunnitteluun erikoistuneessa Italdesign-yrityksessä Torinossa.

”Se tilaisuus merkitsi minulle paljon ja antoi runsaasti tietoa.” Opintojensa jälkeen hän aloitti työt Škoda Autossa vuonna 2023 suunnittelijana ja digitaalisena mallintajana. Seuraavana vuonna hänestä tuli osa Škoda Design -osaston digitaalisen mallinnuksen tiimiä.

Lue myös nämä

Rallimestarin haaste: 300 km pyörällä läpi yöttömän yön

Ajankohtaista & Uutta

Uusi Elroq autotoimittajien koeajossa – lue tuoreet arviot

Škoda mediassa

Nuottivihko vei Ennin ja Reetan rallimaailman huipulle

Ajankohtaista & Uutta
Rakenna Škoda Rakenna verkossa juuri sinulle sopiva Škoda Rakenna nyt
Tilaa uutiskirje Kuule ensimmäisten joukossa uusimmat Škoda-uutiset Tilaa