6.9.2021
Autotoimittajat tutustuivat uuteen ENYAQ COUPÉ iV -malliin | ŠKODA mediassa

Täyssähköinen ŠKODA ENYAQ iV -katumaasturimallisto laajenee. Autotoimittajat pääsivät tutustumaan keväällä 2022 Suomeen saapuvaan ENYAQ COUPÉ iV -malliin Saksassa jo ennakkoon. Lue tuoreet arviot.

Neliovisen ENYAQ COUPÉ iV:n muotoilua hallitsee tyylikkäästi viettävä perä. Uutuusmallista on tarjolla kolme tehoversiota: takavetoiset ENYAQ COUPÉ iV 60 ja ENYAQ COUPÉ iV 80, sekä nelivetoinen ENYAQ COUPÉ iV 80x.

Entistäkin hiotumman aerodynamiikan ansiosta neliovinen ENYAQ COUPÉ iV yltää ennakkotietojen mukaan suurimmalla ajoakulla ja takavetoisena jopa 535 kilometrin toimintamatkaan (WLTP). Tehokkaalla tasavirtaa (DC) hyödyntävällä pikalatauksella auton ajoakun lataaminen sujuu nopeasti. Aitoon ŠKODA-tapaan uutuus on sisältä suuri, ja tavaratilan koko on 570 litraa. Vakiovarustukseen kuuluu mm. B-pilareiden tasalta perää kohti viettävä, komea panoraamalasikatto.

Looginen lisä Enyaq-perheeseen

”Škodan ensimmäinen Coupé yli 30 vuoteen on looginen lisä Enyaq-perheeseen”, Kauppalehden jutussa todetaan. ”Siinä, missä ´tavallisessa´ Enyaqissa korostetaan käytännöllisyyttä ja tilavuutta, ENYAQ Coupén sanoma painottuu muotoiluun.”

Uutuusmallit tilat vakuuttavat. ”Kun mitat ovat ennallaan, ei tiloistakaan ole tarvinnut tinkiä. Tavaratila on hivenen eli 15 litraa pienempi, joskin sen 570 litraa on edelleen luokan huippua. Kattolinja on tehty niin hyvin, että takapenkillä voi mainiosti matkustaa pitkäkin ihminen.”

Maskeerattu maistiainen

”Škoda haluaa vedota linjakkaalla muotoilulla etenkin tunteisiin”, Moottori-lehden toimittaja Mikko Autio kirjoittaa. ”Perus-Enyaqin ollessa selkeästi perheauto, ENYAQ Coupé edustaa muodoiltaan trendikästä ja varsin tyylikkään oloista lifestyle-coupé-katumaasturia.”

”Auto tarjoaa sähköautoille tyypillisen vaivattoman voimalinjan toiminnan ja ajettavuus on mukavuuspainotteinen.”

Ilahduttavan taloudellinen

”Loivasti takaosaa kohti laskeva kattolinja on antanut suunnittelijoille mahdollisuuden hioa auton aerodynamiikkaa. Siinä on onnistuttu varsin hyvin, sillä ilmanvastuskerroin on 0,247. Mitä pienempi ilmanvastus, sitä pidempi toimintamatka, on vanha totuus”, toimittaja Toni Jalovaara kirjoittaa Tekniikan Maailman jutussa.

”Koeajossa Enyaq oli ilahduttavan taloudellinen, vaikka välillä mentiin saksalaisella moottoritiellä ihan vauhdikkaasti.”

Tyylikäs kokonaisuus

”Škoda on toiminut tapansa mukaan järkevästi, eikä se ole uhrannut liikaa käytännöllisyyttä muotoilun alttarille. Tavaratilasta on nipsaistu vain 15 litraa, joten tilaa on edelleen jäljellä kiitettävät 570 litraa. Sama koskee takapenkin pääntilaa, joka riittää liki kaksimetrisellekin matkustajalle.”

”Ulkonäköä on viety piirun verran urheilullisempaan suuntaan etu- ja takapuskurin muutoksilla. Suurena uutuutena on kookas lasikatto, joka on autossa ennen kaikkea muodon vuoksi.” ”Kokonaisuus on tyylikäs.”