29.4.2021
Autotoimittajien koeajossa ENYAQ iV | Ajankohtaista & Uutta

Innostus Enyaqia kohtaan on ollut ympäri Eurooppaa niin suurta, että Škoda kasvatti tuotantokapasiteettia jo ennen valmistuksen käynnistämistä. Kuva: Esko Tuomisto

Autotoimittajat pääsivät koeajamaan Škodan uutta täyssähkökatumaasturia ENYAQ iV:tä huhtikuun lopulla. Lue tuoreeltaan, mitä odotetusta uutuudesta sanottiin.

ENYAQ iV on vilahtanut pääkaupunkiseudun katukuvassa huhtikuun viimeisellä viikolla, kun autotoimittajat pääsivät testaamaan uutuutta. Vastaavaa ei ole aiemmin Suomessa nähty, ja mielenkiintoa lisäsi sekin, että autot olivat liikenteessä poikkeuksellisesti tšekkiläisin kilvin.

Löytyikö täyssähköinen kansansuosikki?

”ENYAQ iV tarjoaa hurjan paljon sähköautoa selvästi alle 50 000 euron luokkaan”, Kauppalehden toimittaja Niko Rouhiainen kirjoittaa.

”Pikaiseen ensikoeajoon otettiin ensivaiheen malleista maahantuojan mukaan ennakkoon selvästi suositumpi, pidemmän toimintamatkan tarjoava vaihtoehto 80 iV. ”ENYAQ on Škodan sähköinen lippulaiva, ja varustelu ja sisätilojen tunnelma sen mukaiset.”

”Kauppalehden koeajamista alle 50 000 euron sähköautoista Enyaq tarjoaa eniten tilan, toimintamatkan ja viihtyvyyden muodostaman kokonaisuuden yhdistelmää.”

Se vaikuttava ensimmäinen

Tekniikan Maailman toimittaja Lauri Ahtiainen kiinnittää koeajon ensimetreillä huomiota ajon helppouteen.

”Kaasuvaste on rauhallisen progressiivinen ja ohjaus erinomaisen luonnollinen. Kaupunkiajossa ennakoiva ajotyyli ja automaattisesti säätyvä liike-energiaa talteen keräävä moottorijarrutuksen voimakkuus tekevät ajosta mukavaa ja vaivatonta.”

”Maahantuoja arvioi myyvänsä reilusti yli tuhat Enyaqia vuoden 2021 aikana. Ensivaikutelma Škodan ensimmäisestä puhtaasti täyssähköautoksi suunnitellusta mallista on sen verran vakuuttava, ettei arvio herätä epäilyjä. ENYAQ on mukava, vaivaton ja tilava sähköauto.”

Se suurempi kruununperillinen

”Upouusi Škoda Enyaq on hyvä esimerkki autoilun uudesta suunnasta niin pienessä kuin isossakin mittakaavassa”, Ilta-Sanomien toimittaja Harry Kuurio kirjoittaa.

”Brändinä Škoda tunnetaan tyypillisesti hyvistä tiloistaan ja jälleen kerran merkki toimittaa sen, mitä siltä odotetaan – ja ehkä jopa enemmän.” ”Perusmuodossaan 585 litran tavaratilakin on kunnon kokoinen ja autolla voi enimmillään vetää 1200 kilon jarrullista kärryä. Hyviä perusominaisuuksia, jotka varmasti useimmille riittävät.”

”Ensitestin jälkitunnelmaksi jää, että Enyaq vaikuttaa kyllä lajissaan varsin vahvasti voittajasukuiselta.”

Kirkkaasti yksi houkuttelevimmista

Autotalli.com starttasi koeajoon Helsingin Ruskeasuolta kohti kantakaupungin kärkeä Salmisaareen.

”Harvoin automerkin malleista innostuu yhtä paljon kuin hypätessä täysin uuden ENYAQ iV -täyssähköauton rattiin ensimmäistä kertaa”, Autotalli.comin toimittaja Teemu Granström kirjoittaa.

”Škoda ENYAQ iV:n ensikoeajon päätteeksi on pakko todeta, että reilun 44 000 euron lähtöhinnallaan automalli saattaa hyvinkin nousta suomalaisten uudeksi suosikkisähköautoksi. Autossa on paljon sekä tuttua että uutta, ja kokoa löytyy niin matkustamosta kuin ajoakusta. Kerrassaan loistosuoritus!”

Näköpiirissä kiitettävää menestystä

Moottori-lehden toimittaja Mikko Aution mukaan ”ŠKODA Enyaq iV iskee juuri siihen luokkaan, johon uusia sähköautoja on kaivattu. Se on siis moneen käyttöön riittävän tilava perheauto.”

”Heti liikkeellelähdöstä alkaen huomio kiinnittyy mukavuuteen ja vaivattomuuteen. Sähköautoille tyypilliseen tapaan iso osa mukavuutta on katkoton veto ja viiveetön reagointi kaasupolkimen painalluksiin. Škoda on malttanut tehdä polkimen vasteesta miellyttävän rauhallisen, mikä helpottaa entisestään liikkeiden pitämistä pehmeänä. Voimalinjan toiminnan lisäksi myös alustaa voi kehua mukavaksi.”

”Enyaq iV:ssä on palikat hyvin kohdallaan. Se tarjoaa tilaa, mukavuutta ja vaivatonta arkiautoilua. Kun kokonaisuus on vielä hinnoiteltu varsin järkevältä tuntuvasti, voi autolle ennakoida kiitettävää menestystä.”

Iltalehden mukaan tilan venyttäminen on aina ollut Škodan erikoisase. ENYAQ iV tarjoaa ruhtinaalliset sisätilat ja suuren tavaratilan.

Katseet pysäyttävä koeajo

Kun Iltalehti otti ENYAQ iV:n ensitestiin Helsingissä, toimittaja Pentti J. Rönkkö pääsi kurvaamaan koeajoon punaisella uutuudella. Koeajon aikana auto herätti huomiota.

”Ohiajavan auton kuljettaja pysähtyy ihmettelemään, että mikä on tuo pitkälinjainen auto Taivallahden rannassa Helsingissä. Enyaq iV on auto, jota ei ole tien päällä Helsingissä eikä Suomessa aiemmin nähty”, toimittaja Rönkkö kirjoittaa.

Rönkön koeajossa olleessa autossa on Suite-teemainen konjankinvärisillä koristenauhoilla terästetty musta nahkasisustus. Koeajaja arvioi ohjaamoa suorastaan juhlavan ylellisen tuntuiseksi. Muutoinkin uutuus tekee vaikutuksen.

”Ajoltaan Enyaqista aistii noin 500 kiloa painavan akuston. Osaltaan se lisää ajon vakautta ja luo mittojaan isomman auton tuntua.”

ŠKODA-brändin uusi aluevaltaus

Auto Bild Suomi -lehden toimittaja Juha Peltonen lähti ensikoeajoon ENYAQ iV 80:llä. ”Säh­kö­moot­to­rin 310 Nm vään­tö­mo­ment­ti var­mis­taa hy­vän voi­man tun­nun.”

”Mat­kus­ta­mon kor­ke­a­luok­kai­nen vii­meis­te­ly ja laa­duk­kaat pin­ta­ma­te­ri­aa­lit miel­lyt­tä­vät. Eri si­sus­tus­tyyp­pei­hin lu­keu­tuu esi­mer­kik­si Eco Sui­te. Erit­täin ava­ris­ta si­sä­ti­lois­ta ja run­sais­ta säi­ly­tys­lo­ke­rois­ta on iloa.”