23.11.2021
Autotoimittajien koeajossa uusi ŠKODA Fabia Škoda mediassa

Autotoimittajat pääsivät koeajamaan täysin uutta neljännen sukupolven ŠKODA Fabiaa elokuussa Puolan Gdanskissa ja marraskuussa Mustion linnan miljöössä Raaseporissa. Näin uutuudesta kirjoitettiin.

Kaksikymmentäkaksi vuotta sitten esitelty ja vakaan suosion saavuttanut Škoda Fabia on ehtinyt neljänteen sukupolveensa. Uutuus on nyt kokoluokkansa tilavin auto. Se on myös entistäkin turvallisempi ja taloudellisempi. Suomeen uusi Fabia saapuu ensi vuoden alussa.

Aito vaihtoehto isompiin autoihin tottuneille

Moottori-lehden toimittaja Mikko Autio koeajoi uuden Fabian kotimaisissa maisemissa Raaseporissa.

”Pääsimme ottamaan pikaiset maistiaiset automaattivaihteisesta Fabiasta. Ensimmäisestä liikkeellelähdöstä alkaen huomio kiinnittyy kaksoiskytkinvaihteiston sulavaan toimintaan tälle vaihteistotyypille haastavissa suunnanvaihdoksissa. Normaalissa ajossa 81 kW (110 hv) tehoa tarjoava moottori riittää liikuttamaan Fabiaa kepeästi.”

Aution mukaan uusi ŠKODA FABIA on todella vakuuttava ja tasapainoinen kokonaisuus. ”Kasvaneet tilat ja kattavat varustelumahdollisuudet tekevät siitä aidon vaihtoehdon myös kokoluokkaa isompiin autoihin tottuneille.”

Pikaiset ensitunnelmat ja uusia ulottuvuuksia

Raaseporin koeajoissa oli mukana myös Auto Bild Suomi ja toimittaja Juha Peltonen.

”Otim­me pi­kai­sia tun­tu­mia en­sie­sit­te­lyn yh­tey­des­sä Škoda Fa­bia 110 Sty­les­tä va­rus­tet­tu­na 110 hv (81 kW) 3-sy­lin­te­ri­sel­lä, kier­ros­her­käl­lä 1.0 TSI -tur­bo­moot­to­ril­la sekä 6-por­tai­sel­la, erit­täin na­pa­kal­la ma­nu­aa­li­vaih­teis­tol­la. Pa­laam­me erit­täin mie­len­kiin­toi­seen mal­liin en­nen pit­kää ko­ea­jon mer­keis­sä Au­to Bil­din pa­pe­ri­leh­des­sä.”

Fabia teki kasvupyrähdyksen

Tekniikan Maailman toimittaja Aimo Niemi kiittää uuden Fabian kasvupyrähdyksen tuomia uusia ulottuvuuksia. ”Uudistuksen myötä Fabia on pidentynyt 11,1 senttiä, mutta vielä tärkeämpää on, että akseliväliä on venytetty 9,4 senttiä. Se vaikuttaa merkittävästi sisätiloihin, etenkin kasvanut takajalkatila on pitkälti tämän ansiota.”

”Ajotuntumaltaan Fabia on kaikin puolin mainio. Maantiellä meno on miellyttävää ja ajaminen on helppoa. Tähän varmasti on osasyynä myös kasvanut koko. Ohjaus ja jousitus vaikuttavat olevan kaikin puolin kunnossa.”

”Taajamissa Fabia on helppo hahmottaa ja käsitellä, vaikka mistään pienestä kaupunkiautosta ei enää olekaan kyse. Näkyvyys on asiallisen avara, mikä osaltaan helpottaa ajamista kaupunkiolosuhteissa.”

Pikkuluokasta isojen joukkoon

”Škoda Fabian neljäs sukupolvi kasvoi ulos pikkuluokasta. Mittojen osalta Fabia on kasvanut nyt jokseenkin jokaiseen oleelliseen suuntaan ja on myös ensi kertaa yli nelimetrinen auto”, Ilta-Sanomien toimittaja Tommi Lempinen kirjoittaa.

”Ehkäpä kaikkein hauskin tai ainakin leikkisin muotoilullinen erikoisuus löytyy etuovien alaosasta, jonne on pokattu Tšekin lippua tapaileva, lähes näkymätön kolmio.”

Uusia kiinnostavia varusteita Lempisen mukaan edustavat muun muassa lämmitettävät tuulilasi ja ohjauspyörä sekä Fabiaan ensimmäistä kertaa saataville tullut kaksialueilmastointi.

”Puolalaisilla kuoppateillä ajettaessa kävi ilahduttavasti ilmi, että lisävarustelistalta löytyy myös niin sanottu huonon tien paketti, jolla auton maavara kasvaa puolellatoista senttimetrillä.”

”Uusi Fabia viis veisaa kokoluokista”

Keskisuomalaisen toimittaja Mervi Varonen on vakuuttunut Fabian käytännöllisyydestä ja tilavuudesta sekä kauttaaltaan entistä skarpimmasta ilmeestä. Koeajossa on Fabia 1.0 TSI 6-vaihteisella manuaalilla.

”Käsivaihteisto toimii sulavasti ja ajamisessa on mukava meininki.” ”Jousitus ottaa miellyttävästi vastaan terävätkin hidastepomput tien päällä. Kuljettajan istuimella tuntuma on miellyttävä ja auto tottelee niin kuin pitääkin.”

”Koeajoauto edustaa ylintä Style-varustetasoa. Vaikutelma on viimeistelty ja uudistunut kojelauta miellyttää silmää. Pikku-Fabia kulkee isompien jäljillä ja tuo autonostajan saataville mukavuusvarusteita, jotka ovat yleisempiä kalliimman hintaluokan autoissa.”

Isompi ja aikuisempi

Iltalehden toimittaja Pentti J. Rönkkö kuvailee uutta Fabiaa sanalla aikuisempi. Fabia on myös sulavammin muotoiltu ja isompi.

”Uuden Fabian muoto on hiotun ja mietityn tuntuinen. Muodoissa, etenkin keulan ilmeessä, on samaa kuin täyssähköisessä Enyaqissa Škodan uusimman muotoilukielen mukaisesti.”

”Aerodynamiikkaakin on mietitty. Ilmanvastuskertoimen lukema 0,28 on kunnioitettava pikkuautolle. Aerodynamiikkaa parantavat muun muassa etupuskureiden ilmanottoaukot, jotka ohjaavat ilmavirtauksia pyöränkoteloiden ohi.”

”Erilaisia ajo- ja turva-avustimia on varustelista pullollaan, osa lisähinnalla. Esimerkiksi Travel Assist -paketti kattaa muun muassa mukautuvan vakionopeussäätimen, kaistavahdin ja kattavan hätäjarrutusjärjestelmän.”

Fabia asettaa vaatimukset uudelle tasolle

Moottori-lehti kiittää toimittaja Petri Munukan koeajossa uuden Fabian runsaita tiloja, käteviä ratkaisuja, ajettavuutta ja kulutusta.

”Hyvä ajettavuus saa Fabian tuntumaan luokkaansa isommalta, pitkätkin matkat taittuvat takuulla miellyttävästi. Jousitus selvittää niin hidastetöyssyt kuin pienet tärinätkin mainiosti. Normaalialustan vaihtoehtoina ovat napakampi 15 mm madallettu Sport-versio tai 15 mm nostettu alta suojattu mökkitiepaketti.”

”Škoda Fabia asettaa pikkuautojen vaatimukset uudelle tasolle. Merkkiin yhdistettyä hyvää vastinetta rahalle on lupa odottaa jatkossakin.”

Koeajossa tuleva Škodan kansansuosikki

Kauppalehden toimittaja Niko Rouhiainen on vaikuttunut uuden Fabian kasvuloikasta.

”Uusimmat B-segmentin pikkuautot ovat juuri nyt sähkön ohella automaailman kiinnostavinta antia. Ne tuntuvat kasvavan uskomatonta vauhtia, ja tarjoavat valtavan määrän uusimpia ajoavustimia, yhä paremman tason ajo- ja matkustusmukavuutta sekä turvallisuutta – eli paljon vastinetta rahalle.”

”Yksi tämän ryhmän kiinnostavimpia uutuuksia on kokonaan uusi Škoda Fabia.” Rouhiaisen mukaan ”yhdistettävyys, tietoviihdejärjestelmän suuri kosketusnäyttö ja lisävarusteiset ajoavustimet vastaavat suurempien perheautojen tasoa.”