29.3.2022
”ENYAQ iV kiinnostaa, mihin ikinä menemmekään” – lue Ørjan Langvikin tarina | Sähköautoilu

Putkimiehenä toimiva 45-vuotias norjalainen Ørjan Langvik ei valinnut autokseen mitä tahansa ENYAQ iV -mallia. Sille oli syynsä, miksi ajoon tuli ŠKODA ENYAQ SportLine 80 iV.

Teksti ja kuvat: ŠKODA auto

Ørjan ja hänen vaimonsa Elin ovat omistaneet ŠKODA ENYAQ SportLine 80 iV -mallin kesäkuusta 2021 lähtien. Kilometrejä on kertynyt helmikuuhun 2022 mennessä noin 16 000 kilometriä.

Langvikien alkuperäisenä suunnitelmana oli hankkia auto Quartz Grey -metallivärillä, mutta Škodan lanseerattua SportLine-malliversion he valitsivatkin sen ja Velvet Red -metallivärin.

"Ihastuimme muotoiluun välittömästi, kun näimme ensimmäisiä autosta julkaistuja juttuja. Tarvitsimme uuden auton, jolla on pidempi toimintamatka ja jossa on iso tavaratila. Kun ennakkotilausaika alkoi, emme epäröineet”, Ørjan kertoo.

”Kun näimme auton ensimmäistä kertaa paikallisessa jälleenmyyjäliikkeessä, tiesimme tehneemme oikean ratkaisun. SportLine-mallin muotoilu oli mielestämme tyylikäs, minkä lisäksi Sport-etuistuimien mukavuus miellytti. Sisätilat ovat mustat eikä ulkopuolellakaan ole kromin värisiä koristeosia."

Ørjan Langvik ihastui ŠKODA ENYAQ SportLine 80 iV:n muotoiluun ja värimaailmaan välittömästi.

Lataus kotona kerran viikossa riittää

Ørjan käyttää autoa vaimonsa kanssa pääasiassa ostosten ja vapaa-ajan retkien tekemiseen sekä sukulaisten ja ystävien luona vierailemiseen. Lisäksi he tarvitsivat kookkaan tavaratilan, sillä perheeseen kuuluu 50-kiloinen Leo-koira. Myös vetokoukku on varsin ahkerassa käytössä.

Ørjanilla on kokemusta muistakin ŠKODA-malleista: hän ajoi esimerkiksi kahdeksan vuotta Fabia Combilla. Hänellä oli myös vanhempi muun merkkinen sähköauto, jossa oli 22 kWh:n akku. Auton toimintamatka oli rajallinen ja akku oli ladattava joka yö. ENYAQ iV:n akku täytyy Ørjanin perheen käytössä ladata nyt vain noin kerran viikossa kotilatauslaitteella.

"Ostimme ensimmäisen sähköautomme vuonna 2018. Tämä johtui ensisijaisesti siitä, että Norjan valtio rakensi polttomoottoriautoille kohdennettuja tietulleja runsaasti kaupunkien ympärille ja moottoriteille. Sähköautolla sai ajaa ilmaiseksi jonkin aikaa, mutta nyt tietullimaksuista peritään 50 prosenttia ensimmäisten 75 matkan osalta kuukaudessa. Loput matkat ovat ilmaisia", Ørjan kertoo.

Norjassa sähköautoilusta kertyy säästöä

Muitakin hyviä asioita liittyy Ørjanin mukaan tämän hetken täyssähköautoon: ENYAQ iV on käyttökustannuksiltaan bensiiniautoa edullisempi, mikä on ensisijaisesti kotilatauslaitteen ansiota. ”Käytän vain harvoin julkisia pikalatausasemia", hän sanoo.

Sähköauton omistaminen pienentää huolto- ja ylläpitokuluja. Lisäksi Norjassa tienkäyttömaksut mukaan lukien lauttamaksut ovat sähköautoille polttomoottoriautoja edullisempia ja sähköauton pysäköinti on ilmaista tietyillä julkisilla alueilla. Sähköautolla ajaminen on sallittua niin ikään linja-autokaistoilla.

”Parasta on se, ettei uuden sähköauton ostajan tarvitse maksaa Norjassa arvonlisäveroa tai kertaluonteista autoveroa. Täällä uudet sähköautot on vapautettu ajoneuvoihin kohdistetuista veroista. Auton hinnassa säästöä kertyy näin ollen jopa 25 prosenttia.”

Ørjan Langvik on tyytyväinen ENYAQ iV:n kotilatauslaitteeseen: ”Käytämme 99-prosenttisesti kotilatausta.”

”Käytämme 99-prosenttisesti kotilatausta”

Ørjanin vaimo ajaa autolla päivittäin. "Vaimoni pitää autosta todella paljon. Hänen ei tarvitse enää murehtia lataamisesta, ja auton käyttömukavuus on hänen mielestään aiempia autoja huomattavasti parempi”, Ørjan kertoo.

”Lähisuvussamme on myös toinen ŠKODA-auton omistaja eli Octavialla ajava appeni. Kun hän kokeili autoamme, arvata saattaa, mitä tapahtui: hän haluaa nyt myös ostaa ENYAQ iV:n.”

Ørjanin mukaan yhtenä sähköautoilun kehityskohteena voi pitää sitä, että latausinfrastruktuuria ei ole vielä saatu kehitettyä Norjassa täysin optimaaliseksi eikä se kata koko maata. Tämä lisää todennäköisyyttä, että latausasemilla joutuu jonottamaan etenkin kesällä kaikkien lomaillessa samaan aikaan.

Asia ei kuitenkaan Ørjania kovasti huoleta, sillä jo ensimmäisen sähköauton ostamisen yhteydessä hän asennutti kotilatauslaitteen. "Käytämme 99-prosenttisesti kotilatausta. Kuukausittainen sähkölasku ei ole juurikaan kalliimpi kuin aiemmin. Säästöt ovat huomattavasti suuremmat eikä paikallisia pakokaasupäästöjä synny lainkaan", Ørjanin lisää.

ŠKODA ENYAQ SportLine 80 iV kääntää päät, missä ikinä Ørjan Langvik liikkuukaan.

”Kaunein ŠKODA-auto koskaan”

Ørjan on saanut ENYAQ iV -autoilijana paljon positiivista palautetta.

"Kun menimme hakemaan autoa, jälleenmyyjäliikkeen edustaja kertoi, että tämä oli kaunein heidän myymänsä ŠKODA-auto koskaan. Pari työntekijää kävi jopa erikseen kehumassa autoa. Myös sukulaisemme ja ystävämme pitävät autostamme. Sen tyylikäs ulkonäkö yksityiskohtineen saa katseet kääntymään kaikkialla”, Ørjan kertoo.

”Kun olimme ystävämme häissä, kävi ilmi, että morsiamen veli oli myös tilannut ENYAQ iV:n, mutta mustana. Kun hän näki automme, hän muutti mieltään ja jo tilattu auto päivittyi heti viikonlopun jälkeen ŠKODA-jälleenmyyntiliikkeessä SportLine-malliversioon ja Velvet Red-metalliväriin," Ørjan hymyilee.