19.5.2021
Esiripun takaa: Näin kansainvälinen Fabian ensiesittely tehtiin Ajankohtaista & Uutta

Uuden ŠKODA Fabian ensiesittely oli kokonaan virtuaalinen tilaisuus. Perinteisistä esittelytilaisuuksista tällaisen tilaisuuden valmistelut poikkeavat täysin. Pääsemme katsomaan kulissien taakse.

TEKSTI JA KUVAT ŠKODA AUTO

Ennen uudet automallit julkistettiin aina yleisön, VIP-vieraiden ja median edustajien edessä. Mutta neljännen sukupolven Fabian ensi-ilta oli erilainen: koronaviruspandemian rajoitustoimien vuoksi tilaisuus järjestettiin kokonaan virtuaalisena verkossa. Siitä aiheutui sekä haasteita että mahdollisuuksia.

"Toisaalta menetettiin livetilaisuuden taika sekä suora kontakti yleisöön ja median edustajiin, mutta toisaalta saatiin enemmän mahdollisuuksia tilaisuuden toteuttamiseen ja aineiston käsittelyyn eli toisin sanoen kuvamateriaalin digitaaliseen editointiin”, kuvailee ŠKODA AUTON viestintäjohtaja Jens Katemann tällaisen esittelytilaisuustavan perustavanlaatuisinta eroa perinteiseen verrattuna. Siksi hän tiiminsä kanssa päätti valmistella uudelle Fabialle ainutlaatuisen ensiesittelyn hyödyntäen virtuaalitoteutusmuodon kaikki mahdollisuudet.

ŠKODA AUTON viestintäjohtaja Jens Katemann

Pyyhkäise ja vertaile

"Tärkeää oli, että emme vain yrittäneet siirtää livetapahtumaa digitaaliseen muotoon. Alusta alkaen mielessämme oli elokuvamainen kokemus", sanoo ŠKODA AUTON tuoteviestintäpäällikkö Christian Heubner.

Hän lisää tämän toteutuksen valintaan vaikuttaneen myös sen, että tässä tilaisuudessa oli enemmän kuin koskaan kyse paljon muustakin kuin vain tiedon välittämisestä alan lehdistölle: asiakkaat ja ŠKODA-automerkistä kiinnostuneet saivat ensimmäisen kerran nähdä tämän uuden automallin.

"Siinä on kyse paljon enemmästä kuin vain faktatiedosta ja numeroarvoista. Esittelytilaisuuden on oltava samaan aikaan viihteellinen ja informatiivinen", Heubner toteaa.

ŠKODA AUTON tuoteviestintäpäällikkö Christian Heubner

Kansainvälistä ensiesittelytilaisuutta Prahan DOX-nykytaidekeskuksessa seuranneet virtuaalivieraat pääsivät tutustumaan uuteen Fabiaan monipuolisesti, ja lisäksi he saivat nähdä sen myös ajossa naamioituna prototyyppinä ja katsoa sen muotoilun ja kehitystyön vaiheita. Fabian esittely DOX-nykytaidekeskuksessa sisälsi myös taiteellisia sävyjä.

Suunnittelijat ja muotoilijat toteuttivat esittelytapahtuman virtuaalisiin tiloihin teippitaideteoksen. Tusina ŠKODA-muotoilijaa ja -suunnittelijaa vastasi tästä DOX-nykytaidekeskuksen suurimmasta "näyttelyesineestä": auto ja sen sisätilat hahmonnettiin 18 metriä pitkälle ja 2,5 metriä korkealle seinälle. Kaksiulotteinen kuva tehtiin tuhansista metreistä eriväristä, erilevyistä ja eri materiaaleista valmistettua teippiä (joista osaa käytetään myös itse autossa).

DOX-nykytaidekeskuksessa nähtiin myös uutta Fabiaa esittävä taideteos.

Haasteellisten valmistelujen vuoksi virtuaalisen ensiesittelyn toteuttamiseen tarvittiin lähes sama määrä työtä ja tekijöitä kuin perinteisten esittelyjenkin. Mutta tarvittavien tekijöiden ammatit ja kunkin työhönsä käyttämä aika poikkesivat perinteisistä esittelytilaisuuksista. "Valmisteluihin osallistui monien eri ammattien ihmisiä. Esimerkiksi tarjoilun catering-ihmisten sijasta mukana oli huomattavasti suurempi kuvaustiimi", paljastaa ŠKODA Fabian tiedotusvastaava Martin Preusker.

ŠKODA Fabian tiedotusvastaava Martin Preusker.

Hän lisää, että paikan päällä tehdyt valmistelut ja varsinainen kuvaaminen veivät vähemmän aikaa kuin perinteisen live-esittelytilaisuuden kuvausvalmistelut. "Digitaalisessa ja virtuaalisessa ensiesittelyssämme käytimme paljon enemmän aikaa ja työtä kuvamateriaalin jälkituotantoon", Preusker kertoo. Kaiken työn tuloksena syntyi ainutlaatuinen ensiesittelytilaisuus, josta saadaan inspiraatiota vastaaville tuleville ŠKODA-tapahtumille.

Koronaviruspandemian rajoitustoimet vaikuttivat myös ensiesittelyyn

Koronaviruksen leviämisen yhä jatkuvat rajoitustoimet vaikuttivat merkittävästi uuden Fabian kansainvälisen ensiesittelyn valmisteluihin. Christian Heubner kertoo, miten ŠKODA toimi.

Mikä oli suurin haaste uuden Fabian kansainvälisen ensiesittelyn valmistelussa?

Suurin haaste oli varmasti koronavirustilanteen ennalta-arvaamattomuus. Alusta alkaen meillä oli suunnitelmissa hybridikonsepti, jossa olisi virtuaalinen ensiesittely ja vieraita. Valmistelujen myötä päätimme kuitenkin vaihtaa esittelytilaisuuden paikkaa ja lopulta pitää tilaisuuden ilman yleisöä ja vieraita, koska koronavirustautitapausten ilmaantuvuusluku jatkoi huonontumista.

Miten rajoitustoimia noudatettiin valmistelujen aikana?

Täyssähköisen ŠKODA ENYAQ iV -katumaasturin kansainvälinen ensiesittely Prahassa viime syyskuussa ja lehdistökoeajot naamioiduilla Fabia-malleilla helmikuussa 2021 Itävallan Zell am Seessä antoivat meille kokemuksia turvallisesta toiminnasta ja auttoivat kehittämään toimivan hygieniasuunnitelman. Pienensimme osallistujien lukumäärän minimiin, jotta ihmisten välisiä kontakteja olisi mahdollisimman vähän. Varmistimme, että kaikki pystyivät pitämään kahden metrin etäisyyden toisiinsa. Jokaisen oli käytettävä FFP2-tason kasvomaskeja. Varmistimme, että tilaisuuden kaikki tilat olivat hyvin tuulettuvia, ja järjestimme lukuisia desinfiointipisteitä.

Arveletteko, että virtuaaliset ensiesittelytilaisuudet verkossa jatkuvat myös koronaviruksen jälkeen?

Tietysti. Korkealaatuiset digitaaliset esitys- ja esittelytavat ovat tulleet osaksi kommunikaatioväyliämme, ja kyllä ne mukana säilyvät myös tulevaisuudessa. Mutta haluamme saada parhaat puolet kummastakin tavasta, sekä virtuaalisesta että perinteisestä läsnäolosta, ja kehittää kummankin tyyppisiä tilaisuuksia, jotta saamme niistä parhaan hyödyn asiakkaillemme ja Škodalle.