Škoda tarjoaa Fabiasta nyt erikoismallin, joka on saanut inspiraationsa moottoriurheilusta. Videolla uutuutta esittelee rallikaksikko maailman huipulta: Emil Lindholm ja Reeta Hämäläinen.
Fabia on ollut yli neljännesvuosisadan ajan yksi Škodan myydyimmistä malleista. Sen nykyinen ralliversio Fabia RS Rally2 – jolla myös Emil Lindholm ja Reeta Hämäläinen ajavat – on voittanut kilpailuja ympäri maailmaa. Mutta mitä tapahtuu, kun nämä kaksi maailmaa yhdistetään? Vastaus tulee Škodan tehtaalta: Fabia 130 -erikoismalli tuo rallin DNA:ta sarjatuotantoon.
Jokainen yksityiskohta on tärkeä
Neljännen sukupolven Fabia Monte Carlo -mallin pohjalta kehitetty Fabia 130 tarjoaa eksklusiivisia ominaisuuksia, jotka tekevät arkisestakin ajamisesta aidosti urheilullisen kokemuksen. Merkittävin muutos löytyy konepellin alta, jossa sykkii 1.5 TSI EVO2 -moottori, joka on viritetty tuottamaan 20 kW (27 hv) enemmän tehoa kuin tavallinen 1.5 TSI -moottori. Suuri teho teho on 130 kW (177 hv) ja suurin vääntö 250 Nm laajalla kierroslukuvälillä 1500-4000 minuutissa.
Seitsemänvaihteinen DSG-vaihteisto on sovitettu auton luonteeseen tarjoten entistä mukaansatempaavamman ajokokemuksen. Urheilullisten ominaisuuksiensa ansiosta ja tuoreiden testien mukaan Fabia 130 kiihtyy nollasta sataan 7,4 sekunnissa. Huippunopeus on 228 km/h, mikä tekee tästä mallista historian nopeimman Fabia-sarjatuotantomallin.
Fabia 130 tarjoaa erona Monte Carloon nähden myös 15 mm madalletun sport-alustan, joka lisää ajovakautta. Myös ohjauksen reagointia on parannettu entistä urheilullisemman ajokokemuksen saavuttamiseksi.
Fabia 130 -erikoismallissa on kaksivaiheinen pidonhallintajärjestelmä, jonka valintoihin pääsee auton keskusnäytön valikosta. Vetoluistonesto (ASR) voidaan kytkeä pois käytöstä, jolloin sallitaan suurempi vetävien pyörien luisto. Vaihtoehdon ASR Sport + ESC Sport valitsemalla sallitaan pyörien suurempi luisto ESC-ajonvakautuksen puuttuessa ajotilanteeseen vasta myöhemmässä vaiheessa. Tämän ansiosta Fabia 130 tuntuu kotoisalta paitsi arkisessa ajossa myös rallikuljettajan ajaessa testiradalla.
Moottoriurheilun inspiraatio jatkuu Škoda Fabia 130 -mallin sisätiloissa.
Syntynyt nopeaksi
Fabia 130:n urheilullinen henki paljastuu jo ensi silmäyksellä. Ulkonäköä korostavat korin kiiltävän mustat yksityiskohdat, etupuskurin spoileriosa, kattospoileri, perän diffuusoriosa sekä 18-tuumaiset Libra-kevytmetallivanteet. Myös Bi-LED-ajovalojen tummennetut umpiot, punaiset jarrusatulat, pakoputken kaksoisulostulo sekä moottoriurheiluhistorian inspiroimat 130-logot etulokasuojissa ja takaluukun pinnassa tekevät uutuudesta erottuvan.
Asiakkaat voivat valita neljästä ulkovärivaihtoehdosta, joita ovat valkoinen (Moon White), punainen (Velvet Red), sininen (Race Blue) ja musta (Black Magic). Kaikissa värivaihtoehdoissa katto on musta.
Moottoriurheilun inspiraatio jatkuu sisätiloissa, jossa etumatkustajia odottavat Sport-etuistuimet. Kolmipuolainen nahkainen Sport-monitoimiohjauspyörä, metalliset poljinpinnat, etuoviaukkojen mustat alumiiniset kynnyslistat sekä kojelaudan, keskikonsolin ja ovien vetokahvojen metallin harmaat koriste-elementit viimeistelevät sporttisen ilmapiirin.
Moottoriurheilun tähti
Ensimmäisen sukupolven Škoda Fabia ensiesiteltiin vuonna 1999, jonka jälkeen se nousi nopeasti autoilijoiden suosikiksi ympäri maailmaa. Fabiaa on valmistettu jo yli viisi miljoonaa kappaletta neljässä sukupolvessa.
Moottoriurheilu on ollut vahva osa Fabian historiaa. Vuodesta 2003 alkaen rallipoluilla ovat kiitäneet Fabia WRC-, S2000- ja Rally2 -autot. Useita mestaruuksia WRC2- ja ERC-rallisarjoissa sekä monissa kansallisissa rallisarjoissa voittanut Fabia on luokkansa menestynein ralliauto, jota on myyty yksityistalliasiakkaille jo lähes 700 kappaletta.
Škoda Fabia 130 -erikoismalli tarjoaa suorituskykyä sekä urheilullista ajettavuutta ja muotoilua, kunnioittaen menestyksekästä Škoda Fabia RS Rally2 -ralliautoa. Erikoismallia valmistetaan rajoitettu määrä. Ensimmäiset autot toimitetaan asiakkaille arviolta vuodenvaihteessa 2025-2026.