Nyt pistetään todelliset hevosvoimat peliin. Lisäksi tarvitaan taitoa, tottelevaisuutta, nopeutta, ketteryyttä ja ennen kaikkea asennetta. Damian ja Else Väyrynen näyttävät mallia.
Else pyöräyttää vetoauton varmoin ottein hevostrailerin eteen. Superbin peruutustutka tekee hommasta tänään entistäkin helpompaa. Asemointi on kertaheitolla kohdillaan.
Kun ajokalusto on kunnossa, Damian eli tuttavallisemmin Dami astuu kuvaan. Emäntänsä tavoin ratsu tietää tarkasti, mitä tehdään. Dami astelee tyynen tyylikkäästi traileriin. Ja kas, siellähän odottaa mukava välipala. Heiniä rouskutellessa on hyvä lähteä liikenteeseen.
Tasaisen pehmeästi
Else ja Saksasta kotoisin oleva, nyt 7-vuotias, hannoverilainen puoliverinen tummanpunaruunikko Damian ovat läheinen pari. Eikä ihme, sillä Else osti hevosen puolitoistavuotiaana varsana ja on itse kouluttanut sen menestyväksi estehevoseksi.
”Dami on osoittautunut jopa odotettua kyvykkäämmäksi”, Else sanoo.
Hevonen on tottunut ja rauhallinen matkustaja. Koska Else kouluttaa, valmentaa ja ratsuttaa työkseen, vetokokemusta yhdistelmäajosta on kuorma-autokortin omaavalle hevosnaiselle ehtinyt kertyä paljon.
”Vedän viikoittain ja joskus päivittäin. Ajokilometrejä kertyy päivässä vähintään sata, joskus moninkertaisesti. Hevosen kannalta tärkeintä ajossa on kyydin tasaisuus ja pehmeys. Silloin hevonenkin pysyy rauhallisena.”
Else Väyrysen ja Damianin koeajossa oleva Superb 2.0 TDI 190 4×4 Style DSG Autom. osoittautuu vetovoimaiseksi hevospeliksi.
Lunkia menoa
Hevosautoilija korostaa liikenteen ennakointia sekä maltillisia kiihdytyksiä ja hidastuksia. Myös tasainen liikkeellelähtö pitää kuorman tyytyväisenä. Automaattivaihde helpottaa ajamisen tasaista pehmeyttä ja neliveto on liki elinehto, etenkin talvella.
”Ajotilanne ei ole hevoselle helppo. Usein nuoret hevoset ovat säikkyjä ja stressaantuvat tilanteesta. Mitä miellyttävämpi ensimmäinen ajokokemus on, sitä helpommin heppa seuraavalla kerralla tulee kyytiin”, Else kertoo.
”Dami on lunki tyyppi, mikä tekee matkustamisesta helppoa, mutta välillä kyydissäni on nuoria hevosia, jotka heiluvat ja kuopivat hermostuksissaan. Se tekee ajamisesta raskaalla kuormalla tietenkin haasteellisempaa.”
Estekorkeus vaihtelee kilpailuluokittain yleensä 60–160 cm:n välillä. Damian selvittää 130 cm:n harjoitusesteen vaivatta.
Yhdellä puomilla
Jos on vetoautolla merkitystä, niin on myös trailerilla. Elsen kyydissä matkustavat hevoset saavat nauttia alustajärjestelmästä, joka takaa iskunvaimentimineen turvallisen ja miellyttävän matkan niin hevoselle kuin kuljettajalle.
Parinkymmenen minuutin matka Tuusulan Sakun tallilta Hyvinkään Raiders Inn -ratsastuskeskukseen sujuu rennosti. Else on innoissaan uudenkarhean kentän vaaleasta pohjasta, kirkkaanvärisistä esteistä ja elokuun auringossa lankeavista selkeäpiirteisistä varjoista.
”Välillä hevonen on hyvä tuoda tutun kotitallin maisemista erilaisiin paikkoihin monipuolisen kokemuksen takia. Jos homma kulkee täällä, se kulkee myös kilpailussa.”
Damian on valmiina. Otetaan pienet verryttelyt ja siitä se lähtee. Hevosvoimat ovat parhaimmillaan, kun 500-kiloinen ratsu pääsee vauhtiin.
Unelmatyö & elämäntapa
Esteratsastus on kilpailumuoto, jossa ratsukon eli hevosen ja ratsastajan tehtävänä on ylittää kilpailuradalle asetetut esteet virhepisteittä mahdollisimman nopeasti ja annetun ajan puitteissa. Pudotuksesta saa virhepisteitä.
Kilpailumuotona esteratsastus on ratsastuslajeista suosituin. Siinä ratsukon yhteistyö punnitaan vaihtelevissa olosuhteissa radalla, jossa testataan niin ratsastajan taitoa kuin hevosen hyppykykyä sekä tottelevaisuutta, ketteryyttä ja nopeutta.
Elselle hevoset ovat työ, mutta ennen kaikkea elämäntapa. ”Hevosten kanssa on tullut elettyä pikkutytöstä asti. Jo peruskoulun jälkeen tiesin, että hevosista tulee tavalla tai toisella työ”.
Yrittäjän päivät ovat pitkiä ja kilpailujakin riittää. ”Jokainen päivä on mukava, kun saa tehdä sitä, mitä rakastaa. Eihän tämä oikeastaan edes työltä tunnu”, Else hymyilee.
Hevosen ja trailerin yhteispaino on noin 1500 kg. Kun kyydissä on kaksi hevosta, lisäpainoa kertyy viitisensataa kiloa.
Hallittua hevoskauppaa
Maailman huipulla ja kansainvälisillä kentillä hevosurheilu on pitkälti elitistinen laji, joka vaatii paksua lompakkoa. Suomessa pärjää Elsen mukaan kansallisella tasolla hyvinkin kohtuullisin kustannuksin, joten laji on lähes kaikkien saavutettavissa.
”Ratsastus on välinelaji, jossa rahaa voi polttaa niin paljoin kuin sitä riittää. Hevosen voi ostaa muutamalla tonnilla tai sitten siitä voi huipputasolla maksaa jopa miljoonia”.
Lainsäädännössä hevoskauppa rinnastetaan irtaimen tavaran kauppaan, mutta koska kyseessä on eläin, hevoskauppa on eri asia kuin vaikkapa auton ostaminen. Toisaalta samankaltaisuuttakin löytyy.
Hevosta ostettaessa tulee arvioida tapauskohtaisesti, sopiiko se aiottuun käyttötarkoitukseen. Rakenteen ja terveydentilan lisäksi kannattaa arvioida luonne. Kilparatsulta vaaditaan erilaisia terveyttä kuin siitostammalta ja koko perheen harrastehevoselta erilaista luonnetta kuin ammattitallilla asuvalta ravurilta. Jälleenmyyntiarvo taas voi muuttua hetkessä esimerkiksi hyvin pärjätyn kisan tai loukkaantumisen takia.
Asenne ratkaisee
Hyvinkään helteisellä harjoituskentällä Damian käyttäytyy Elsen otteissa kuin unelma. ”Nuoreksi hevoseksi Dami on viisas ja rauhallinen, mutta kisoissa se syttyy. Ja onhan se vähän lellittykin, kun on niin kauan elänyt kanssani.”
Mikä sitten tekee hevosesta menestyvän? ”Tuomarit arvostelevat hevosen kyvykkyyttä, mutta tärkeintä on asenne. Se, että hevonen haluaa hypätä ja toimia ratsastajan kanssa tiiminä. Ellei asennetta löydy, kyky ei riitä.”
Damianilla asennetta riittää. Koska harjoitushyppykierros osuu kisojen välimaastoon, tänään ei liikaa rehkitä. Ja koska päivä on suomalaisittain kesän kuumin, hikeäkin pukkaa.
”Vähän tämmöinen löysempi poni tänään”, Else nauraa Damia taputellen.
Hevosvoimat vaihtavat hetkeksi vapaalle.
Teksti: Sari Okko
Kuvat: Esko Tuomisto