4.1.2018
Jättipottien vuosi Škoda Sponsoroi

ŠKODA Motorsport ei antanut vastustajilleen juurikaan armoa WRC2 -luokan MM-taistelussa. Tšekkitiimin ralliaseella kauden aikana voittoon pystyi neljä eri kuljettajaa.

TEKSTI: MIIKA WUORELA, Sosnová, Tsekki / KUVAT: ŠKODA Motorsport

Kausi 2017 jää tiimin historiaan todellisena jättipottina, jonka pääasiallisena arkkitehtina hääri WRC2 -luokan maailmanmestaruuteen ylivoimaisesti ajanut ruotsalaiskuljettaja Pontus Tidemand.

Tidemand kahmi kauden aikana peräti viisi voittoa, eivätkä tiimikaveritkaan jääneet kuivin suin. Alkukaudesta tiimissä ajanut Andreas Mikkelsen voitti kahdesti, kun taas Jan Kopecky ja Ole Christian Veiby voittivat yhden osakilpailun kumpainenkin. Škodalla voitettiin peräti yhdeksän kauden kolmestatoista WRC2 -luokan osakilpailusta, mikä kertoo auton ylivoimaisesta iskukyvystä.

Haluttu auto kansallisissa sarjoissa

Škodan rallimenestyksen huippuhetket eivät ajoitu ainoastaan rallin MM-sarjaan. Fabia R5 on ollut luokkansa halutuin menopeli heti debyyttikeväästä 2015 lähtien. Autoja on myyty asiakkaille yli 200 yksilöä, minkä tuloksena Škodalla voitettiin peräti 14 kansallista mestaruustitteliä.

Škoda tuli R5-autollaan markkinoille vasta kaksi vuotta Fordin Fiesta-mallin jälkeen, mutta alkoi nopeasti vallata jalansijaa niin myynti- kuin menestystilastoissakin. Suomessa pisimpään yhteistyötä Škodan kanssa on tehnyt entinen huippukuljettaja MM-tasolta, Toni Gardemeister, joka oman TGS Worldwide -tiiminsä nimissä vuokraa autoja halukkaille niin kansallisiin kuin kansainvälisiinkin koitoksiin.

Parhaimmillaan Gardemeisterin tallista on löytynyt peräti neljä Škodaa. Tunnetuimpiin kuljettajiin ovat kuuluneet niin Teemu Suninen, Kalle Rovanperä kuin Juuso Nordgren. Tuoreimpana tiimissä nuori lahjakkuus Eerik Pietarinen.

Nyt mennään Kopeckyn tahtiin

Yksi tiimin menestyksen kivijaloista on jo reilun kymmenen vuoden ajan ollut tšekkikuljettaja Jan Kopecky. Vaikka Kopeckyllakin on ikää jo 35 vuotta, hänen vauhtinsa tuntuu vain kasvavan iän ja mittavaksi paisuneen kokemuksen myötä.

Sen lisäksi, että Kopecky on jokaisessa MM-rallissa taistelemassa luokkavoitosta, hänellä on myös varsinaista yllätyspotentiaalia. Siitä osoituksena on mm. Saksan MM-rallin pohja-aika Saarbrückenissä ajetulla yleisöerikoiskokeella sekä kilpailun johtoasema ensimmäisen illan jälkeen.

Kopeckyn tallikavereina ovat pidemmän Škoda-uran ehtineet ajaa niin Juho Hänninen kuin Esapekka Lappikin.

Hänninen ennätti olla Škodan ratissa erittäin menestyksekäs voittaen peräti kolme rallin arvotitteliä, joista ensimmäinen IRC-sarjan mestaruus matkasi punkaharjulaisen matkaan jo vuonna 2010. Sittemmin Hänninen voitti vielä SWRC-tittelin (2011) sekä rallin Euroopan mestaruuden (2012) ennen siirtymistään WRC-autoihin.

Lähes vastaavan polun kävi läpi myös Lappi, joka ajoi ensimmäiset metrinsä ralliammattilaisena juuri Škodalla. Kaikkiaan pieksämäkeläinen viihtyi tiimissä neljän vuoden ajan ja ylsi Fabia R5:llä Euroopan mestariksi kaudella 2014.