28.4.2021
Kahden puolan ohjauspyörä | Ajankohtaista & Uutta

Se on monivaiheisen kehitystyön helmi. Se on edelleen pyöreä, mutta nyt kaksipuolainen. Tänä päivänä sillä on paljon muitakin tehtäviä kuin auton ohjaaminen.

TEKSTI ŠKODA Auto, KUVAT Esko Tuomisto ja ŠKODA Auto

Ohjauspyörän suunnittelu ja toteutus ei ole niin helppo tehtävä kuin voisi kuvitella. ”Ennen ohjauspyörä oli melko yksinkertainen osa, jolla vain ohjattiin autoa, mutta nykyauton ohjauspyörässä on turvatyynyn lisäksi erilaisia säätimiä auton tekniikan ja turvallisuusjärjestelmien hallintaan”, sisätilojen pääsuunnittelija Peter Olah sanoo.

Olahin mukaan ohjauspyörän suunnittelussa on otettava huomioon monia tekijöitä ja etsittävä niiden pohjalta parasta ratkaisua. Vaikuttavia asioita ovat myös ohjauspyörän halkaisija, kehän paksuus ja puolien lukumäärä.

Uuden kaksipuolaisen Škoda-ohjauspyörän kehitystyötä tehtiin huolella kolmisen vuotta riittävän lujan rakenteen luomiseksi. Kehitystyön varrella testattiin kymmenkuntaa erilaista versiota, jotta muoto, ergonomia, pintamateriaalit ja toimintojen toteutus osuisivat kohdilleen parhaalla mahdollisella tavalla. Nyt suunnittelijoiden pitkäaikainen unelma on totta.

Ohjauspyörän keskiöstä haluttiin mahdollisimman selkeä, jotta merkkilogo erottuu. Ohjauspyörästä löytyy lukuisia näppäimiä ja kaksi hienostunutta rullasäädintä, joilla hallitaan auton toimintoja.

Sisätilojen keskipiste

Projektipäällikkö Marwan Khiat kutsuu ohjauspyörää auton sisätilojen keskipisteeksi. ”Ohjauspyörä on yksi niistä harvoista kohdista, joihin voimme laittaa automerkin logon, joten se on auton identiteetin kannalta erittäin tärkeä sisätilojen elementti.”

Ohjauspyörän keskiöstä haluttiin mahdollisimman selkeä, jotta merkkilogo erottuu ja jotta vaikutelma olisi mahdollisimman siisti. Merkkilogon lisäksi ohjauspyörästä löytyy lukuisia näppäimiä, joilla hallitaan auton toimintoja sekä kaksi hienostunutta rullasäädintä. Vaikka kaksipuolaisessa ohjauspyörässä on paljon uutta teknologiaa, säätimien tuttu järjestys ja toimintalogiikka on haluttu pitää ennallaan.

”Ohjauspyörän elementtien sijoittelu ja muotoilu varmistavat, että kuljettaja on aina tietoinen ohjauspyörän toiminnasta. Siksi ohjauspyörän alaosassa on myös kolmannen puolan vaikutelman antava tyvi. Se on mielenkiintoinen suuntaa antava elementti, joka toimii sekä optisesti että kosketustuntumaan perustuen. Lisäksi voimme käyttää sitä tulevaisuudessa uusiin tarkoituksiin”, Olah toteaa.

Ympyrä sulkeutuu

Kaksipuolaiset ohjauspyörät eivät ole ihan uusi keksintö, sillä ne olivat varsin yleisiä jo vuosikymmeniä sitten. Esimerkiksi Felicia Cabrioletissa oli kaksipuolainen ohjauspyörä vuonna 1959. Nyt ympyrä sulkeutuu kaksipuolaisuuden tehdessä uuden tulemisen.

Uusi kaksipuolainen ohjauspyörä esiteltiin ensimmäisenä uudessa neljännen sukupolven Octaviassa. Vuosimallimuutosten 2021 myötä se tuli myös muihin Škoda-automalleihin.

Ratin toiminnot*

1. Vaihtaminen pienemmälle vaihteelle
2. Handsfree-käyttö
3. Ratin lämmitys, päälle / pois päältä
4. Äänen voimakkuus / mykistys
5. Edellinen radiokanava / kappale
6. Seuraava radiokanava / kappale

7. Vaihtaminen suuremmalle vaihteelle
8. Avustinjärjestelmät
9. Travel Assist -hallinta
10. Siirtyminen valikoissa ja valinnan vahvistus
11. Edellinen mittaristonäkymä
12. Seuraava mittaristonäkymä

*Toimintojen kuvaus koskee uuden Octavian ohjauspyörää. Ominaisuudet voivat vaihdella varustelun mukaan.

Uuden ohjauspyörän perusmuoto ja halkaisija ovat entisellään. Kaksipuolainen versio on tarkkaan harkittu kokonaisuus toimintoja, muotoilua ja ergonomiaa myöten.

”Ohjauspyörä istuu käteen mukavammin, kun puolia on vähemmän.”

Peter Olah, sisätilojen pääsuunnittelija

”Kaksipuolainen ohjauspyörä on kuin leijuva osa sisustusta.”

Marwan Khiat, sisätilojen projektipäällikkö