9.2.2021
Kaksi polttoainetta, yksi auto | Kaasuautot

Erityisesti bio-/maakaasun käyttöön suunniteltu uusi OCTAVIA G-TEC täyttää tämän hetken tiukimman päästöstandardin EU 6 AP -vaatimukset.

Uusi OCTAVIA G-TEC puhaltaa lisävauhtia kaasuautoiluun. Jo aiemmin Suomen suosituimpana kaasuautona tunnetun Octavian rinnalla valinnanvaraa tarjoilevat myös KAMIQ G-TEC ja SCALA G-TEC.

TEKSTI: Sari Okko, KUVAT: Esko Tuomisto

Uuden Octavia G-TEC -mallin voimanlähteenä on kahta polttoainetta käyttävä pakokaasuahdettu nelisylinterinen 1,5-litran moottori, jonka teho on 96 kW (131 hv). Tavaratilan alle sijoitettujen kaasusäiliöiden tilavuus on yhteensä 114,5 litraa eli 17,33 kilogrammaa ja bensiinisäiliön yhdeksän litraa.

Moottori käyttää ensisijaisesti bio-/maakaasua, mutta tarvittaessa myös bensiiniä, esimerkiksi jos kaasu pääsee loppumaan. Kaasuauto on fiksu ja taloudellinen vaihtoehto liikkumiseen, sillä se hyödyttää alhaisten käyttökustannusten ansiosta kukkaroa sekä pienempien päästöjen kautta myös ympäristöä.

Gasumin laskelmien mukaan biokaasulla ajettaessa voidaan vähentää koko elinkaaren aikaisia kasvihuonepäästöjä jopa 90 prosentilla fossiilisen polttoaineen käyttöön verrattuna. Kaasulla ajettaessa myös typen oksidien NOx-päästöt jäävät huomattavasti pienemmäksi. Paikallisia hiukkaspäästöjä ei synny lainkaan, minkä ansiosta autossa ei tarvita hiukkassuodatinta.

Polttoaineesta toiseen

Kaasu sopii Suomen vaativiin ajo-olosuhteisiin, sillä se kestää polttoaineena hyvin pakkasta. Kaasuautossa siirtyminen polttoaineesta toiseen tapahtuu automaattisesti.

Bensiini on tarkoitettu varapolttoaineeksi ja moottorin käynnistykseen lämpötilan ollessa alle –10 °C. Bensiiniä käytetään myös silloin, kun moottori käynnistetään bio-/maakaasun tankkaamisen jälkeen, mikä johtuu säiliön paineen muutoksesta ja bio-/maakaasun laadun tunnistuksesta.

Jarrutettaessa jarrulaitteet muuttavat auton liike-energia lämmöksi, joka tavallisesti vapautuu ympäröivään ilmaan. Ajonopeuden hidastamisessa syntyvällä energialla generaattori lataa auton akkua tehostetusti.

Mikä biokaasu?

Biokaasun tuotanto liittyy kiertotalouteen, sillä biokaasua tuotetaan jäteraaka-aineista, kuten biojätteestä, jätevesilietteistä, lannasta ja muista teollisuuden ja maatalouden sivuvirroista.

Gasumin tuottama biokaasu on täysin uusiutuva ja ympäristöystävällinen polttoaine, jolla voidaan vähentää koko elinkaarenaikaisia kasvihuonekaasupäästöjä jopa 90 % fossiilisen polttoaineen käyttöön verrattuna.

Lue lisää: https://www.gasum.com/kaasusta/biokaasu/biokaasun-paastot/

Ulospäin kaasuautoa ei erota sen sisarmalleista muusta kuin auton perässä olevasta G-TEC-merkistä.

Yhä enemmän kaasua

Kaasuautojen määrä kasvaa Suomessa nopeammin kuin koskaan: määrä on kolminkertaistunut viimeisen parin vuoden aikana. Vuoden 2019 aikana rikottiin 10 000 kaasuauton raja.

Kaasuautoja rekisteröitiin vuonna 2020 Traficomin tietojen mukaan yhteensä noin 1800 kpl. Škoda johtaa edelleen komeasti Suomen kaasuautojen tilastoja.

Kaasuautoille povataan jatkossakin kasvavaa kysyntää, sillä valtiovallan ilmastotavoitteisiin on kirjattu 50 000 kaasuautoa vuoteen 2030 mennessä.

Škodan kaasumallisto: G-TEC x 4

OCTAVIA G-TEC, OCTAVIA COMBI G-TEC, SCALA G-TEC ja KAMIQ G-TEC

Kaasulla kautta maan

  • Eri toimijoiden kaasutankkauspaikkoja löytyy tänä päivän pääkaupunkiseudulta Ouluun asti, ja lisää on tulossa.
  • Tankkaamisen ennakointi onnistuu hyvin uusien digitaalisten palvelujen ansiosta, jotka kertovat esimerkiksi lähimmän tankkauspisteen.
  • Kaasuauton tankkaaminen on yhtä helppoa ja vaivatonta kuin bensiini- tai dieselauton tankkaaminen.

Hyödynnä romutuspalkkio


Romutuspalkkiokampanja starttasi jälleen joulukuun alusta 2020. Esimerkiksi kaasuautoon vaihdettaessa vanhan auton romutuspalkkio on 2 500 euroa ilman päästörajaa.

Vuoden 2021 loppuun jatkuvan romutuspalkkiokampanjan aikana saat uuden auton ostajana 1 000 tai 2 000 euron romutuspalkkion valtion avustuksena uudesta lain edellytykset täyttävästä henkilöautosta. Romutettavaksi vietävän vanhan ja liikennekäytössä olevan henkilöauton on oltava vähintään kymmenen vuotta vanha. Lisäksi autoala tukee romutuspalkkiota omalla 500 euron romutuspalkkiollaan. Lue lisää romutuspalkkiosta romutuskampanja.fi