14.4.2020
Kestävän kehityksen mukainen liikkuminen on yhteinen projekti Ajankohtaista & Uutta

Škodan hallituksen jäsen Christian Strube

Mainiot ajo-ominaisuudet, ympäristövastuullisuus, urheilullinen suorituskyky ja edistyksellinen muotoilu: ŠKODA osaa toteuttaa ne kaikki. Siksi teknisestä tuotekehityksestä vastaava Škodan hallituksen jäsen Christian Strube ennustaakin, että Škodalla on loistavat tulevaisuudennäkymät. Miten ŠKODA kohtaa sähköllä ajamisen e-mobility -aikakauden?

TEKSTI JA KUVAT: ŠKODA AUTO

Viime vuonna esittelimme ensimmäiset sähköä voimalinjassaan hyödyntävät mallimme SUPERB iV:n ja CITIGOe iV:n. Tänä vuonna ensiesittelemme ENYAQ iV -mallin, joka on ensimmäinen Volkswagen-konsernin sähköautojen skaalautuvaan perusrakenteeseen (MEB) pohjautuva automallimme. Uutuus merkitsee tärkeää askelta automallistomme sähköistymisessä.

Olemme oikealla tiellä, ja jo nyt myisimme enemmän iV-malleja kuin ehdimme tehdä. Jokainen iV-malleillamme ajamaan päässyt on saanut kokea, miten hyviä ne ovat ajaa. Haluan myös korostaa, että sähköautojen kysynnän kasvusta huolimatta emme saa unohtaa yhtä asiaa: täyssähköautot liikkuvat kyllä paikallisia pakokaasupäästöjä lainkaan tuottamatta, mutta CO2-kokonaispäästöjen suhteen avainkysymys onkin se, miten ensiöenergia on tuotettu.

ŠKODA SUPERB iV

Liikkumisen ekosysteemin toteuttaminen

Koko maan kattavan sähköllä ajamisen toteutumiseen liittyy monta osatekijää. Millaisena näette kokonaisuuden?

Kestävän kehityksen mukainen liikkuminen on yhteinen projekti. Ilman kaikkien osapuolten, esimerkiksi poliitikkojen, yritysten, talouselämän ja erityisesti asiakkaidemme yhteistyötä se ei tule onnistumaan. Totuuden nimessä meidän kaikkien on ensin tutkittava, mitä voimme itse tehdä. Jokin aika sitten aloitimme latausinfrastruktuurin rakentamisen tehtaidemme yhteyteen ja niiden ympäristöalueille Tšekissä. Tätä panostusta haluamme jatkaa. ”Kumppanuus on kaiken avain” -periaatteen saavuttamiseksi meidän pitää koota panostuksemme ja ponnistelumme yhteen.

Koskevatko tähänastiset Škoda-malleille yhteiset piirteet myös sähköä voimalinjoissaan hyödyntäviä malleja?

Ilman muuta, kuten sloganimme Simply Clever. Mietimme ja etsimme ratkaisuja arkipäivän autoilun kysymyksiin: esimerkiksi jääraappa tankin luukun sisäpinnassa, ovien reunasuojukset, unituet lapsille ja matkapuhelintelineet. Simply Clever -ratkaisujen lista on todella pitkä. Yksi Škoda-mallien vahva perusominaisuus on sisätilojen koko. Autoissamme on enemmän tilaa kuin kilpailijoidemme malleissa. Mutta nyttemmin kilpailijamme ovat myös tuoneet markkinoille vastaavanlaisia akseliväli-korimitat-ratkaisuja ja yrittävät siten napata kilpailuetumme. Sitä kilpailu on: kannustava voima, joten meidän on yritettävä vielä enemmän.

Olette sanonut: e-mobility on enemmän kuin vain autot. Mitä muuta Škoda tässä suhteessa on kehittämässä? Voitteko kertoa esimerkiksi jotakin iV-ekosysteemistä?

Yksilötason liikkuminen rikkoo tulevaisuudessa autoihin liittyvät rajat. Teemme työtä tarjotaksemme asiakkaille liikkumisen ekosysteemin, jossa auto on yksi liikkumisväline, mutta lisäksi yksilöiden liikkumiselle on tarjolla monia muitakin vaihtoehtoja. Prahassa, Pekingissä, Tel Avivissa ja Punessa sijaitsevien DigiLab-keskuksiemme mobiilipalvelujen kehitystyöllä olemme jo ottaneet ensimmäisiä askeleita lisävaihtoehtojen suuntaan. Emme jätä käyttämättä keskusten keskinäisen kilpailun tarjoamia mahdollisuuksia. Lähestymistapamme on kaikkea muuta kuin perinteinen: se yltää päätehtäviä ja kehityskohteita paljon pidemmälle kuin menneinä vuosina.

Muotoilumme tekee eron

ENYAQ iV on Škodan ensimmäinen automalli, joka perustuu Volkswagen-konsernin sähköautojen skaalautuvaan MEB-perusrakenteeseen. Mitä etuja tämä perustekniikka asiakkaille tarkoittaa?

Koko akku tai oikeastaan akusto on sijoitettu lattiaan. Se on muodoltaan kuin suklaalevy. Siihen voidaan asentaa suuri määrä akkukennoja erittäin tehokkaasti ja edullisesti. Akun sijoitus on auton muotoilulle suotuisa. Jos akku olisi tavaratilassa tai sen pohjassa, matkatavaroille ei jäisi kunnolla tilaa. Jos se sijoitettaisiin keskitunneliin, tunneli olisi erittäin leveä ja korkea. Siksi akku on asennettu paikkaan, mistä sen olemassaoloa ei juurikaan huomaa. Tämän seurauksena ‒ ja myös muiden tämän perusrakenteen teknisten ratkaisujen ansiosta ‒ autossa istutaan noin 10 senttimetriä korkeammalla kuin esimerkiksi Octaviassa. Minusta tämäkin on selvä etu.

Katumaasturimaiseen tapaan autosta näkee paremmin joka suuntaan, ja autoon on mukava nousta. Koska autossa ei ole polttomoottoria keulassa, keulaosa on voitu tehdä hieman tavallista lyhyemmäksi, mikä koituu sisätilojen eduksi. Sisätiloja hallitsee väljyyden tuntu, joten kuljettajalla ja etumatkustajalla on enemmän tilaa ja varsinkin jalkatilaa.

MEB-perusrakenteen autoissa voidaan käyttää erilaisia akkumoduuleita, joten asiakkaat voivat valita auton käyttötarkoituksiin ja liikkumistarpeisiinsa parhaiten sopivan akkuvaihtoehdon. Yhteistyö Volkswagen-konsernin sisällä tuo synergiaetuja, ja suurempien valmistusmäärien ansiosta pystymme saavuttamaan myös hintaetua.

”Muotoilun ansiosta Škoda on helppo tunnistaa”, Christian Strube sanoo.

Toteutetaanko muita nykyisille Škoda-malleille tyypillisiä piirteitä tai ominaisuuksia myös tulevissa automalleissa?

Kyllä vain: Škodalle tyypilliset muotoilun kristallimaiset piirteet. Viime vuosien mittaan olemme kehittäneet autojemme muotokieltä, tuoteidentiteettiä ja merkki-imagoamme. Sen ansiosta Škoda on helppo tunnistaa. Muotoilun avainelementit kumpuavat Škodan perinteistä sekä tšekkiläisestä kulttuurista ja traditionaalisesta kristallinhiontataidosta. Historia ja perinteet ovat perustavanlaatuisia vaikuttimia, eivät mikään markkinointikikka. Mielestäni olemme onnistuneet siirtämään vaikuttimet muotoiluumme, jonka kehittäminen on jatkuva prosessi. Tuotteemme ovat ainutlaatuisia, ja ihmiset tunnistavat Škoda-brändin heti ensi näkemältä.

Täyssähkö, lataushybridi ja kevythybridi: säilyvätkö nämä vaihtoehtoina myös tulevaisuudessa?

Kyllä. Voimalinjavalikoimamme on yhtä monipuolinen kuin asiakkaidemme tarpeetkin.

Säilyvätkö muut käyttövoimat, kuten bio-/maakaasu?

Kyllä, meillä on tällä hetkellä tarjolla bio-/maakaasumallit Scalasta ja Kamiqista. Lisäksi uudesta Octaviasta tulee myös bio-/maakaasumalli. Kaikille näille malleille on yhteistä erinomainen taloudellisuus ja pitkä toimintamatka.

Sporttisempi e-mobility

Hiljattain esiteltiin uusi OCTAVIA RS iV. Sähkömoottori, dynaaminen suorituskyky ja sporttinen ulkonäkö: miten ne sopivat yhteen?

Todella mainiosti! Minulle tarjoutui hiljattain tilaisuus ajaa Octavia-lataushybridillä ja RS iV -mallilla Ehra-Lessienin koeajoradalla. Voin sanoa, että kummankin mallin voimanlähde on loistava. Lataushybridimalli on riittävän voimakas, mutta RS vie tehot täysin uudelle tasolle.

Testiajon yhteydessä päätimme tehdä siitä hiukan vieläkin sporttisemman. Auton urheilullisuudessa ei ole kyse vain voimalinjasta, vaan myös käytetyistä materiaaleista, muotoilusta, muodoista ja aerodynamiikasta. Miten erottua kilpailijoista? Miten ilmennän personallisuuttani sporttisuuden käsittein? Sporttisen suorituskyvyn lisäksi Octavia RS iV -mallilla pystyy ajamaan jopa 60 kilometriä täysin ilman paikallisia CO2-päästöjä.

ŠKODA OCTAVIA RS iV

Miten sähkömoottorin hyviä ominaisuuksia voidaan käyttää auton dynaamisen ajettavuuden parantamiseen?

Sähkömoottorin voiman luonne on täysin erilainen kuin polttomoottorin. Polttomoottorin kehittämä vääntömomentti nousee kierrosluvun noustessa, kunnes jollakin kierrosluvulla se saavuttaa maksiminsa. Sen jälkeen vääntömomenttikäyrä alkaa laskea. Vääntömomentin ja tehon saavuttamiseksi kierrosluvun on ensin noustava tietyn verran.

Sähkömoottorin vääntömomenttikäyrä näyttää aivan erilaiselta. Se nousee polttomoottoria paljon jyrkemmin ja pysyy sitten verrattain vakaana, kunnes alkaa laskea. Kun yhdistän nämä kaksi käyrää, syntyy lähes täydellinen vääntömomenttikäyrä. Toisin sanoen kahden erilaisen moottorimaailman parhaat puolet yhdistyvät. Suorituskykyä on heti tarjolla ja sitä tulee aina vain lisää. Luvassa on lumoava ajoelämys, jota ei ole helppo sanoin kuvata: jokaisen on syytä kokea se itse. Olen aivan varma, että jokainen, jonka saamme suostuteltua kokeilemaan sähköä voimalinjassaan hyödyntävää automallia, ihastuu sen ajettavuuteen saman tien.

Tänä vuonna esitellään myös OCTAVIA e-TEC -malli. Miten kuvailisitte sitä lyhyesti?

Octavia e-TEC-malli on kevythybridi. Sitä voisi kutsua e-mobilityn pienimmäksi muodoksi. Etumatkustajan istuimen alle sijoitettu 48 voltin akku antaa käyttöön 0,6 kilowattia sähkötehoa. Tällä sähköllä hihnakäyttöinen käynnistingeneraattori tukee polttomoottoria kiihdytyksissä ja lataa akkua moottorijarrutuksissa. Se lisää ajamisen hauskuutta ja säästää samalla polttoainetta jopa 0,4 litraa sadalla kilometrillä.