Ladattava hybridi on monelle autoilijalle juuri se oikea vaihtoehto. Superbin ja Kodiaqin iV-mallit yhdistävät sähkömoottorin ja polttomoottorin vahvuudet.
Ladattavien hybridien suosio on ollut Suomessa vakaata jo monen vuoden ajan. Viime vuonna ensirekisteröidyistä henkilöautoista hieman yli joka viides oli ladattava hybridi.
Jos katsotaan kymmenen vuotta taaksepäin, kasvu on ollut myös varsin ripeää. Vuonna 2014 ladattavia hybridejä oli henkilöautokannassa alle 600 ja vuonna 2017 lähes 6 000. Yli sadantuhannen ladattavan hybridin rajapyykki meni rikki 2022. Luvut kertovat, että Suomessa on yli 160 000 ladattavaa hybridiä.

Superbin ladattavan hybridin WLTP-toimintamatka sähköllä on jopa yli 130 kilometriä. Julkisilla DC-pikalatausasemilla ladattuna akku täyttyy 10 prosentin varaustasosta 80 prosentin varaustasoon jopa alle puolessa tunnissa.
Auto käyttötarpeen mukaan
Ladattava hybridi voi olla osalle autoilijoista välivaihe polttomoottoriautoista täyssähköautoihin siirryttäessä. Osalle autoilijoista bensiinin ja sähkön vahvuudet yhdistävä ladattava hybridi on kuitenkin juuri se oikea valinta omiin käyttötarpeisiin päivittäisten arkiajojen hoituen helposti sähköllä.
Superbin ja Kodiaqin ladattavilla hybrideillä kurvaa pidemmällekin pelkällä sähköllä. Superbin WLTP-toimintamatka sähköllä on jopa yli 130 kilometriä ja Kodiaqin vastaavasti jopa yli 120 kilometriä. Sen ajaako pelkästään sähköllä vai myös bensiinillä, voi valita liikkeelle lähtiessä Infotainment-näytöltä.
Viikonloppuna perheen kanssa voi ajella paikallisia päästöjä tuottamatta vaikka maalle mummolaan, ladata kahvittelun aikana akkua ja kurvailla taas kotiin sähköllä. Ladattaviksi hybrideiksi Superbin ja Kodiaqin tunnistaa perästä löytyvistä kirjaimista iV sekä etulokasuojassa olevasta latauspistorasian luukusta.

Kodiaqin, kuten myös Superbin, akku latautuu pihalaturissa (11 kW) tyhjästä täyteen noin kahdessa ja puolessa tunnissa.
Kahdella voimalla matkaan
Kun ladattavalla hybridillä ajetaan, lataaminen kiinnostaa. Onneksi ladattavaa hybridiä on helppo ruokkia. Se sujuu esimerkiksi kotipihalla tavallisesta kotitalouspistorasiasta tai sitä tehokkaammin kotilatauslaitteella enintään 11 kW:n teholla vaihtovirralla (AC). Illalla kun laittaa latauskaapelin kiinni, aamulla voi olla varma siitä, että sähköllä mennään. Latauskaapeli säilyy kätevästi tavaratilan lokerossa.
Pidemmillä matkoilla voi pyörähtää DC-pikalatausasemalle vaikka lounastauon tai ostosreissun aikana, jolloin akku täyttyy 50 kW:n maksimiteholla 10 prosentin varaustasosta 80 prosentin varaustasoon jopa alle puolessa tunnissa.
Vaikka olisi ensimmäistä kertaa ladattavalla hybridillä liikenteessä, lataamista ei tarvitse missään vaiheessa jännittää. Jos ajoakusta loppuu virta ennen latausasemalle saapumista, vetovastuun ottaa 1.5-litrainen TSI-bensiinimoottori ja 45-litrainen polttoainesäiliö. Näin matka jatkuu saumattomasti siitä, mihin virta loppuu.
Ja kun tankki on täynnä ja ajoakku täyteen ladattu, mittaristo osoittaa, että autolla voi ajella yhteisvoimin jopa Helsingistä Rovaniemelle. Lisäeväitä kertyy, kun matkan varrella hyödyntää rekuperaatiota eli jarrutusenergian talteenottoa.
Superbin WLTP-toimintamatka sähköllä on jopa yli 130 kilometriä ja Kodiaqin vastaavasti jopa yli 120 kilometriä.

Mikä rekuperaatio?
Rekuperaatio eli regeneraatio tarkoittaa jarrutusenergian talteenottoa myöhempää käyttöä varten käyttämällä auton sähkömoottoria generaattorina. Käytännössä se tarkoittaa sähköauton ja ladattavan hybridiauton kykyä ladata ajoakkua moottorijarrutuksessa, mikä lisää auton kokonaistehokkuutta.


Škoda Superb iV
- Voimalinjan suurin yhteisteho 150 kW (204 hv)
- WLTP-toimintamatka sähköllä jopa yli 130 km
- Ajoakun latausaika vaihtovirralla 0–100 %
- (AC, maks. 11 kW) 2 h 30 min
- Ajoakun latausaika tasavirralla 10–80 %
- (DC, maks. 50 kW) 26 min
- Ajoakun kapasiteetti 25,7 kWh (19,7 kWh netto)
- Yhdistetty CO2-päästö alkaen 8 g/km
- Yhdistetty polttoaineen kulutus alkaen 0,3 l/100 km

Škoda Kodiaq iV
- Voimalinjan suurin yhteisteho 150 kW (204 hv)
- WLTP-toimintamatka sähköllä jopa yli 120 km
- Ajoakun latausaika vaihtovirralla 0–100 %
- (AC, maks. 11 kW) 2 h 30 min
- Ajoakun latausaika tasavirralla 10–80 %
- (DC, maks. 50 kW) 26 min
- Ajoakun kapasiteetti 25,7 kWh (19,7 kWh netto)
- Yhdistetty CO2-päästö alkaen 9 g/km
- Yhdistetty polttoaineen kulutus alkaen 0,4 l/100 km