13.5.2020
Lähes unohdettuja malleja: ŠKODA FELICIA Fun Škoda 125 vuotta

Lokakuun 1995 ja elokuun 2000 välisenä aikana Vrchlabín tehdas valmisti Felicia Fun -malleja kaikkiaan 4016 kappaletta.

Vähemmän tunnettujen kulkuvälineiden sarjan seitsemännessä osassa esitellään FELICIA Fun, joka piristi avolavamallitarjontaa ja ihastutti erityisesti kahdella sisätiloihin liittyvällä kätevällä ominaisuudellaan.

TEKSTI JA KUVAT: ŠKODA AUTO

Euroopan teillä avolavamallit olivat harvinaisia 1990-luvulla. Niiden suosion orastaessa Škoda laajensi Felicia-mallistoa Pickup-avolavamallilla. Maaliskuussa 1995 esiteltiin uusi erilainen avolavainen Felicia Fun. Huomiota herättävän keltaisena sen mallinimi sai katetta ja teki selväksi, mitä Škodalla oli ajateltu tätä autoa suunniteltaessa: hauska auto ihmisten vapaa-aikaan.

Autoilijat arvostivat etenkin sisätilojen nerokasta oivallusta, jonka ansiosta kaksipaikkainen auto muuttui kädenkäänteessä nelipaikkaiseksi. Automallia valmistettiin elokuuhun 2000 mennessä 4016 kappaletta. Nykyään se on klassikkoautoharrastajien piirissä erittäin haluttu.

Se yksi ja legendaarinen unelma

Škodan 125-vuotisen historian saatossa mallinimi Felicia on aina liittynyt erityisen kaunislinjaisiin ja tyylikkäisiin autoihin, jotka soveltuivat mainiosti arkipäivän ajoihin, mutta myös inspiroivat muotoilullaan.

Aina kun Felicia mainitaan mallinimenä, autojen historiasta kiinnostuneille nousee mieleen se yksi legendaarinen Roadster – se pieni unelmaurheiluauto, jota valmistettiin vuosina 1959‒ 1964 ja joka on lunastanut paikkansa yhtenä Škodan historian ikonisena automallina.

Autoa valmistettiin lähes 15 000 kappaletta kevät- ja kesäpäivien autoretkien iloksi. Siron kaksipaikkaisen auton kysyntä ylitti tarjonnan, ja valtaosa näistä ajattoman tyylikkäistä avoautoista vietiin ulkomaille. Felicia ei kuitenkaan aikanaan saanut seuraajamallia.

Škoda siirtyi takamoottoristen takavetoisten autojen aikakauteen, mikä rajoitti pitkän aikaa mahdollisuuksia tehdä koriltaan erimallisia autoja. Porrasperäisen mallin rinnalla tehtiin pieni sarja sporttista coupé-mallia, mutta takamoottorista takavetoista avoautomallia ei koskaan edes suunniteltu prototyyppiasteen muunnelmia pidemmälle.

Suurin yllätys Felicia Fun -mallissa oli sen sisätiloissa. Innovatiivinen idea ohjaamon alas kääntyvästä ja siirtyvästä takaseinästä päätyi myös sarjatuotantomalliin. Tätä automallin vakiovarustukseen sisältynyttä nerokasta mekanismia kutsuttiin sisäpiirissä nimellä ‘party trick’.

Näyttelyssä charmikas Favorit Fun

Myöhemmin vasta etumoottorinen etuvetoinen Favorit tarjosi mahdollisuuksia myös muiden korimallien toteuttamiseen. Škoda esitteli tuon täysin uudenlaisen malliperheen Hatchback-mallin Brnon metallintyöstömessuilla 16.9.1987.

Sitä seurasi muotoilijoiden ja suunnittelijoiden erilaisia tutkielmamalleja, joista yksi oli prototyyppimalli Škoda 781 Tremp. Tässä kaksipaikkaisessa neliovisessa autossa oli kiinteä katto kuljettajan ja etumatkustajan suojana, mutta sen jatkona oli vankka putkirakennekehikko ja turvakaari B-pilareiden tasalla. Tämä ainutlaatuinen auto on nykyään ŠKODA-museossa.

Tuotantoon saakka ylsi kaksi korimallia: Forman-nimen saanut farmari esiteltiin 1990 ja vuotta myöhemmin kaksipaikkainen avolavamalli Pickup. Škoda osoitti Frankfurtin autonäyttelyssä 1993, että myös tässä tavarankuljetukseen tarkoitetussa automallissa piili tiettyä charmia. Näyttelyyn tuotiin kaksi ajokuntoista konseptiautomallia nimeltään Favorit Fun.

Ne perustuivat Favorit-malliin, jonka koria oli nostettu ylemmäs. Siten 60 millimetriä suurempi maavara mahdollisti myös kevyen maastoajon. Keulaa hallitsi karjapuskurimainen suojus. Massiivinen turvakaari mahdollisti kattotelineen kanssa kookkaiden tavaroiden kuten surffilaudan tai maastopyörien kuljettamisen.

Näiden näyttävien yksityiskohtien ohella yksi ominaisuus erityisesti herätti kohua: ohjaamon takaseinän lasi oli sähkötoimisesti avattava. Koko takaseinän sai vipumekanismilla käännettyä alas, jolloin kaksi lisäistuinta oli mahdollista asentaa avoimen taivaan alle. Näin jäljelle jäänyt avolavatila oli vielä riittävän suuri vaikka kylmälaukuille tai matkatavaroille. Keltainen ja violetti autonäyttelynauto ihastuttivat myös visuaalisella sisustuksellaan ja seitsemänpuolaisilla kevytmetallivanteillaan.

Felicia Fun vei kohti aurinkoa ja hauskanpitoa

Näitä kahta autonäyttely-yksilöä vahvasti muistuttanut sarjatuotantomalli esiteltiin maaliskuussa 1995, kun Škoda Felicia Fun astui parrasvaloihin Geneven autonäyttelyssä. Monta kahden konseptiauton ideaa ja yksityiskohtaa toteutettiin sarjatuotantomallissa, joka oli tarkoitettu puhtaasti vapaa-ajan iloksi.

Teknisesti auto perustui Felicia-malliin, joka oli kattavasti uudistetulla tekniikalla esitelty edellisenä vuonna. Uutta Feliciaa varten ŠKODA uudisti kaikkiaan 1187 osaa, paransi matkustusmukavuutta ja turvallisuutta sekä erityisesti viimeistelylaatua.

Suurin yllätys Felicia Fun -mallissa oli sen sisätiloissa. Innovatiivinen idea ohjaamon alas kääntyvästä ja siirtyvästä takaseinästä päätyi myös sarjatuotantomalliin, joten idea ei jäänyt pelkästään autonäyttelyn futuristiseksi kikaksi. Felicia Fun -mallin vakiovarustukseen sisältynyttä takaseinän nerokasta mekanismia kutsuttiin sisäpiirissä nimellä ‘party trick’.

Kun tilapäisistuimet käännettiin istumisasentoon, kuusipuulla pinnoitetun lavan käyttöpituus pieneni 1370 millimetristä 850 millimetriin. Se ei kuitenkaan pilannut tämän tyylikkään avolavamallin käytännöllisyyttä. Sporttisuutta korosti aina kirkkaan keltainen takaspoileri.

Auton esitteessä sanottiin: “Auton raikkaan keltainen väri viestii niistä seikkailuista, joihin Felicia Fun sinut mielellään vie. Tartu kirkkaan keltaiseen ohjauspyörään, kytke sytytysvirta, käynnistä moottori ja suuntaa kohti aurinkoa ja hauskanpitoa.”

Felicia Fun oli suunniteltu hauskanpitoon. Mallissa oli paljon samaa kuin Pickup-mallissa, kuten 2450 millimetrin akseliväli. Auton pituus oli 4245, leveys 1680 ja korkeus 1465 mm.

Felicia Fun kiinnostaa keräilijöitä

Felicia Fun -mallissa oli paljon samaa kuin Pickup-mallissa, kuten 2450 millimetrin akseliväli. Auton pituus oli 4245, leveys 1680 ja korkeus 1465 mm. Valittavissa oli kolme nelisylinteristä moottoria.

Dieselmoottorin iskutilavuus oli 1896 cm3 ja teho 47 kW (64 hv). Bensiinimoottorivaihtoehtoja oli kaksi: 1,3-litrainen teholtaan 50 kW (68 hv) ja 1598 m³:n moottori teholtaan 55 kW (75 hv), jolla auto ylsi huippunopeuteen 163 km/h. 1,6-litraisella moottorilla polttoaineen keskikulutus oli tuon ajan kulutusmittausajossa mitattuna 7,3 litraa 100 kilometrillä.

Perusversion 1.3 MPI -moottorilla ja LX-varustelulla auto maksoi 304 900 korunaa. Tehokkaamman nelisylinterisen 1.6 MPI-moottorin myötä auto painoi 1035 kg, kantavuutta oli 445 kiloa ja hintaa 40 000 korunaa enemmän. Dieselmalli oli 50 000 korunaa perusversiota kalliimpi.

Lokakuun 1995 ja elokuun 2000 välisenä aikana Vrchlabín tehdas valmisti Felicia Fun -malleja kaikkiaan 4016 kappaletta. Nykyään keräilijät ovat niistä erittäin kiinnostuneita ja Suomessakin näitä on vielä muutama yksilö. Yli 1,4 miljoonasta valmistetusta Felicia-mallista ne ovat näyttävimmän näköiset ja harvinaisimmat.

Muistelusarjan seitsemän tarinaa

Laurin & Klementin ja Škodan lähes unohdettujen mallien muistelusarjan osat on omistettu seuraaville malleille:
1. Laurin & Klement LW-kolmipyörä (1905‒1911)
2. Laurin & Klement E ”Černá Hora / Montenegro” (1908‒1909)
3. ŠKODA Sagitta (1936‒1938)
4. ŠKODA tyyppi 998 ”Agromobil” (1962)
5. ŠKODA tyyppi 990 ”Hajaja” (1963)
6. ŠKODA Buggy tyyppi 736 (1974‒1976)
7. ŠKODA Felicia Fun (1996‒2000)