21.12.2020
Lisää sähköä – lisää vaihtoehtoja | Sähköinen tulevaisuus

”Sähköisessä liikkumisessa ollaan murroksen kynnyksellä”, ŠKODA-maahantuonnin Head of Business Management Tommi Häkkinen sanoo. Nyt jos koskaan on hyvä hetki tutustua sähköisiin vaihtoehtoihin ja latausratkaisuihin. Ota samalla terminologia haltuun.

TEKSTI Sari Okko, KUVAT Esko Tuomisto

Sähköisen liikkumisen edistäminen juontaa Pariisin ilmastosopimukseen ja sen tavoitteisiin rajoittaa ilmaston lämpenemistä vuoteen 2030 mennessä. Suomen valtion tavoitteena on kasvattaa sähköautojen määrä 250 000 autoon aikarajaan mennessä.

”Vuoden 2020 aikana ladattavien autojen eli täyssähköautojen ja ladattavien hybridien myynti on kasvanut huimasti, joten tavoite voidaan nykyisillä kasvuluvuilla jopa ylittää. Nyt myytävistä autoista kolmannes hyödyntää sähköä”, Häkkinen kertoo.

Luvut kertovat puolestaan

Suomessa käytössä olevien sähköautojen ja ladattavien hybridien yhteismäärä oli vuoden 2018 lopussa noin 15 500. Vajaat kaksi vuotta myöhemmin, syksyllä 2020, vastaava luku on jo yli 43 000.

Tavoitteena on lisätä myös julkisia latauspisteitä siten, että niitä olisi vuoteen 2030 mennessä 25 000. Tällä hetkellä Suomesta löytyy noin 3 300 peruslatauspistettä eli latauspistoketta yli 1 000 paikasta. Lisäksi noin 230 latauspaikasta löytyy noin 300 pikalatauspistettä.

”Sähköllä liikkumisen lisäksi tavoitteita on asetettu kaasuautojen määrän kasvuun. Valtiovallan ilmastotavoitteisiin onkin kirjattu myös 50 000 kaasuautoa vuoteen 2030. Vuonna 2019 Suomessa rikottiin 10 000 kaasuauton raja”, Häkkinen muistuttaa.

Työpaikka on kodin jälkeen toiseksi suosituin latauspaikka. ”Itse lataaminen on helppoa: pistät vain auton latauskaapeliin, minkä jälkeen auto pääsee keräämään energiaa tuleviin ajoihin”, Tommi Häkkinen sanoo.

Lataa aina kuin mahdollista

Sähkö mahdollistaa mahdollisimman taloudellisen ja vähäpäästöisimmän ajamisen, joten akusto kannattaa pitää ladattuna koko ajan kaiken hyödyn irti saamiseksi.

”Sillä, ajaako täyssähköautolla vai ladattavalla hybridillä sekä päivittäisellä ajamisen tarpeella, on merkitystä. Myös ajotapa, nopeus ja lämpötila vaikuttavat kulutukseen ja toimintamatkaan”, Häkkinen toteaa.

Ladattavaa hybridiä, jossa sähköinen toimintamatka on lyhyempi, kannattaa ladata aina kuin se on mahdollista. Jos ajaa täyssähköautolla, yksi lataaminen voi riittää normaalissa arkikäytössä jopa viikoksi.

”Tutkimusten mukaan 80 prosenttia ladattavien autojen lataamisesta tapahtuu kotona tai työpaikalla, mikä riittää useimmille päivittäiseen ajoon. Loput 20 prosenttia ladataan julkisissa latauspisteissä kuten ostoskeskuksissa tai huoltoasemilla”, Häkkinen lisää.

Hanki oma ŠKODA- kotilatauslaite

ŠKODA auttaa asiakkaita löytämään kunkin tarpeisiin parhaiten soveltuvan latausratkaisun.

ŠKODA-kotilatauslaitteen hankkiminen onnistuu ŠKODA-jälleenmyyjän kautta, josta asiakas saa samalla koko palvelun eli lataustarpeen kartoittamisen, latauslaitteen, asennuksen, käyttöön opastuksen ja kolmen vuoden takuun. Kokonaisuuden hinta on nyt 1 490 euroa asennettuna.

”Kokonaisvaltainen palvelu on asiakkaalle mahdollisimman helppo, turvallinen ja luotettava. Vaikka asiakas ei päätyisikään ostamaan kotilatauslaitetta, myös tällöin hän saa perehdyttämisapua lataamiseen liittyvissä kysymyksissä. Tämä on meille ensiarvoisen tärkeää, sillä suurin osa asiakkaistamme on ensimmäistä kertaa tekemisessä ladattavan auton kanssa”, Tommi Häkkinen sanoo.

Latausasemasta vai seinäpistokkeesta?

Ladattavan auton voi ladata tarvittaessa tavallisesta kotitalouspistokkeesta tai kiinteästi asennettavalla latauslaitteella. Taloyhtiöissä ja omakotitalouksissa lataaminen hoituu näppärimmin kotilatauslaitteella.

”Auton mukana tuleva Mode 2 -liitännällä varustettu latauslaite on tarkoitettu lähinnä tilapäiseen lataukseen. Kun autoa ladataan pistorasiasta tai lämmitystolpasta, asiantuntijan on syytä varmistaa, että lataukseen käytettävä pistorasia sopii sähköautojen lataukseen. Päivittäiseen kotilataamiseen suositellaan kiinteästi asennettavaa Mode 3 -liitännällä varustettua kotilatauslaitetta, joka on vaivaton, tehokas ja turvallinen ratkaisu”, Häkkinen kertoo.

Itse lataaminen on helppoa: pistät vain auton latauskaapeliin, kun saavut kotipihaan, työpaikan parkkipaikalle tai ostoskeskukseen. Latausaikaan vaikuttaa auton kyky ottaa vastaan energiaa sekä saatavilla olevan energian määrä.

Päivittäiseen kotilataamiseen suositellaan kiinteästi asennettavaa Mode 3 -liitännällä varustettua kotilatauslaitetta.

Jälleenmyyjät ajan hermolla

Markkinoilla olevien autojen käyttövoimarepertuaari laajenee vauhdilla. Jos ennen myytiin bensa- ja dieselvaihtoehtoja, tänään myydään niiden lisäksi kaasuautoja, täyssähköautoja, ladattavia hybridejä sekä kevythybridejä.

”Nopean kehityksen myötä pidämme huolta jälleenmyyjien osaamisesta. Autoilijoiden kiinnostus uusia vaihtoehtoja kohtaan kasvaa koko ajan, mutta samalla myös epätietoisuus eri vaihtoehdoista voi lisääntyä.

Siksi onkin tärkeää, että jokainen myyjä tuntee kaikki vaihtoehdot ja osaa opastaa asiakasta löytämään juuri itselleen sopivimman vaihtoehdon”, Häkkinen korostaa.

ŠKODA kouluttaa jälleenmyyjäverkostoaan, jotta kaikki automallit, eri käyttövoimat sekä lataamiseen ja latausmahdollisuuksiin liittyvät asiat ovat hallussa. Lisäksi sähköautojen lataamiseen liittyvissä kysymyksissä asiantuntijakumppanina toimii Plugit Finland.

Lataustavat ja -paikat

Tilapäislataus tarkoittaa sähköajoneuvon lataamista auton mukana tulevalla Mode 2 -latauslaitteella. Lataaminen tapahtuu tavallisesti kotitalouspistorasiasta.

Latauslaite tarkoittaa sähköajoneuvon lataamista kiinteästi asennettavalla latauslaitteella joko kotona (kotilatauslaite) tai työpaikkojen, ostoskeskusten ja huoltoasemien latauspisteistä.

Pikalataus tarkoittaa latausta tasavirralla julkisesta pikalatauspisteestä latauspisteen omalla kiinteällä johdolla. Yleisimmin vain täyssähköautoissa käytettävä latausmuoto.

Julkinen latauspiste tarkoittaa esimerkiksi ostoskeskuksista tai huoltamoilta löytyvää latauspistoketta. Julkiset latauspaikat löydät osoitteesta: www.plugshare.com

Terminologia tutuksi

Ladattava auto = ulkoisesta virtalähteestä ladattava auto eli täyssähköauto tai ladattava hybridi.

Täyssähköauto = Battery Electric Vehicle (BEV)

Täyssähköautossa on sähkömoottori, joka käyttää voimanlähteenä pelkästään sähköä. Akusto ladataan tavallisesta sähköverkosta, jolloin tankkausasema voi olla joko kotona tai vaikkapa työpaikan tai kauppakeskuksen pysäköintipaikalla.

Ladattava hybridisähköauto = Plug-In Hybrid Electric Vehicle (PHEV)

Plug-in-hybridi eli kotoisasti plugari on ulkoisella latausmahdollisuudella varustettu auto, jossa osa käyttövoimasta saadaan sähköä lataamalla, osa joko bensiini- tai dieselkäyttöisestä polttomoottorista.

Kevythybridiauto eli Mild Hybrid Electric Vehicle (MHEV)

Kevythybridiautossa voimanlähteenä on yhdistetty sähkö- ja polttomoottori. Energiantuotanto perustuu polttomoottorin ja jarrutusenergian talteenottoon sekä hukkaenergian hyödyntämiseen. Kevythybridiautoa ei voi ladata sähköverkossa.

Electric Vehicle (EV)

EV on kattotermi sähkökäyttöisille kulkuneuvoille. Tällä voidaan viitata useisiin sähköautotyyppeihin.

ŠKODA iV -mallisto laajenee koko ajan

  • ŠKODA Superb iV – lataushybridimalli
  • ŠKODA Octavia iV – lataushybridimalli
  • ŠKODA Octavia RS iV – lataushybridimalli
  • ŠKODA CITIGOe iV – täyssähköauto
  • ŠKODA ENYAQ iV – täyssähkökatumaasturi