27.5.2016
Monte Carlo tuplana Koeajossa

Ulkonäkö lupaa paljon, eikä värikäs ja tyylillä somistettu ohjaamo tuota pettymystä. Näyttävät istuimet tarjoavat erinomaisen sivutuen ja ovat muutenkin mukavat istua.

Škodan upeaa rallihistoriaa kunnioittava Fabia Monte Carlo on kuin karamelli. Sen ainutlaatuisuus ei rajoitu ulkonäköön. Myös varustelu ja ajettavuus on viritetty tasolle, jolla korkeat odotukset täyttyvät.

Škoda Fabia Monte Carlo on sesongin odotetuin ja halutuin herkku. Tämä Fabian erikoismalli on saatavana molempiin korimalleihin, kolmella eri moottorivaihtoehdolla sekä manuaalivaihteistolla tai seitsemänportaisella DSG-vaihteistolla.

Rallihistoriaan virittynyttä Fabiaa kannattaa lähestyä eri kulmista, sillä auto tarjoaa hienoja visuaalisia elämyksiä ja upeita yksityiskohtia. Yksi hyvistä näkökulmista on katsoa Fabiaa takaviistosta.

Puskurin alle on sijoitettu diffuusorihelma eli muotoon valettu ilmanohjain. Musta ilmanohjain luo yhdessä virtaviivaisten takavalojen ja erittäin onnistuneiden 16-tuumisten kevytmetallivanteiden kanssa jännittävän kokonaisuuden. Takaa katsottuna auto näyttää erityisen aggressiiviselta ja menevältä.

Edestä nähtynä auton ilmettä vahvistavat voimakas, kiiltävällä mustalla listalla kehystetty etusäleikkö. Myös edessä musta ilmanohjain tuo korinvärisen puskurin kumppanina voimaa ja rohkeutta auton ilmeeseen.

Mustat sivupelit, mustat sivuhelmat ja madallettu sport-alusta viimeistelevät näkymän. Monte Carlolla on oma, menevä persoonansa.

Panoraamakatto tuo mukavasti lisävaloa ohjaamoon.

Tyylikäs panoraamakatto antaa valoa

Oman leimansa Monte Carloon luo myös panoraamakatto. Ulkonäköä tumma lasikatto personoi luomalla autosta kaksivärisen. Sisätiloihin kattoratkaisu taas tuo rutkasti lisää valoa yhdessä suurten ikkunapintojen kanssa. Kuumimmilla helteillä auringonvaloa voi torjua helppokäyttöisen panoraamakaton verhon avulla.

Jos ulkonäkö antaa lupauksia nuorekkaasta ja urheilullisesta ilmeestä, sama linja jatkuu ohjaamossa. Keskuslukitus avautuu pelkästä kosketuksesta, sillä käytössä on avaimeton KESSY-järjestelmä. Oven avaaminen saakin hymyn huulille, sillä sisätilojen värimaailma on harmonisen pirteä. Punainen lisäväri tekee pilvisestäkin päivästä aurinkoisen.

Hiilikuitusomiste kojelaudassa sekä eri puolilta esiin nouseva himmeä alumiini kehystävät näyttä-
vää kokonaisuutta. Muotoilu noudattaa tuttua

Škoda-linjaa. Värit ja näyttävät lisäelementit personoivat auton kuitenkin niin, että se on selvästi tunnistettavissa omaksi itsekseen. Se on selvästi erilainen.

Teräksiset poljinpinnat ovat suora lainaus moottoriurheilusta. Ne tuovat pikantin lisän ohjaamon ilmeeseen, mutta niillä on myös tarkoituksensa. Kuvioitu polkimen pinta antaa paremman pidon kengän ja polkimen välillä, millä on varsinkin talvella merkitystä.

Ohjauspyörässä runsaasti säätövaroja

Eikä savua ilman tulta. Näyttävyys ei todellakaan jää ilman katetta.

Muotoiltu urheiluistuin houkuttaa heti koeajoon. Istumakorkeus on mietitty niin, ettei Fabiaan tarvitse pudottautua. Myös näkyvyys tekee vaikutuksen, sillä yhdessä isojen ikkunapintojen kanssa tien ja liikenteen hahmottaminen on helppoa. A-pilaritkaan eivät näkyvyyttä haittaa.

Ohjauspyörän pitävä nahka verhoilee muodot, joita on selvästi mietitty. Oikea ja turvallinen ote löytyy heti. Pianolakattu koristelista kruunaa hienon kokonaisuuden.

Ohjauspyörässä on runsaasti säätövaroja. Niinpä ajoasennosta saa helposti miellyttävän.

Avaimet voi huoletta jättää taskuun tai sijoittaa keskikonsolin kätevään lokeroon. Moottori hyrähtää näet käyntiin starttipainikkeesta.

Nyt alkavat ulkonäön ja sisustuksen antamien lupausten lunastaminen. Moottori uhkuu voimavaroja ja menohaluja.

Koeajoauton väkevä 1,2 TSI -moottori ja automatisoitu DSG-vaihteisto reagoivat ajajan tahtoon ja matka alkaa. Moottorin vahva alavääntö ja toisaalta herkkä reagointi saavat taas hymyn huulille.

Jousitus toimii ankarissakin oloissa

Liittyminen moottoritien liikennevirtaan käy vaivatta, sillä Fabia Monte Carlo kiihtyy ripeästi haluttuun nopeuteen. Vaihteisto toimii sulavan huomaamattomasti. Käsivalintaan on mahdollisuus, mutta vaihteistoa ohjaava tietokonekin tuntuu koeajajan puolesta tietävän, miten kiihdytyksessä kuuluu toimia.

Sport-mittaristossa on tilaa neulan kiivetä.

Lyhyen moottoritieajon jälkeen mieli tekee suunnata mutkaisille sivuteille. Kaarran kantahämäläisille öljysorateille, joita vaihtelevan talven routa on taivuttanut monenlaisille pompuille. Selviääkö Fabia Monte Carlo nimensä mukaisista olosuhteista, se selviää hyvin pian.

Ensimmäisten routarailojen kohdalla odotan terävää iskua, mutta sitä ei tule. Tien ensimmäisissä kaarteissa jämerän vakaaksi osoittautunut jousitus nielaisee ikävältä näyttäneen pintavaurion aivan huomaamatta. Alan vakuuttua, että Monte Carlon suunnitteluosasto on vaihtanut tietoja kilpaosaston kanssa.

Ohjaus toimii jousituksen kanssa

Ohjaus palvelee reipasta ajoa kiitettävästi. Mainiosti muotoillun ohjauspyörän välityksellä saa realistisen käsityksen siitä, mitä eturenkaiden alla tapahtuu. Pomput, urat ja pidon vaihtelut eivät tule yllätyksenä.

Mutkaisen tien ajaminen tuntuu kaikista kestopäällysteen ikävistä pintavaurioista huolimatta hauskalta, jopa nautittavalta. Ohjauksen nopeus ja selkeä reagointi pelaavat hienosti yhteen jousituksen kanssa.

Yksi merkillepantava seikka on vetopito. Vaikka tiellä on paljon irtosoraa, kitkarenkaat tarttuvat tiehen luotettavasti. Moottorin väkevästä potentiaalista huolimatta tarpeetonta sutimista ei esiinny.

Yksi vankka apuväline mutkaisilla teillä ja varsinkin liukkaalla ajettaessa on sähköinen tasauspyörästön lukitus XDS+. Se varmistaa turvallisen käsiteltävyyden kaarreajossa.

Ajamisen hauskuus on jo sitä luokkaa, että ajan saman lenkin takaisin.

Ketterä myös kaupungin sykkeessä

Paluu moottoritielle tapahtuu nyt uusin silmin. Mutkaisen tien ajossa aistit valpastuivat ja tuntuma auton vakauteen herätti kunnioitusta.

Moottoritienopeudessa huomaan, että suuntavakaus on hyvällä tasolla. Vaikka auto kääntyy todella ketterästi, se osaa myös kulkea suoraan. Sivutuuli, urat ja urien sekalaiset paikkaukset eivät Fabia Monte Carloa heilauta.

Paluu kaupunkiympäristöön toimii hyvänä kertauksena koeajon alkuhetkiin. Kadunkulmissa ja jyrkissä kiertoliittymissä Fabian ketteryys ja madallettu alusta pääsevät jälleen oikeuksiinsa. Autoa on ilo käännellä, koska se reagoi ohjaukseen ilman viiveitä. Mukavaa on sekin, ettei auto kallistele.

Kaupunkiajossa korostuu myös moottorin ja voimansiirron saumaton yhteistyö. Moottori sammuu liikennevaloissa, jolloin tarpeeton polttoaineen kulutus ja paikallispäästöt jäävät pois. Liikkeelle päästään ripeästi. Moottori käynnistyy hetkessä ja vaihde kytkeytyy lähes huomaamatta.

Korkeatasoinen äänentoisto

Škoda Fabia Monte Carlon hienoudet eivät rajoitu ajettavuuteen ja näyttävyyteen. Myös varustelu on korkealla tasolla.

Monte Carloon kuuluu mm. Bolero-audiojärjestelmä, jonka näkyvimpänä yksityiskohtana on 6,5 tuuman värillinen kosketusnäyttö. Järjestelmässä on SD-muistikorttipaikka, JPEG-kuvankatselumahdollisuus sekä SMS-viestien vastaanotto- ja lähetysmahdollisuus.

Climatronic -automaatti-ilmastointi kuuluu vakiovarustukseen.

Jo muista malleista tuttu SmartLink on vakiovarusteena. Sen toimintoihin kuuluu esimerkiksi MirrorLink, joka mahdollistaa yhteyden auton ja älypuhelimen välille. Puhelimella voidaan näyttää ja ohjata erilaisia sovelluksia auton Bolero-järjestelmän näytössä. MirrorLink mahdollistaa esimerkiksi puhelimen navigaattorin käytön tai vaikkapa älypuhelimeen talletetun musiikin soittamisen.

Laadukkaasta äänentoistosta pitää huolen ŠKODA Surround -kaiutinjärjestelmä, johon kuuluu kuusi kaiutinta sekä kaksi virtuaalikaiutinta, sisältäen keskikaiuttimen ja subwooferin. Ulkoisia medialaitteita varten keskikonsolista löytyvät USB- ja Aux-in -liittimet.

Turvallisuus korkealla tasolla

Monte Carlossa on matkapuhelinvalmius Bluetooth-tekniikalla. Lisäksi käytössä ovat Bluetooth-audio ja pysäköintitutka taakse. Tutkan etäisyysnäyttö on nähtävissä radion näytössä.

Kokonaisuuden viimeistelee Simply Clever -paketti, joka sisältää mm. etuistuinten verkkotaskut, puhelimen säilytyspaikan keskikonsolissa, tavaratilan verkkojärjestelmän, joustavan kiinnikkeen tavaroille tavaratilassa ja irrotettavan roska-astian.

Mukavuuden ohella turvallisuus on jälleen korkealla tasolla. Automaattisesti jarruttava Front Assistant seuraa kameroiden avulla tapahtumia auton edessä ja on valmiina ehkäisemään törmäyksen. Lisäksi nopeusrajoitin tarjoaa kuljettajalle huoletonta ajoa.

Helmalevikkeet ja etuspoileri leimaavat ulkonäköä etuviistosta katsottuna.