8.7.2023
Nyt ajetaan tuulen voimalla – mukana myös Škoda Ajankohtaista & Uutta

Kesäkaupunki Hanko on saanut kunnian järjestää vuoden 2024 Europe Class MM-kisat, joiden pääyhteistyökumppanina toimii Škoda Suomi. Esimakua lajiin otettiin ennakkoon, kun nuoret E-jollapurjehtijat kokoontuivat kesäkaupunkiin kisaamaan ja leireilemään.

Teksti Sari Okko, Kuvat Esko Tuomisto

Europe Class on kansainvälisesti arvostettu kevytveneluokka, jossa purjehditaan niin juniori-, seniori- kuin masters-tasolla. Suomessa on tällä hetkellä noin 40-50 aktiivisesti kilpailevaa E-jollapurjehtijaa ikäluokassa 15-50 vuotta. Purjehduspiireissä on tapana sanoa, että kun osaa purjehtia E-jollalla, osaa purjehtia monella muullakin.

Toinen tuttu sanonta – Hangossa paistaa aina aurinko – pitää sekin paikkansa, kun neljätoista nuorta purjehtijaa, kolme valmentajaa sekä tukijoukot saapuvat Hankoon ympäri Suomen. Nelipäiväisen leirin ohella reissuun sisältyy kaksipäivänen kevytveneregatta, joten leirin ja kisojen yhdistelmä mahdollistaa harjoittelun MM2024 rata-alueella kuuden päivän ajan ennen kesän arvokisoja.

Kun tuulta on kunnolla, on kiva ajaa

Aurinkoiseen Itäsatamaan saapuu helteisenä aamupäivänä komea kolonna vetoautoja ja trailereita, joihin on pakattu valmentajien käyttöön tulevat kumiveneet sekä purjehtijoiden E-jollat varusteineen. Tutussa porukassa lastien purku ja E-jollien kokoaminen sujuu leppoisasti jutellen ja ammattitaidolla. Tätä on tehty yhdessä monta kertaa ennenkin.

Katseet kääntyvät aika-ajoin rannasta merelle ja sääennusteisiin. Hanko voi olla purjehtijoiden mukaan arvaamaton kuumina kesäpäivinä. Juuri nyt näyttää lähes tyyneltä, mutta ennusteen mukaan iltapäiväksi on luvattu 4-5 metriä sekunnissa. Ihannetapauksessa tuulta saisi olla 6-7 metriä sekunnissa, mutta navakammissakin tuulissa ajetaan. Tuuli on tarpeen, sillä siitä nämä kulkuneuvot saavat liikevoimansa.

”Kun tuulta on kunnolla, 12-13 metriä sekunnissa ja aallokko iso, silloin on kiva ajaa. Kisoissa jokainen hetki on parasta, koska jokainen hetki on erilainen”, vuoden 2022 Espoon nuoreksi urheilijaksi valittu Oskari Laurila (18 v) tuumii omaa E-jollaansa vesille valmistellessaan.

Oskari Laurila aloitti purjehtimisen varsin tyypilliseen tapaan 7-vuotiaana optimistijollista. Noin 13-vuotiaana optari vaihtui E-jollaan. Palkintokaapista löytyy mm. E-jollien junioreiden Euroopan mestaruus 2022. Vuoden 2024 kisoista Oskari lähtee hakemaan podium-paikkaa.

Helsinkiläisen Jaakko Haatajan suvulla on pitkät purjehdusperinteet. E-jollissa kiehtovat lajin tekniikka ja taktiikka, jotka pitää mukauttaa aina olosuhteiden ja tuulen mukaan.

Oululainen Hugo Heikkala siirtyi optimistijollista E-jolliin 2022. ”Parasta purjehtimisessa on merellä olo, jatkuva olosuhteiden haastavuus ja niin monen asian vaikuttavuus pärjäämiseen. Omana tavoitteenani on lähteä hakemaan MM-paikkaa 2024.”

Tuttu reitti optareista E-jolliin

Nuorimmat purjehtijat aloittavat lajin parissa alle kouluikäisinä optimistijollista eli optareista, joista siirrytään varsin tyypilliseen tapaan kasvun myötä E-jolliin. Näin kävi myös helsinkiläiselle Jaakko Haatajalle (21 v), joka aloitti pikkupoikana optimistijollista ja siirtyi viisi vuotta sitten E-jolliin. Purjehtimisessa Jaakkoa kiehtovat lajin tekniikka ja taktiikka, jotka pitää mukauttaa aina olosuhteiden ja tuulen mukaan.

”E-jolla on ketterä ja nopea yhden hengen kevytvene. Lajin parissa voi kisata ja pärjätä kovatasoisissa kansainvälisissä kilpailuissa sääolosuhteista riippumatta painon puolesta noin 45-80 kiloa painavat purjehtijat. Itse olen aika kevyt purjehtija, joten voin jatkaa sarjassa pitkäänkin”, Jaakko sanoo.

Koska E-jollan voi sovittaa painon ja pituuden mukaan, laji sopii laajalle joukolle. E-jolla on myös kestävä: esimerkiksi purjehtijan mittojen mukaan hiilikuidusta tehtävä masto on lähes ikuinen. Myös purjeet kestävät kovaa rasitusta.

Sami Annunen starttasi Oulusta Hankoon aamuneljältä. Purjehtijataustan omaava Sami toimii kilpapurjehduksen juniorityössä ja kuljettaa tytärtään Alisaa (19 v). Kilometrejä kertyy auton mittariin E-jollan kanssa noin 20 000 kilometriä vuodessa.

Julia Björkestam ja Karoliina Pettersson arvostavat E-jolla-porukan joukkuehenkeä ja hyvää ilmapiiriä, jossa kaikki tuntevat toisensa. Tavoitteena on pitää hauskaa, nauttia lajista ja kehittyä.

Kovatasoinen laji myös Suomessa

Nuoret purjehtijat ovat lounaan jälkeen valmiina vesille. Mukaan lähtevät kumiveneissä valmentajat Mikael Hyryläinen, Laura Santala sekä moninkertainen E-jollien maailmanmestari Sven Stadel Espanjasta.

Merelle suunnataan samaan tahtiin, kerätään purjehtijat yhteen ja aloitetaan alkulämmöillä.

Valmentaja Laura Santala on purjehtinut pikkutytöstä asti ja tehnyt sittemmin pitkään töitä lasten ja nuorten purjehdustoiminnan parissa. Työkseen Laura tekee – kuinkas muuten – purjeita.

Purjehtijoiden mukaan E-jolla on paitsi tekninen ja taktinen myös hauska. Vesillä kilpaillaan rehdisti ja hyvästä luokkahengestä iloitaan rannassa.

Treenit jatkuvat parin tunnin ajan erilaisilla harjoitteilla, joissa mm. seurataan kunkin purjehtijan vauhtia ja taitoja, trimmataan purjeita, tehdään jänislähtöjä, harjoitellaan startteja ja fleettitaktiikkaa, ajetaan vastatuuleen ja myötätuuleen sekä tietenkin kilpaa.

Suomeen 1970-luvulla rantautunut E-jolla on suosittu, yksinpurjehdittava, yksipurjeinen, lasikuiturunkoinen kevytvene. E-jollalla kilpaillaan kansainvälisesti, ja se on erittäin aktiivinen luokka esimerkiksi Pohjoismaissa ja Espanjassa.

”E-jollan taso on kova myös Suomessa. E-jollan jälkeen purjehtijat voivat siirtyä olympialuokkiin ja kohti vaativampia olympiaprojekteja. Monet suomalaiset huippupurjehtijat, kuten Sari Multala, ovat aloittaneet uransa tässä teknisesti vaativassa luokassa”, Juha K. Laurila Suomen E-jollaliitosta kertoo.

”Purjehduspiireissä on tapana sanoa, että kun osaa purjehtia E-jollalla, osaa purjehtia monella muullakin veneellä”, Juha Laurila Suomen E-jollaliitosta sanoo.

Europe Class MM-kisat 2024 Hankoon

Suomi on saanut järjestettäväkseen Europe Class MM-kisat Hangossa kesällä 2024. Järjestelyistä vastaavat Hangö Segelförening (HSF) ja Suomen E-jollaliitto. Pääyhteistyökumppaniksi kisoihin lähtee Škoda Suomi. Yhteistyö julkistettiin Hangon regatassa 8.7.2023.

Europe Class -maailmanmestaruudesta kisataan noin kahden viikon ajan. Ensimmäisellä viikolla purjehditaan Open Week, jolloin ne purjehtijat, joita ei valittu kansallisen karsinnan kautta, voivat kilpailla paikasta seuraavalla viikolla purjehdittavaan MM-kisaan. Hankoon on odotettavissa jopa 150 purjehtijaa yli kymmenestä maasta.

Mikä E-jolla?

  • Luonne: ketterä ja nopea yhden hengen kevytvene
  • Sopivuus: kaikille noin 50-75 kg painaville purjehtijoille
  • Mitat: rungon pituus noin 3,5 metriä ja paino noin 45 kg
  • Masto: tehdään purjehtijan mittojen mukaan hiilikuidusta, pituus noin 5,4m
  • Purjeen pinta-ala: noin 7,5 neliömetriä
  • Hinta: täyden varustesetin kanssa uutena noin 10 000 €, käytettynä kilpailukykyiset jollat alkaen noin 4000 €