Škoda Auto aloitti uuden huippuluokan maalaamon rakentamisen

Mladá Boleslav 26. kesäkuuta 2025. Škoda Auto on ottanut merkittävän askeleen Mladá Boleslavissa sijaitsevan päätehtaansa tulevaisuuden turvaamiseksi muuraamalla uuden edistyksellisen maalaamonsa peruskiven. Suunnitelmien mukaan vuonna 2029 käyttöön otettavan maalaamon päiväkapasiteetti on jopa 1 600 autoa. Kun siihen yhdistetään toinen nykyisistä maalaamoista, Mladá Boleslavin tehtaan maalauskapasiteetti nousee 2 600 autoon. Uusi huipputason maalaamo hyödyntää automaatiota, robotteja ja edistyksellistä tekniikkaa, joilla taataan jokaisen maalipintakerroksen erinomainen laatu. Koska samoissa tiloissa voidaan maalata sekä polttomoottori- että sähköautoja, uusi maalaamo parantaa merkittävästi tehtaan toiminnan tehokkuutta ja joustavuutta. Uudella maalaamolla on myös suuri merkitys Škoda Auton tavoitteelle saavuttaa Tšekin tasavallassa sijaitsevien tehtaidensa tuotannon hiilineutraalius vuoteen 2030 mennessä. Haihtuvien orgaanisten yhdisteiden (VOC) päästöjen vähentämisen rinnalla uusi maalaamo pienentää CO₂-päästöjä 28 prosentilla.
Kuvat Škoda Auto

Tuotannosta ja logistiikasta vastaava Škoda Auton johtokunnan jäsen Andreas Dick: "Uuden maalaamon rakentaminen korostaa sitoutumistamme Tšekin tasavaltaan, Škoda Auton kotimaahan, sekä yrityksen toiminnan jatkuvaan kehittämiseen. Uudessa maalaamossa käytetään alan huipputekniikkaa, esimerkiksi PVC-perustaisten tiivistysaineiden levittämisen robottijärjestelmiä ja korin aukkojen tulppaamisen automaattijärjestelmiä, jotka parantavat merkittävästi toiminnan taloudellisuutta. Maalaamo asettaa myös uuden ympäristövastuullisuuden mittarin yhtenä Volkswagen-konsernin edistyksellisimpänä maalaamona, joka pienentää VOC- ja CO₂-päästöjä 28 prosentilla."

Optimaaliset edellytykset ja olosuhteet korien pintakäsittelylle Škodan päätehtaalla

Mladá Boleslavin tehtaalla on tällä hetkellä kaksi maalaamoa, joista alkuperäinen on ollut käytössä vuodesta 1996. Tämä vanhempi maalaamo korvataan uudella. Nykyisistä maalaamoista uudempi otettiin käyttöön vuonna 2019. Se ja uusi maalaamo yhdessä luovat Škoda Auton päätehtaalle optimaaliset edellytykset ja olosuhteet korien edistyksellisille pintakäsittelyille.

Uuden maalaamoprojektin koosta kertovat rakennuksen mitat: 301 metriä pitkä, 131 metriä leveä ja 32,5 metriä korkea. Korkeus vastaa seitsemänkerroksista kerrostaloa. Kerrosalaa on 16 jalkapallokentän verran eli 118 000 neliömetriä. Kuljetinlinjajärjestelmän pituus on yli 15 kilometriä. Maalaamo rakennetaan nykyiselle valmiiden autojen pysäköintialueelle hiljattain avatun Laurin & Klement -sillan lähelle.

Yksi autonvalmistuksen tärkeimmistä vaiheista on maalaus, jolla luodaan pitkään kestävä kiilto ja suojaus ulkoisia tekijöitä vastaan. Koripintojen suojausprosessi käsittää useita kerroksia: kataforeettinen korroosionestopohjustus, korroosiolle kaikkein alttiimpien pintojen PVC-pinnoitus sekä pohjamaalaus ja pintamaalaus märkänä-märälle -tekniikalla.

Škoda käyttää nyt ensimmäistä kertaa prosessia, jossa pintamaali ruiskutetaan suoraan kataforeesipohjustuksen päälle ilman pohjamaalin uunikuivausta, mikä parantaa kustannustehokkuutta laatua vaarantamatta. Viimeisinä vaiheina ovat vuorossa maalipinnan kirkaslakkaus ja koteloiden vahasuojaus. Lopputuloksena syntyy maalipinta, jonka paksuus on keskimäärin 100 mikrometriä (0,1 mm).

Koko tiedote on luettavissa myös sivun oikean reunan PDF-tiedostosta.

MEDIALAATIKKO
Kuvat: ŠKODA AUTO

Lataa kaikki