Škoda Fabia 130 -erikoismalli juhlistaa Škoda Auton merkkivuotta ja moottoriurheiluperinnettä

Mladá Boleslav 23. lokakuuta 2025. Škoda Auto on julkistanut Monte Carlo -varustetasoon pohjautuvan sporttisen Fabia 130 -erikoismallin, joka kunnioittaa Škoda Auton 130-vuotista juhlavuotta. Ensimmäiset autot toimitetaan asiakkaille vuodenvaihteessa 2025-2026.
Teksti ja kuvat Škoda Auto

Nopein Škoda Fabia -sarjatuotantomalli

Fabia 130 -erikoismallin sydämenä sykkii 1.5 TSI EVO2 -moottori teholtaan 130 kW (177 hv). Tehoa on 20 kW (27 hv) enemmän kuin tavallisessa 1.5 TSI -moottorissa, johon verrattuna esimerkiksi imusarja, värinänvaimennin ja keinuvivut on muutettu vastaamaan moottorin suurempaa tehoa. Moottori kehittää enemmän tehoa kierrosluvusta 3500/min alkaen. Suurin teho 130 kW (177 hv) on käytettävissä kierroslukualueella 5750-6000/min. Suurin vääntö 250 Nm irtoaa laajalla kierroslukuvälillä 1500-4000/min.

Seitsemänvaihteinen DSG-automaattivaihteisto on sovitettu auton luonteeseen. Vaihteisto vaihtaa suuremmalle vaihteelle vasta suuremmilla kierrosluvuilla, Sport-ajoasetusta käytettäessä pienemmälle vaihteelle vaihtamiset tapahtuvat sulavammin, ja uudistettu moottorijarrutuslogiikka mahdollistaa nopeammat uudelleen kiihdytykset.

Hiljattain tehdyissä testeissä kiihtyvyydeksi 0‒100 km/h mitattiin 7,4 sekuntia, mikä on 0,4 sekuntia tavallista 1.5 TSI -moottoria nopeampi aika. Huippunopeus on 228 km/h, joten tämä erikoismalli on tähän mennessä nopein Škoda Fabia -sarjatuotantomalli.

Fabia 130 -erikoismallin vakiovarustelu sisältää ajo-ominaisuuksia ja ajovakautta parantavan 15 millimetriä madalletun Sport-alustan ja 18-tuumaiset kevytmetallivanteet. Myös ohjausta on muutettu: se antaa tarkemman palautteen ja reagoi nopeammin, ja sen toimintaan voidaan vaikuttaa uusilla Normal- ja Sport-ajoasetusvalinnoilla.

Lisäksi tässä erikoismallissa on kaksivaiheinen dynaaminen pidonhallintajärjestelmä, jonka valintoihin pääsee auton keskusnäytön valikosta. Vetoluistonesto (ASR) voidaan kytkeä pois käytöstä, jolloin sallitaan hallittavissa oleva määrä vetävien pyörien luistoa. Vaihtoehto ASR Sport + ESC Sport valitsemalla sallitaan pyörien suurempi luisto ESC-ajonvakautuksen puuttuessa ajotilanteeseen vasta myöhemmässä vaiheessa.

Ulkopuolen rohkeasti sporttinen muotoilu

Fabia 130 -erikoismallin pohjana on Monte Carlo -varustetaso. Ulkovärivaihtoehtoja on neljä – valkoinen (Moon White), punainen (Velvet Red), sininen (Race Blue) ja musta (Black Magic). Niiden kaikkien yhteydessä on musta katto. Ulkonäköä korostavat korin kiiltävän mustat yksityiskohdat: etupuskurin spoileriosa, kattospoileri ja perän diffuusoriosa. Škodan pitkän moottoriurheiluhistorian inspiroimat 130-logot löytyvät etulokasuojista ja takaluukun pinnasta. Bi-LED-ajovalojen tummat kotelot terävöittävät erikoismallin keulailmettä. Tummanharmaat 18-tuumaiset Libra-kevytmetallivanteet ja Sport-alustan myötä matalampi korikorkeus tehostavat erikoismallin dynaamista kokonaisilmettä. Auton perässä katse kiinnittyy Fabia Rally2 -ralliautoista muistuttavaan mustaan raitaan. Pakoputken kaksoisulostulot kurkistavat perän diffuusoriosan alta, mikä korostaa auton vahvaa visuaalista ilmettä ja sporttista luonnetta.

Huolella viimeistellyt sisätilat mukavuuden ja toimivuuden ehdoilla

Fabia 130 -erikoismallin sisätilojen suunnittelussa on panostettu mukavuuteen ja toimivuuteen kaikissa tilanteissa. Sport-etuistuimien reunapehmusteet antavat erinomaisen sivuttaistuen sähäkässäkin kaarreajossa. Kolmipuolainen nahkainen Sport-monitoimiohjauspyörä ja metalliset poljinpinnat viimeistelevät suorituskykypainotteisen ilmapiirin. Etuoviaukkojen mustat alumiiniset kynnyslistat sekä kojelaudan ja ovenkahvojen hopean väriset koriste-elementit täydentävät sporttista ilmettä. Vakiovarustus sisältää huippumallisen 10-tuumaisen digitaalisen mittariston ja jopa 9-tuumainen tietoviihdenäyttö takaa edistykselliset liittävyysominaisuudet.

Moottoriurheilun historian, perinteiden ja menestysten pohjalle on hyvä rakentaa

Suosittu Fabia ensiesiteltiin vuonna 1999. Ajan saatossa se on menestynyt hienosti: sitä on tähän mennessä valmistettu jo yli viisi miljoonaa kappaletta. Vuosien mittaan eri sukupolvien Fabioista on tehty kaksi RS-mallia: ensimmäisestä sukupolvesta 1.9 TDI -dieselmoottorilla varustettu Fabia RS ja toisesta sukupolvesta 1.4 TSI -bensiinimoottorinen Fabia RS. Kolmannen sukupolven Fabiasta moottoriurheilujuuria juhlisti erikoismalli R5.

Moottoriurheilu on aina ollut vahvasti mukana Škodan toiminnassa, ja siinä Fabialla on ollut suuri merkitys: vuodesta 2003 alkaen rallipoluilla ovat kiitäneet Fabia WRC-, S2000- ja Rally2 -ralliautot. Vuodesta 2015 alkaen Škoda Motorsport on suunnitellut ja valmistanut 3. ja 4. sukupolven Fabia-ralliautoja kisaamaan Rally2-luokassa (aiemmin luokka R5). Useita mestaruuksia WRC2- ja ERC-rallisarjoissa sekä monissa kansallisissa rallisarjoissa voittanut Fabia on luokkansa menestynein ralliauto, jota on yksityistalliasiakkaille myyty jo lähes 700 kappaletta.

Uutuuden hinnat ja tarkemmat tiedot löytyvät skoda.fi-sivustolta.

Koko tiedote on luettavissa myös sivun oikean reunan PDF-tiedostosta.

MEDIALAATIKKO
Kuvat: ŠKODA AUTO

Lataa kaikki