ŠKODA Motorsport tukee täyssähköisen ŠKODA RE-X1 Kreisel -ralliauton kehittämistä

1. heinäkuuta 2021. ŠKODA Motorsport, ŠKODA Itävalta, akkutekniikkaratkaisuihin erikoistunut Kreisel Electric ja operatiivinen kumppani Baumschlager Rallye & Racing ovat yhdistäneet voimansa täyssähköisen ŠKODA RE-X1 Kreisel -konseptiauton kehittämiseksi. ŠKODA FABIA Rally2 evo -ralliauton koriin ja alustaan perustuvassa täyssähköautossa 860 voltin sähköjärjestelmästä saadaan huipputehoa 260 kilowattia. Itävallan autourheiluliitto (ÖAMTC) on jo luokitushyväksynyt auton, jonka ensiesiintymisen on suunniteltu tapahtuvan Itävallan rallimestaruussarjan osakilpailussa heinäkuussa.
ŠKODA AUTO

Kansainvälisen autourheiluliiton (FIA) päätöksen mukaan kaudesta 2022 alkaen rallin maailmanmestaruussarjan (WRC) autoissa on käytettävä hybriditekniikkaa, jonka yksi toimittaja on Kreisel Electric. Kun Kreisel Electric alkoi etsiä kumppaneita kehittääkseen täyssähköisen ralliauton, ŠKODA Motorsport näki siinä mielenkiintoisen tilaisuuden. WRC2-luokasta saadun pitkän kokemuksen ja osaamisen turvin ŠKODA Motorsport päivitti WRC2-luokan menestyneimmän ralliauton ŠKODA FABIA Rally2 evo alustan ja korin Kreiselin sähkövoimalinjan asentamista varten. Näin syntynyt konseptiauto ŠKODA RE-X1 Kreisel yhdistää huippuluokan ralliauton valmistajan osaamisen Kreiselin innovatiiviseen akkutekniikkaan.

Yli 400 myydyn auton ja monien rallivoittojen myötä ŠKODA Fabian ralliversio on sekä kaupallisesti että moottoriurheilullisesti luokkansa menestynein ralliauto. "Konseptiauto ŠKODA RE-X1 Kreisel on perinteisen ja tulevaisuuden tekniikkojen jännittävä yhdistelmä. Yhteisprojektiin me toimme vahvan kokemuksemme ŠKODA Fabian ralliversioista jo kolmen sukupolven ajalta", ŠKODA Motorsportin johtaja Michal Hrabánek kommentoi. "Tässä konseptiautossa on kaikki samat setup-vaihtoehdot kuin uusimman sukupolven ŠKODA FABIA Rally2 evo -ralliautossamme, mutta toteutettuna täyssähköisen voimalinjan yhteydessä. Olen varma, että rallinajon ystävät tulevat pitämään tällaista yhdistelmää aidosti kiinnostavana".

Kreisel Electricin valmistama sähkömoottori kehittää huipputehoa 260 kilowattia ja maksimivääntöä 600 newtonmetriä. Vertailun vuoksi: ŠKODA FABIA Rally2 evo -ralliauton 1,6-litraisesta ahdetusta bensiinimoottorista saadaan tehoa 214 kW ja vääntöä 425 Nm. Voimanlähteiden eroa lukuun ottamatta ŠKODA RE-X1 Kreisel perustuu tunnettuun ŠKODA FABIA Rally2 evo -ralliautoon muutamin muutoksin. Esimerkiksi pyöräntuenta ja jousitus oli mukautettava, ja akustoa varten korin pohjaosaan oli tehtävä merkittäviä muutoksia. Kreiselin suurteholitiumioniakuston kapasiteetti on 52,5 kWh ja korkeajännitejärjestelmän jännite 860 volttia. Ajo-ominaisuuksien optimoimiseksi Shell E-Fluids -nestejäähdytteinen akusto on asennettu autoon mahdollisimman alas. "Meistä on innostavaa saada tehdä yhteistyötä ŠKODA Motorsportin kanssa", toteaa Kreisel Electricin toimitusjohtaja Philipp Kreisel. "Me jaamme yhteisen vision vastuullisemmasta moottoriurheilusta. Meillä on samanlaiset tavoitteet siirtää kilpailutoimintaan kehitetyt tekniikat ja ratkaisut tavallisiin autoihin". Itävallan Rainbachissa toimiva Kreisel Electric on myös kehittänyt tulevissa ralleissa käytettävän 200 kilowatin tehoisen CHIMERO-latausaseman.

ŠKODA Motorsportin rakentaman ensimmäisen auton alusta on asvalttikisaspekseissä. Mutta yhteistyöprojektissa testiohjelmasta ja sitten kilpailutoiminnasta vastaava Baumschlager Rallye & Racing on jo aloittanut ŠKODA RE-X1 Kreisel -ralliauton testaamisen myös soralla. Ensimmäiseksi kisaesiintymiseksi on suunniteltu Itävallan rallimestaruussarjan osakilpailu heinäkuussa. ŠKODA Itävallan johtaja Max Egger: "ŠKODA Motorsport on jo pitkään ollut mukana Itävallan rallikilpailuissa, ja nyt me saamme olla mukana tässä innovatiivisessa projektissa. Meille on suorastaan sydämen asia saada olla viemässä rallinajoa uuteen aikakauteen. Se on meille erinomaisen sopiva seuraava askel koko autoilun sähköistymisessä täyssähköisen ŠKODA ENYAQ iV -katumaasturin myyntiin tuomisen jälkeen".

Kansainvälisen autoliiton (FIA) sääntöjen alaisiin ralleihin osallistumiseen vaadittavan luokituksen saamiseksi ŠKODA on tukenut Kreisel Electriciä ŠKODA RE-X1 Kreiselin luokitusprosessissa alustan ja korin osalta. ŠKODA Motorsport myös jatkaa yhteistyöprojektissa taitotiedon ja teknisen konsultaation antamista pitkäaikaiselle yksityistalliasiakkaalleen Baumschlager Rallye & Racing. Myös tiivis yhteistyö ŠKODA Itävallan kanssa säilyy osana Škodan tukitoimintaa eri maiden organisaatioille.

MEDIALAATIKKO
Kuvat: ŠKODA AUTO

Lataa kaikki