ŠKODA Octavialle täydet viisi tähteä myös tiukentuneissa Euro NCAP -törmäysturvallisuustesteissä

Mladá Boleslav 9.12.2022. ŠKODA OCTAVIA saavutti jälleen täyden viiden tähden tuloksen puolueettomissa Euro NCAP -törmäysturvallisuustesteissä, joiden arviointikriteerit tiukentuivat tänä vuonna. Škodan suosituin automalli sai 81 prosenttia kokonaismaksimipisteistä. Tulos on voimassa vuoden 2028 loppuun Euroopan Unionin maissa sekä Britanniassa ja Norjassa. Myös kahden edellisen sukupolven Octavia-mallit ovat saaneet täyden viiden tähden testituloksen. Kaikki vuoden 2008 jälkeen testatut 14 uutta ŠKODA-automallia ovat yltäneet parhaan viiden tähden tulokseen.
Kuvat: ŠKODA AUTO

› 86 prosenttia aikuismatkustajien ja 84 prosenttia lapsimatkustajien turvallisuuden maksimipisteistä
› Avustinjärjestelmistä entistäkin paremmat pisteet – nyt 81 %
› Uusi testitulos on voimassa Euroopan Unionin maissa, Britanniassa ja Norjassa vuoden 2028 loppuun

Huippupisteet aikuis- ja lapsimatkustajien turvallisuudesta, entistäkin paremmat pisteet avustinjärjestelmistä
Nykyinen neljännen sukupolven ŠKODA OCTAVIA säilytti viiden tähden tuloksensa nyt myös kriteereiltään tiukentuneissa Euro NCAP -törmäysturvallisuustesteissä ja vahvisti siten asemaansa yhtenä kokoluokkansa turvallisimmista autoista. Škodan suosituin automalli OCTAVIA sai täyden viiden tähden testituloksen jo markkinoille tulonsa vuonna 2019. Nyt saavutettu uusi tulos on voimassa vuoden 2028 loppuun Euroopan Unionin maissa sekä Britanniassa ja Norjassa. OCTAVIA sai 86 prosenttia aikuismatkustajien ja 84 prosenttia lapsimatkustajien turvallisuuden maksimipisteistä. Vakiovarusteisissa turvallisuusavustinjärjestelmissä OCTAVIA paransi vuoden 2019 testitulostaan 79 prosentista 81 prosenttiin maksimipisteistä.

Runsaampi turvallisuusvarustelu kesästä 2022 alkaen
ŠKODA AUTO päivitti Octavian turvallisuusvarustelun kesällä 2022. Sekä Octaviassa että Octavia Combissa on nyt vakiovarusteena keskiturvatyyny etuistuimien välissä sekä kuljettajan polviturvatyyny. Uusimman sukupolven avustinjärjestelmät osaavat aloittaa jarrutuksen automaattisesti, jos törmäysvaara risteyksessä tai tietä ylittävän polkupyöräilijän kanssa uhkaa. Kuljettajan vireystason tunnistusjärjestelmä antaa varoituksen nyt audiovisuaalisesti.

Todellisia onnettomuustilanteita paremmin vastaavat tiukemmat testit
Vuodesta 2020 käytetty Euro NCAP -testimenettely on vaativampi kuin edellinen, jossa nykyinen neljännen sukupolven OCTAVIA jo sai viiden tähden tuloksen. Muutosten tavoitteena on yltää todellisten onnettomuuksien ja niiden seurausten realistisempaan simulointiin. Vuoteen 2019 saakka keulatörmäystestissä auto törmäytettiin nopeudella 64 km/h kiinteään seinään, jossa oli muotoaan muuttava este.

Vuoden 2020 alusta lukien tässä testissä käytetään 1400 kilon painoista liikkuvaa estettä, joka törmää nopeudella 50 km/h vastaantulevaan, nopeudella 50 km/h liikkuvaan autoon. Lisäksi kuljettajan istuimella käytetään nyt uuden sukupolven testinukkelaitetta THOR-50M, joka on entistä tarkemmin ihmiskehon kaltainen, sisältää kehittynyttä tunnistintekniikkaa ja vastaa keskikoista 76,6 kilon painoista ihmistä. Sivutörmäystestissä autoon törmäävän liikkuvan esteen nopeutta on nostettu 50 kilometristä 60 kilometriin tunnissa ja painoa 1300 kilosta 1400 kiloon. Nämä muutokset merkitsevät, että testattavan auton on pystyttävä sitomaan törmäyksessä vaikuttavaa liike-energiaa 55 prosenttia aiempaa enemmän.

Myös auton automaattiseen hätäjarrutukseen kohdistuvat vaatimukset ovat tiukentuneet. Järjestelmän on tunnistettava useampia erilaisia risteysvaaratilanteita sekä pystyttävä estämään törmäys tietä ylittävään tai esteen takaa eteen tulevaan pyöräilijään. Automaattisen jarrutuksen toiminnan nopeusaluetta on laajennettu 10 ja 15 km/h:lla. Nyt arvostellaan myös turvallisuutta törmäyksen jälkeen. Turvallisuus törmäyksen jälkeen tarkoittaa mm. pelastushenkilöstölle tueksi tarjottavaa viisikielistä pelastusohjeistusta ja automaattista hätäpuhelua eCall+. Myös Multi-Collision Brake -monitörmäysjarrutusjärjestelmä ja audiovisuaalisen varoituksen antava kuljettajan vireystason tunnistusjärjestelmä arvostellaan.

Lopulliset pisteet saadaan neljän kategorian tuloksista: aikuismatkustajien turvallisuus, lapsimatkustajien turvallisuus, jalankulkijoiden ja muiden tielläliikkujien turvallisuus sekä turvallisuusjärjestelmät.

Euro NCAP -testejä jo vuodesta 1997
Törmäys- ja turvallisuustestit suorittava, Belgian Leuvenissa sijaitseva tutkimuslaitos European New Car Assessment Programme (Euro NCAP) perustettiin vuonna 1997. Sen perustajajäseniin kuului liikenne- ja kuljetusministeriötä, autoilujärjestöjä, vakuutusyhdistyksiä ja tutkimuslaitoksia kahdeksasta Euroopan maasta. Tutkimuslaitos suorittaa uusien automallien törmäystestit ja arvostelee niiden perusteella autojen aktiivisen ja passiivisen turvallisuuden sekä pelastustoimien mahdollisuudet.

Alun perin arvostelu perustui yksinomaan kolaritestien tuloksiin, mutta nykyisin arvostelussa huomioidaan myös aktiivisen turvallisuuden järjestelmät ja saatavissa olevat ajoavustinjärjestelmät. Vuoteen 2019 saakka arvostelukriteerejä tiukennettiin kahden vuoden välein. Vuodesta 2020 alkaen on sovellettu kolmen vuoden aikaväliä. Nykyisin törmäysturvallisuutta arvioidaan auton aktiivisen ja passiivisen turvallisuuden lisäksi myös liittyvien turvallisuustekijöiden suhteen (esimerkiksi hätäpuhelu ja kolarivaurioituneen auton pelastustoimiohjeistus).


Lisätietoja:
Kari Aalo
Viestintäpäällikkö
+358 10 436 2112
kari.aalo(at)skoda.fi

MEDIALAATIKKO
Kuvat: ŠKODA AUTO

Lataa kaikki