Teknisestä tuotekehityksestä vastaava Škoda Auton johtokunnan jäsen Johannes Neft: "Kodiaq RS -mallissa on 2.0 TSI -moottori teholtaan 195 kilowattia (265 hv), mikä on 15 kW (20 hv) enemmän kuin edeltäjämallissa. Kodiaq RS on nelivetoinen, joten sen vetopito on erinomainen erilaisilla ajopinnoilla. Hyvän jarrutustehon varmistamiseksi jokaisessa pyörässä on sisäpuolisesti jäähdytetyt levyjarrut. Tämä Kodiaq-huippumalli yhdistää upeasti sporttisuuden ja jokapäiväisen käytännöllisyyden."
Mustat yksityiskohdat, sporttiset puskurit ja jäähdyttimen säleikön valaistu vaakalista
RS-mallit tunnetaan ulkopuolen useista mustista yksityiskohdista. Samassa hengessä toisen sukupolven Kodiaq RS -mallissa on musta jäähdyttimen säleikön kehys, mustat ulkopeilien kotelot, mustat sivuikkunoiden reunalistat, mustat kattokaiteet ja mustat D-pilarit. Kylkien mustat yksityiskohdat luovat visuaalisen linkin tummennettuihin takasivulaseihin ja takalasiin. Kodiaq RS:n urheilullisuutta henkii myös sen etupuskuri. Yksi ulkopuolen kohokohdista on jäähdyttimen säleikkö, jossa on valaistu vaakalista.
RS-mallien yhtenä yhteisenä piirteenä on takapuskurin alaosan leveä heijastinnauha. Takaluukun pinnassa Škoda-tekstilogo ja mallimerkintä ovat mustat. Takapuskuri ja sivuhelmaverhoukset sen sijaan ovat korin väriset. RS-logot koristavat takaluukkua ja jäähdyttimen säleikköä. Vakiovarustukseen sisältyvät mustat kiillotetut 20-tuumaiset Elias-kevytmetallivanteet.
Jarrut on mitoitettu auton aiempaa suurempaan tehoon, ja etu- ja takajarrulevyt ovat sisäpuolisesti jäähdytetyt. Jarrusatulat ovat punaiset, mikä korostaa auton sporttisuutta yhdessä mustien kevytmetallivanteiden kanssa. Kodiaq RS:n ulkovärivaihtoehtoja on yhteensä kahdeksan.
Vakiona Matrix LED -ajovalot, mukautuva alustan säätö ja Canton Sound System
Kodiaq RS:n vakiovarustus on runsas. Se sisältää esimerkiksi toisen sukupolven Matrix LED -ajovalot, saattovaloanimaatiot, kääntymisvalotoiminnon, LED-takavalot dynaamisin vilkuin sekä takavaloyksiköt yhdistävän punaisen vaakalistan. Vakiovarusteita ovat myös avaimeton keskuslukitus ja käynnistysjärjestelmä KESSY, joka nyt avaa keskuslukituksen autoa lähestyttäessä ja lukitsee keskuslukituksen autolta poistuttaessa, sekä edelleen kehitetty ja iskunvaimennusta entistä laajemmalla alueella säätelevä mukautuva alustan säätöjärjestelmä DCC Plus. DCC Plus -järjestelmässä on jopa 15 asetusvaihtoehtoa mukavuuspainotteisesta korostetun sporttiseen.
Myös ajoasetuksen valinta on vakiovaruste. Valittavissa ovat ajoasetukset Eco, Comfort, Normal, Sport, Individual ja Snow, joista jokaiseen liittyy vastaava iskunvaimennuksen säätöluonne, sekä Off Road -ajoasetus. Pitkän akselivälin ansiosta sisätilat ovat erinomaisen väljät ja vakiovarustukseen sisältyvä Canton Sound System -äänentoistojärjestelmä takaa RS-mallissa upean kuunteluelämyksen.
Uusi entistä tehokkaampi 2.0 TSI -bensiinimoottori
Kodiaq RS:n voimanlähteenä on 2.0 TSI -bensiinimoottori. Se kehittää tehoa 195 kilowattia (265 hv) – 15 kW (20 hv) edeltäjämallia enemmän – ja vääntöä 400 Nm. Moottori täyttää pakokaasun päästöstandardin EU 6 EB. Voima välittyy neljälle pyörälle seitsemänvaihteisen DSG-automaattivaihteiston kautta. Vakiovarusteinen välityssuhteeltaan muuttuva progressiivinen ohjaus helpottaa auton turvallista ja tarkkaa käsiteltävyyttä. Kodiaq RS -mallissa on lisänä äänimaailmaa jykevöittävä Dynamic Sound Boost -moottoriäänijärjestelmä.
Koko lehdistömateriaali on luettavissa sivun oikeasta reunasta PDF-tiedostosta.