"Škoda Auto DigiLabin muuttuessa Škoda X:ksi otamme merkittävän askeleen eteenpäin, siirtyen laboratoriokehityksestä tosielämän toteuttamiseen", myynnistä ja markkinoinnista vastaava Škoda Auton hallituksen jäsen Martin Jahn sanoo.

Škoda X: digitaalisten palvelujen ja liikkuvuusratkaisujen uusi keskus

Mladá Boleslav 1. kesäkuuta 2023. Škoda Auto DigiLab on muuttunut Škoda X:ksi. Muutos korostaa Škodan sitoutumista tuotteidensa ja palvelujensa digitalisaation edistämiseen. Prahassa sijaitseva innovaatiokeskus on omaksunut asiakaskeskeisen lähestymistavan, ja sillä on keskeinen rooli Škodan digitaalisten palvelujen kehittämisessä. Uuden keskuksen nimeksi valittu kirjain X edustaa keskuksen toiminnan periaatteita Exponential, Exploration ja Expansion (eksponentiaalisuus, tutkimus ja laajennus). Tutkimustoiminnan tehostamisella Škoda X suuntautuu erityisesti eurooppalaisiin startup-yrityksiin ja uudenlaisten ideoiden aktiiviseen etsintään saavuttaakseen uuden tason nopeudessa ja tehokkuudessa. Uutena brändinä Škoda X tukee Škoda Auton ydintoimintoja ja edistää Škoda-tuotteiden ja -palvelujen digitalisaatiota.
Teksti ja kuvat Škoda Auto
  • Uusi brändi, uusi lähestymistapa: Škoda Auto DigiLabista kehittyy Škoda X, joka tuo tuoretta näkökulmaa ja uudistaa innovaatiovoimaa.
  • X:n voima: kirjain X tarkoittaa keskuksen tavoitteita Exponential, Exploration ja Expansion (eksponentiaalisuus, tutkimus ja laajennus).
  • Uusien digitaalisten palvelujen edistäminen: Škoda X toteuttaa ja edistää Škoda-automallien digitaalisia palveluja.
  • Älykkäiden teknologioiden tutkimus: uudistunut lähestymistapa älykkäiden ratkaisujen kehittämiseen autojen käyttäjille – mukaan lukien autojen kokeilu, vuokraus ja lataus.
  • Škoda X -perustaiset palvelut: Pay to Fuel, Pay to Park, Tarjoukset, HoppyGo, Citymove, Digitaalinen sertifikaatti ja Charging Hub.

"Škoda Auto DigiLabin muuttuessa Škoda X:ksi otamme merkittävän askeleen eteenpäin, siirtyen laboratoriokehityksestä tosielämän toteuttamiseen. Uutena brändinä Škoda X hallinnoi itsenäisesti vasta kehitettyjä uusia digitaalisia palveluja, priorisoiden oppimista asiakkailta saadun palautteen perusteella. Tällä lähestymistavalla pystymme aidosti ymmärtämään asiakkaiden tarpeita ja tuottamaan palveluja, joita he haluavat”, myynnistä ja markkinoinnista vastaava Škoda Auton hallituksen jäsen Martin Jahn sanoo.

Laboratoriosta todellisuuteen: innovaation toteutus tosielämässä

Škoda Auto DigiLabin tärkein tehtävä oli kehittää uusia liikkuvuuspalveluja. Škoda X:ksi muuttumisen myötä, brändi laajentuu laboratoriosta tosielämän toteuttamiseen. Škoda X:n toiminnan keskiössä on innovatiivisten digitaalisten palvelujen tuominen Škoda-automalleihin suoraan kohderyhmän tarpeita puhutellen. Tavoitteena on tuoda Škoda-asiakkaille lisäarvoa ja tarjota kiinnostavia kokemuksia digitaalisten palvelujen kautta.

Škoda X tarjoaa joukon uusia palveluja, älykästä teknologiaa autojen käyttäjille ja ratkaisuja autojen kokeiluun, vuokraukseen ja lataukseen. Škoda Auton asiakaskeskeistä lähestymistapaa tukemalla Škoda X vahvistaa Škoda Auton ydinliiketoimintaa. Škoda X:n tarjoamia palveluja ovat tällä hetkellä Pay to Fuel, Pay to Park, Tarjoukset, HoppyGo, Citymove, Digitaalinen sertifikaatti ja Charging Hub.

Pay to Park ja täysin uusi Pay to Fuel

Škoda on jo ottanut käyttöön Pay to Park -palvelun esimerkiksi Tšekissä ja Suomessa, ja lanseeraa nyt myös uuden Pay to Fuel -palvelun. Palvelujen ansiosta auton pysäköinnit ja tankkaukset voidaan maksaa jopa suoraan Škoda-auton tietoviihdejärjestelmän kautta. Tankkauksen yhteydessä Pay to Fuel -palvelu käyttää auton GPS-järjestelmää paikallistamaan auton sijainnin ja kehottaa asiakasta syöttämään tankkausmittarin numeron. Automatisoitu prosessi yksinkertaistaa ja nopeuttaa tankkaamista, sillä jonottaminen ja maksaminen kassalle tai automaattiin jäävät pois.

Vastaavasti Pay to Park -palvelu tunnistaa automaattisesti pysäköintialueen ja käsittelee myös maksut automaattisesti. Tarvittaessa asiakas voi helposti tarkastella ja hallita pysäköintiaikaansa MyŠkoda Essentials -sovelluksella. Sekä Pay to Park- että Pay to Fuel -palvelut käyttävät maksamiseen auton tietoviihdejärjestelmään tallennettua luottokorttia saumattomia maksutapahtumia varten.

Pay to Fuel -palvelua on pilotoitu Saksassa, Tanskassa ja Luxemburgissa. Palvelu on saatavilla pian myös Hollannissa, Belgiassa, Itävallassa ja Sveitsissä.

Pay to Park -palvelu on saatavilla Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Saksassa, Belgiassa, Itävallassa, Sveitsissä ja Italiassa. Palvelu on saatavilla pian myös Tšekissä, Espanjassa, Ranskassa, Hollannissa, Sloveniassa ja Unkarissa.

Digitaalinen sertifikaatti

Care Connect/Remote Access -palvelupakettiin kuuluva Digitaalinen sertifikaatti tarjoaa asiakkaille auton tiedoista kattavan yhteenvedon, joka on hyödyllinen etenkin autoa myytäessä. Se sisältää auton tunnistetiedot, tekniset tiedot, kilometrilukeman, sekä auton digitaalisen huoltohistorian.

Pääsemällä käsiksi näihin tietoihin Škoda Connect -portaalista, asiakkaan ei tarvitse käydä jälleenmyyjäliikkeessä ja maksaa yksittäisestä sertifikaatista. Digitaalinen sertifikaatti tallentaa auton kilometrilukeman viikoittain siitä alkaen, kun Care Connect/Remote Access -etäkäyttöpalvelut aktivoidaan. Käytettyä autoa myytäessä Digitaalinen sertifikaatti lisää autoon kohdistuvaa luottamusta, joka voi vaikuttaa positiivisesti auton jälleenmyyntiarvoon.

Digitaalinen sertifikaatti on käytettävissä kaikissa Euroopan maissa.

Tarjoukset

Tarjoukset-palvelulla Škoda-asiakkaat voivat matkan aikana saada ajankohtaisia tarjouksia yhteistyökumppaneilta. Nämä tarjoukset räätälöidään auton GPS-sijaintitiedon, toistuvasti ajettavan reitin sekä auton muiden tietojen perusteella. Yhteistyökumppaneihin kuuluu maasta riippuen esimerkiksi huoltoasemia, taukopaikkayrityksiä, kauppoja ja Škoda-jälleenmyyjäliikkeitä.

Kun tarjouksia tulee tarjolle, ne näytetään auton tietoviihdenäytössä. Asiakkaan on helppo tarttua tarjoukseen napsauttamalla sitä tai skannaamalla QR-koodi näytöltä. Sen jälkeen asiakas saa sähköpostiin tai MyŠkoda-sovellukseen viivakoodin, jota käytetään tarjottuun tuotteeseen tai palveluun liittyvän tarjouksen lunastamiseen.

Tarjoukset-palvelu on saatavilla Saksassa, Tšekissä, Itävallassa, Puolassa, Slovakiassa, Britanniassa ja Espanjassa. Palvelu on saatavilla pian myös Suomessa, Italiassa ja Ranskassa.

HoppyGo

Osana Škoda X:ää, autojen yhteiskäyttöpalvelu HoppyGo muuttuu monipuoliseksi liikkuvuusalustaksi. Škoda-jälleenmyyjäliikkeet voivat käyttää HoppyGo-palvelua koeajojen järjestämiseen, jolloin palvelu voi mahdollistaa asiakkaille arvokkaan ensikäden ajokokemuksen esimerkiksi Škoda Enyaq iV -mallilla. Tätä kautta asiakas saa tietopohjaa harkitessaan täyssähköauton hankintaa.

Hoppy Go on käytössä Tšekissä, Slovakiassa ja Puolassa.

Charging Hub

Charging Hub on energiavaraaja, joka hyödyntää Škoda Enyaq iV -täyssähkömalleissa käytettyjä akustoja. Akustojen uusiokäyttö on poikkeuksellisen tehokas kierrätystapa. Sillä voidaan maksimoida akustojen jäljellä oleva kapasiteetti ja pidentää niiden elinkaarta.

Energiavaraajan toteuttamisella huoli käytettyjen korkeajänniteakustojen kohtalosta pienenee, koska niitä voidaan autokäytön jälkeen luotettavasti käyttää vielä jopa yli kymmenen vuotta. Lisäksi energiavaraajilla voidaan rakentaa latausinfrastruktuuria myös paikkoihin, joissa useamman latauspisteen toteutus ei teknisesti olisi järkevää.

Charging Hub on pilotoitu Tšekissä.

MEDIALAATIKKO
Kuvat: ŠKODA AUTO

Lataa kaikki