TGS:n Ralli SM –sarjasta tuttu suomalaiskolmikko ennakkosuosikki myös Suomen MM-rallissa

Juuri päättyneen Ralli SM –kauden mitalikolmikko on vahvin ehdokas menestyjäksi myös perjantaina alkavassa Secto Automotive Rally Finlandissa. Kolmipäiväiseen koitokseen starttaaminen vaatii huiman paljon ennakkovalmisteluja.

Kolme päivää, 19 erikoiskoetta ja 287,11 EK-kilometriä tekevät Suomen MM-rallista todellisen vauhtikestävyyskoitoksen. Vaikka rallilla on pituutta huomattavasti enemmän kuin tavallisella Ralli SM –osakilpailulla, on vauhti WRC3 –luokassa todella kovaa lähdöstä maaliin.

Tuore SM1 –luokan Suomen mestari Emil Lindholm lähtee keskiviikkona alkavalle nuotitusjaksolle hyvillä mielin.

- Videot tuli katsottua ennen nuottijakson alkua, että tietää vähän, mitä on odotettavissa. Kyllähän se helpottaa nuotituksen ensimmäistä kertaa, kun on videot katsonut. Paperilla valmiiksi ei ole kuin Laukaa ja Ruuhimäki, Lindholm summaa.

Lindholm, 25, on ajanut kuluvalla kaudella jo useamman MM-startin WRC3 –luokassa, mutta kotikisan viehätys on silti oma lukunsa. Nyt saa laittaa kaiken peliin.

- Aina pitää tietysti mennä, mutta hieman tapauskohtaisesti täytyy tilannetta punnita. Lauantaina ne sijoitukset varmastikin ratkotaan, koska se on pisin päivä. Jokin Päijälä on taatusti haastava paikka, ja onhan siellä uuttakin erikoiskoetta. Mielenkiintoisia latuja on luvassa.

Mikko Heikkilälle, 29, osakilpailut MM-sarjassa ovat vielä melko uusi tuttavuus. Ensimmäisen MM-rallinsa Heikkilä ajoi helmikuussa Rovaniemellä. Sieltä, ja heinäkuussa ajetusta Viron osakilpailusta tuomisina olivat luokan kolmossijat.

- Pari kertaa olen jo ajanut luokan kolmanneksi, joten ei nytkään vähempään ole tyytyväinen. On tietysti oltava itselle rehellinen: ne sijoitukset ovat tulleet hieman ruksaustaktiikalla. Kärjen vauhti on ollut meille vähän liian kova. Pitkä kisa kun on luvassa, niin ralli on päästävä läpi, ja aikomus on myös mitata vauhtia, painottaa Heikkilä.

Teemu Asunmaa, 34, osallistuu kotoiseen MM-ralliimme jo viidettä kertaa. Ralli SM –sarjan kestomenestyjä ei vielä toistaiseksi ole saanut huipputulosta Jyväskylästä. Erikoiskokeet ovat vuosien varrella tulleet tutummiksi kuin kovimmilla haastajilla.

- Muistan pääpiirteittäin pätkiä ja joitain osuuksia, mutta mutkien jyrkkyyksiä en pysty ulkoa muistamaan. Vaikka nyt on käännettyä ajosuuntaa luvassa, niin on siitä toiseenkin suuntaan erikoiskokeiden ajamisesta vähän apua tällä kertaa. Meillä on ollut parina viime vuonna huonoa tuuria, joten toivotaan että se nyt kääntyisi.

Kisaohjelma – perjantai 1.10.

Shakedown, Vesala (4,04km) klo 8.01

EK1 Harju1 (2,31km) klo 13.38

EK2 Ässämäki1 (12,31km) klo 14.36

EK3 Sahloinen-Moksi1 (21,37km) klo 15.26

EK4 Ässämäki2 (12,31km) klo 17.08

EK5 Sahloinen-Moksi2 (21,37km) klo 17.58

EK6 Oittila (19,75km) klo 19.00

Flexi Service, Jyväskylä klo 20.15

Ensimmäinen lenkki, yhteensä 89,42km

MEDIALAATIKKO
Kuvat: ŠKODA AUTO

Lataa kaikki