Tuotannosta ja logistiikasta vastaava Škoda Auton hallituksen jäsen Andreas Dick: "Škoda Fabian yltäminen viiden miljoonan kappaleen valmistusmäärään on poikkeuksellisen hieno saavutus – sekä tuotantotiimille tehtaalla että koko yrityksellemme. Vuonna 1999 ensiesitelty Fabia oli järjestyksessään toinen Volkswagen-konsernin kanssa suunniteltu automallimme. Fabiasta tuli nopeasti symboli Škoda-brändille, ja sen asema mallistossamme on tärkeä. Škodan alkaen-mallina se edelleen tunnetaan yhtenä korkealaatuisista Tšekin tasavallassa tehdyistä autoista. Sen neljännen sukupolven myötä jatkunut suosio – käytännöllinen, taloudellinen auto täynnä modernia tekniikkaa ja turvallisuusvarusteita – antaa meille aiheen jatkaa Fabian tuotantoa myös 2030-luvulle tultaessa."
Škoda Fabia: yksi suosituimmista Škoda-malleista
Škoda Fabia on jo pitkään ollut yksi Škodan myydyimmistä automalleista. Vuonna 2024 se oli kolmanneksi suosituin Škoda, jota myytiin kaikkiaan 117 100 kappaletta. Ensimmäisen sukupolven Fabia esiteltiin 58. Frankfurtin autonäyttelyssä 1999 suositun Felician seuraajamallina. Täysin uudelle perustekniikalle pohjautuneeseen Fabiaan oli tarjolla useita moottori- ja vaihteistovaihtoehtoja sekä korimalleja. Vuosien mittaan Fabialla on ollut suuri merkitys Škodan suosion kasvattamisessa Euroopan automarkkinoilla. Sen mallinimi on kirjoitettu myös moottoriurheilun historiaan – uusinta Fabia-sukupolvea myöten. Fabia Rally2, Fabia Rally2 evo ja nykyinen Škoda Fabia RS Rally2 ovat kaikki lukeutuneet oman aikansa ja oman luokkansa menestyneimpiin ralliautoihin.
Neljä mallisukupolvea järkevän hintaisia autoja
Ensimmäisen sukupolven Škoda Fabia (1999–2008) oli alunperin viisiovinen, juuri alle nelimetrinen (3 960 mm) hatchback. Jo alle vuoden kuluttua ensiesittelystä Fabiasta tuotiin markkinoille Combi-farmarimalli, ja vuonna 2001 lisäksi sedan-malli. Sen korin kauniit muodot piirsi tuolloisen päämuotoilijan Dirk van Braeckelin tiimi. Kompaktin kokoluokan autojen edistykselliseen PQ24-perustekniikaan pohjautuneeseen ensimmäisen sukupolven Fabiaan oli saatavilla useita moottorivaihtoehtoja. Maaliskuussa 2003 esiteltiin sporttinen RS-malli, jonka 1.9 TDI -turbodieselmoottori (96 kW/131 hv) yhdisti suorituskyvyn pieneen polttoaineen kulutukseen.
Toisen sukupolven Škoda Fabia (2007–2014) esiteltiin Geneven autonäyttelyssä maaliskuussa 2007. Edeltäjämallin kanssa samaan perustekniikkaan pohjautunut uusi malli oli 22 millimetriä pitempi ja 47 millimetriä korkeampi. Käytännöllinen Combi-farmari esiteltiin kuusi kuukautta myöhemmin. Mallisto laajeni vuonna 2009, kun Scout- ja RS-mallit tulivat tuotantoon. RS-mallissa oli ahdettu 1.4 TSI -bensiinimoottori teholtaan 132 kW (180 hv). Tämän sukupolven myötä myyntiin tuli myös urheilullinen Monte Carlo -malli.
Kolmannen sukupolven Škoda Fabia (2014–2022) astui julkisuuteen Pariisin autonäyttelyssä lokakuussa 2014. Moderniin PQ26-perustekniikaan pohjautunut auto oli saanut uudet mittasuhteet ja siten dynaamisemman ulkonäön – edeltäjämalliin verrattuna se oli 90 millimetriä leveämpi ja 30 millimetriä matalampi. Turvallisuus ja mukavuus kehittyivät merkittävästi: Fabiaan tulivat tarjolle automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä Front Assist, mukautuva vakionopeuden säädin ja kuljettajan vireystason tunnistusjärjestelmä. Vuonna 2018 toteutettu malliuudistus toi saataville lisää uusia varusteita kuten Bi-LED-ajovalot ja kaistanvaihtovaroittimen.
Neljännen sukupolven Škoda Fabia (vuodesta 2021) esiteltiin keväällä 2021 viisiovisena MQB A0 -perustekniikkaan pohjautuvana hatchback-mallina. Sen muotoilusta vastasi Oliver Stefanin johtama Škoda Design -tiimi. Tämän uusimman Fabia-sukupolven myötä auton pituus ylitti 4,1 metriä ja tavaratila suureni 50 litralla 380 litraan. Fabiaan on saatavilla entistä enemmän varusteita ja järjestelmiä kuten automaattinen pysäköintiavustin ja ajoavustinkokonaisuus Travel Assist, joka sisältää mukautuvan vakionopeuden säätimen ja mukautuvan kaista-avustimen.
Koko tiedote on luettavissa myös sivun oikean reunan PDF-tiedostosta.
Lue lisää Fabiasta tästä linkistä