15.6.2020
Puhtaammin kaasuhybridillä – ŠKODA SCALA 1.0 TSI G-TEC Style Koeajossa

G-TEC on yhtä mainio ja helppo ajettava kuin muutkin Scala-mallit.

Suomen ylivoimaisesti suosituin kaasuauto OCTAVIA G-TEC on saanut rinnalleen Scalan ja Kamiqin kaasuhybridit. G-TEC-mallit antavat taloudellisia kilometrejä niin, että kuljettaja ei huomaa ajavansa maa- tai biokaasulla. Nyt koeajossa on SCALA G-TEC.

TEKSTI: Pekka Virtanen / KUVAT: Esko Tuomisto

Scalaan pätee sama kuin muihinkin Škoda-malleihin: ratin takana on heti kotoinen olo. Kuljettajan paikalle on helppo istuutua, ja kun käytössä on istuimen korkeussäätö, portaaton selkänojan säätö ja molempiin suuntiin säädettävä ohjauspyörä, luontevan ajoasennon löytää helposti. Mustanharmaat kangasistuimet antavat hyvän sivuttaistuen.

Hyvin kuljettajan näkökentässä olevan monitoiminäytön yhteydestä löytyvät radion mekaaniset kiertosäätimet, jos äänenvoimakkuutta tai kanavahakua ei halua tehdä ohjauspyörässä olevilla säätimillä. Automaatti-ilmastoinnin asetuksia tarvitsee muuttaa harvoin, mutta jos sille on tarvetta, homma hoituu mekaanisista säätimistä.

Kaksi polttoainemittaria

Peilit kohdilleen ja auto käyntiin ohjauspylväässä olevasta käynnistyspainikkeesta. Käynnistys tapahtuu ihan normaalisti, ja myös 1.0-litraisen kolmisylinterisen bensiinimoottorin käyntiääni on normaali.

Mitäs tämä nyt on, eikö tämä olekaan kaasuauto? Ja missä on kytkin, mistä valitaan käytettävä polttoaine?

Mukavasti vääntävä kolmisylinterinen 1.0 G-TEC -moottori on suunniteltu erityisesti kaasun käyttöä varten.

Kaasuautopa hyvinkin, mutta Škodan G-TEC-malleja ei huomaa käytössä kaasukäyttöisiksi. Ja koska G-TEC-mallit on tarkoitettu ajettavaksi pääasiassa kaasulla, niissä ei pysty valitsemaan, käyttääkö polttoaineena kaasua vai bensiiniä. Moderneja kaasuhybridejä – siis niin sanottuja bi-fuel-autoja, joissa polttomoottori käyttää sulavasti kahta erilaista polttoainetta – voi käyttää sekä pakkasella että helteellä.

Kaksipolttoainetekniikan olemassaolon huomaa ratin takana vain mittaristosta: molempien selkeiden päämittareiden yhteydessä on polttoainemittari. Käyntinopeusmittarin yhteydessä normaalisti oleva moottorin jäähdytysnesteen lämpömittari on korvattu G-TEC-mallissa CNG-tunnuksella varustetulla kaasumäärämittarilla. Nopeusmittarin alalaidassa olevan polttoainemittarin skaalausta on muutettu.

Mittareiden välissä olevalle infonäytölle saa tietoa molemmista polttoaineista sekä toimintamatkan että hetkellisen ja keskikulutuksen muodossa. Normaalista poikkeava tieto on kaasun laatuprosentti, joka osoittautui Gasumin asemilta tehtyjen täyttökertojen jälkeen 100-prosenttiseksi. Tämä tieto on sikäli oleellinen, että laatu vaikuttaa kaasun energiasisältöön.

G-TEC-kaasuhybridi on ympäristötietoisen autoilijan valinta.

Lähes pelkästään kaasulla

Ajossa ei huomaa käyntiäänestä tai auton vastaavuudesta kaasuun, kumpaa polttoainetta moottori käyttää. Ja todella harvoinhan moottoria edes ruokitaan bensiinillä. Kulutusnäyttöjen lisäksi kaasun käyttämisen näkee kaasumäärämittarissa palavasta vihreästä CNG-merkkivalosta.

Moottori käynnistyy kylmänä bensiinillä, mutta koeajon aikana kevätsäässä tuntui siltä, että tuo vaihe oli äärimmäisen lyhyt, jos sitä oli lainkaan. Ainoa hiukan selvempi bensiininkäyttövaihe on kaasutäytön jälkeen, sillä moottori siirtyy takaisin kaasun käyttäjäksi vasta sen jälkeen, kun järjestelmä on mitannut kaasun laadun.

Koeajon aikana bensiinillä ajettavasta toimintamatkasta ei huvennut kilometriäkään. Jos kaasusäiliöt pääsevät jostakin syystä tyhjenemään, yhdeksän litran bensiinisäiliön sisältö riittää noin 200 kilometrin ajoon. Bensatankin koko kertoo siitä, että bensiini on Škodan kaasuhybridissä varapolttoaine ja tae siitä, että G-TEC-autolla ei jää kaasun loputtua tien päälle.

Kaasuauton valitseva ei luovu ajamisen nautinnosta, mutta hän edistää omalla valinnallaan ympäristön hyvinvointia.

Helppo ja nopea tankkaus

Kaasuautoon voi tankata sekä maakaasua että biokaasua, jotka molemmat ovat metaania. Kaasun energiatehokkuus on selvästi suurempi kuin muilla liikennepolttoaineilla. Yksi kaasukilo vastaa noin 1,5 litraa bensiiniä ja noin 1,4 litraa dieseliä. Gasumin kaasuasemilla maakaasun vertailuhinta bensiinilitraan nähden on noin 0,76 euroa ja biokaasun 0,96 euroa.

Ambition- ja Style-varustetasoisten Scala-kaasuhybridien WLTP-keskikulutus on 5,5 m3/100 km, joka on kilogrammoiksi muutettuna noin 4,0 kg/100 km. Koeajon aikana Scala G-TEC:n keskikulutus oli rauhallisessa maantie- ja taajama- ajossa noin 4,5 kg/100 km, joten maakaasulla ajettaessa sadalle kilometrille tuli hintaa vain noin viisi euroa. Matka-
ajossa kaasua kului sadalla kilometrillä alle neljä kilogrammaa, ja myös keskikulutusta pystyy varmasti vielä alentamaan.

Kolme tavaratilan pohjan alla olevaa teräksestä valmistettua kaasusäiliötä on yhdistetty toisiinsa, ja säiliöiden yhteinen kaasumäärä on 13,8 kilogrammaa. Tällä kaasumäärällä Scala G-TEC yltää noin 350 kilometrin toimintamatkaan – molemmat polttoainemuodot huomioiden mallin toimintamatka on siis yli 500 kilometriä.

Kaasua ei tarvitse pelätä, sillä kaasujärjestelmän kaikki komponentit on testattu kestämään ajoneuvokäytössä. Esimerkiksi kaasusäiliön maksimipaine on noin 200 baaria, mutta se on suunniteltu kestämään jopa kolme kertaa enemmän.

Kaasuauton tankkaaminen automaattiasemilla on nopeaa, helppoa ja turvallista. Kaasutyypin valinnan ja maksukortin automaatissa käyttämisen jälkeen alkaa kaasun tankkaus, joka kestää suunnilleen saman ajan kuin bensiini- tai dieselauton tankkaaminen.

Kaasun täyttösuutin kiinnittyy tukevasti bensatankin täyttöaukon vieressä olevaan tankkausliittimeen. Kaasun tankkauspumppu toimii automaattisesti vain silloin, kun suutin on kiinnitetty oikein. Tankkauslaite katkaisee automaattisesti polttoaineen syötön, kun kaasutankki on täynnä.

Scalan ratin takana viihtyy. G-TECissä on bensiinikäyttöisten sisarmalliensa tapaan hyvät ja väljät sisätilat.

Toimiva alusta ja voimalinja

Kaasusäiliöt nostavat jonkin verran Scalan omamassaa. Jousitus kantaa lisäkuormankin mukisematta eikä sillä ole vaikutusta Scalan hyviksi tunnustettuihin ajo-ominaisuuksiin. Scala kulkee urautuneilla moottoriteilläkin suuntavakaasti eikä lähde urien vietäväksi, ja sitä on nautinnollinen ohjastaa mutkaisilla pikkuteillä. Ohjaus on pikkupyörittelyssä mukavan kevyt, mutta nopeuden noustessa siihen tulee sopivasti lisää jämäkkyyttä.

Erityisesti kaasun käyttöä varten suunnitellun 90-hevosvoimaisen (66 kW) 1.0 G-TEC-moottorin huippuvääntö on 160 newtonmetriä. Kolmisylinterinen turbomoottori vääntää mukisematta käyntinopeudesta 1 600 r/min alkaen, ja sen ominaisuudet riittävät hyvin tavallisessa perhekäytössä. G-TEC:ssä on sujuvatoiminen 6-portainen manuaalivaihteisto.

Tavalliseen bensiinimoottoriin verrattuna G-TEC-moottorissa on erilaiset imu- ja pakoventtiilinokat, sylinterinkansi ja imusarja sekä kaasun suihkuttamiseen soveltuvat suihkutusventtiilit ja erityisen kuumankestävät pakoventtiilit. Elektroninen säädin alentaa kaasun painetta kahdessa vaiheessa. G-TEC-malleissa öljynvaihtoväli on metaanin synnyttämän suuremman lämpökuormituksen ja bensiinin voitelevien lisäaineiden puuttumisen vuoksi kiinteä 15 000 km/vuosi.

Kaasuauton tankkaa yhtä helposti ja nopeasti kuin bensiini- tai dieselauton.

Taloudellisesti ja puhtaasti kaasulla

Kaasu-Scalan takapenkillä on yhtä ruhtinaallisesti pituus- ja pääntilaa kuin pelkästään bensiinillä käyvässä mallissa. Kengät mahtuvat hyvin edessä olevan istuimen alle.

Riittävän korkealle nousevan takaluukun alta paljastuva tavaratila on laajennettavissa matkustamon suuntaan. Kaasusäiliöiden päällä on polystyreenistä valmistetut siistit elementit, joissa on säilytystilaa ja paikat erilaisille varusteille. Kaasusäiliöt pienentävät tavaratilaa 128 litraa, mutta jäljelle jäävä 339 litran tavaratila on suurempi kuin muissa Scala-kokoluokan kaasuautoissa. Kaasusäiliöt eivät vaikuta Scalan maavaraan, mutta ne eivät mahdollista vetokoukun asentamista.

Kaikissa Scala G-TEC -malleissa on vakiovarusteina kaista-avustin ja automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, joka sisältää kaupunkiajo-hätäjarrutusavustimen. Ajo- ja takavalot on toteutettu varustetasosta riippuen joko osittain tai kokonaan ledeillä. Varustetasovaihtoehdot ovat koeajetun Stylen lisäksi Ambition ja lifestyle-henkinen Monte Carlo.

Scala G-TEC on ympäristötietoisen valinta, sillä kaasuhybridin CO2-päästöt ovat alkaen 98 g/km. Pienempien CO2-päästöjen ansiosta G-TEC-mallin vuotuinen perusvero on pienempi kuin pelkästään bensiiniä käyttävissä Scala-malleissa. Kaasuautoista perittävä käyttövoimavero on pienempi kuin dieseleillä, ja Scalalla se on vuodessa 204 euroa.

Bio- ja maakaasun käyttö on yksi tehokkaimmista tavoista vähentää liikenteen hiilidioksidipäästöjä, eivätkä kaasuautot tuota juuri lainkaan typen oksideja (NOx). Lisäksi kaasuhybridin polttoainekustannukset ovat jopa 40–50 prosenttia pienemmät kuin vastaavalla bensiini- tai dieselautolla.

Kaasun tankkaaminen on turvallista, helppoa ja edullista. Kaasun täyttösuutin kiinnittyy tukevasti bensatankin täyttöaukon vieressä olevaan tankkausliittimeen. Tankkaus katkeaa automaattisesti, kun kaasutankit ovat täynnä.

Maakaasu ja biokaasu ovat metaania

Maakaasu (CNG = Compressed Natural Gas) on ympäristöystävällisin fossiilinen polttoaine, jossa typen oksidien, hiilimonoksidin ja hiilidioksidin määrät ovat tuntuvasti alhaisemmat kuin muilla fossiilisilla polttoaineilla – hiilidioksidia muodostuu noin neljänneksen vähemmän kuin bensiinillä ajettaessa.

Biokaasu on kotimainen, uusiutuva ekopolttoaine. Biokaasussa toteutuu hienosti kiertotalous, sillä se tehdään pelkästään biohajoavasta jätteestä. Maakaasua jonkin verran kalliimmalla biokaasulla voidaan päästä jopa 90-prosenttisesti hiilineutraaliin ajamiseen. Kumpikaan kaasu ei aiheuta hiukkaspäästöjä.

Kaasuautoihin voi tankata biokaasua ja maakaasua, ja kaasusta toiseen voi vaihtaa milloin tahansa. Kaikilla Gasumin tankkausasemilla on valittavana sekä bio- että maakaasua. Lisäksi muiden toimijoiden asemilla voi tankata biokaasua.

Tankkausletkusta tuleva kaasu on aineelliselta koostumukseltaan bio- ja maakaasun seosta. Biokaasusertifikaatti- ja alkuperätakuujärjestelmät huolehtivat siitä, että biokaasua myydään korkeintaan se määrä, mitä sitä on tuotettu.