8.9.2020
Puoli vuosisataa sitten ŠKODA esitteli legendaarisen mallin 110 R | ŠKODA 125 vuotta

Kaunislinjainen ŠKODA 110 R on tänä päivänä yksi halutuimmista automalleista klassikkoautoharrastajien keskuudessa.

Tasan 50 vuotta sitten ŠKODA 110 R Coupé ensiesiteltiin Brnon messuilla. Tyylikkäästä takamoottorisesta coupésta tuli suosittu, ja seloi perustan Škodan ralli-ja ratakisamenestykselle. Siihen pohjautuneiden ŠKODA 180 RS- ja 200 RS -prototyyppien jälkeen esiteltiin ŠKODA 130 RS.

Teksti ja kuvat: ŠKODA AUTO

ŠKODA AUTO nostaa 125-vuotisjuhlavuotensa kunniaksi historiastaan esiin automalleja, joilla on ollut yritykselle suuri merkitys. Yksi näistä autoista on dynaaminen ja sporttinen 110 Rcoupé 1970-luvulta.

Škodalle teknisesti uutta aikakautta merkitsi vuosi 1964, kun porrasperäisessä ŠKODA 1000 MB-mallissa esiteltiin itsekantava kori, alumiinipainevalettu sylinteriryhmä, takamoottori ja takaveto.

ŠKODA 1000 MB-mallia seurasivat edelleen kehitetyt ŠKODA 100/110 L -mallit, joiden pohjalta suunniteltiin kaksiovinen coupé-malli ŠKODA 110 R.

Ensimmäiset prototyypit, testiajot Itä-Saksassa ja tuotannon aloitus

Lempinimellä Erko tunnetun 110 R:n suunnittelu aloitettiin 1966, ja ensimmäinen prototyyppi Š 718 K valmistui Kvasinyssä maaliskuussa 1968.

Coupén kori erosi porrasperämallista tyylikkäästi viistolla perällä ja pystymmällä tuulilasilla.

Autossa oli coupémaisesti vain kaksi ovea, joissa ei ollut lasinkehyksiä. Huippunopeuteen 145 km/h yltäneen auton testiajoja ajettiin myös Itä-Saksan moottoriteillä.

ŠKODA kutsui kansainvälisen lehdistön 110 R:n ensiesittelyyn, joka pidettiin Škodan oman ammattikoulun tiloissa Mladá Boleslavissa. Lehdistökoeajot järjestettiin läheisellä Hoškovicen lentokentällä.

Sitten 110 R esiteltiin Brnon messuilla, Pariisissa, Lontoossa ja Torinossa. Vaikka uutuusmallin kysyntä oli suuri ja myös ulkomailla, tehtaan tuotantokapasiteetin nosto ajautui ongelmiin poliittisten päätösten vuoksi.

Vuonna 1971 valmistetusta noin 3 000 ŠKODA 110 R -autosta vain 442 myytiin Tšekkoslovakiassa, jossa auton hinta vastasi noin neljääkymmentä kuukausipalkkaa.

Pieni paino, erinomainen vetopito ja dynaaminen ajoelämys

ŠKODA 110 R oli 4 155 mm pitkä, 1 620 mm leveä ja 1 340 mm korkea. Akseliväli oli 2 400 mm. Nelisylinterinen 1107-kuutioinen moottori kehitti tehoa 38 kW (52 hv). Kevyt 880 kilon painoinen auto ylsi huippunopeuteen 145 km/h, kiihtyi nollasta sataan 19 sekunnissa ja kulutti polttoainetta 8,5 litraa sadalla kilometrillä.

Koska auton painosta 57 prosenttia oli taka-akselilla, vetopito oli mainio. Dunlopin lisenssillä Škodan valmistamassa kaksipiirijarrujärjestelmässä oli levyjarrut edessä ja rummut takana.

ŠKODA 110 R:n kojelaudassa oli aluksi puinen koristelista, mutta varsin pian se korvattiin mattamustalla. Mittaristossa oli viisi pyöreää mittaria.

110 R -mallin runsas vakiovarustus sisälsi anatomisesti muotoillut urheiluistuimet. Valmistusvuosiensa 1970–1980 aikana autoon tehtiin useita pikkuparannuksia: esimerkiksi tammikuussa 1973 keulaan tuli ajovaloyksiköiden rinnalle pienemmät sumuvalot, etuistuimet saivat pääntuet ja pyöräkoko suureni 14 tuumaan.

Kaksipuolaisen ohjauspyörän puolat olivat rei’itettyä metallia.

ŠKODA 110 R oli pohjana ralli- ja ratakisa-autoille

ŠKODA ylsi kompaktin kokoisella 110 R -urheiluautolla huomattavaan menestykseen myös vaativilla vientimarkkinoilla.

Vuonna 1973 valmistetuista noin 6 000 coupésta 93 prosenttia meni vientiin. Viennin vetoa kasvatti myös Škodan menestys ralleissa ja ratakisoissa. Aluksi tehdastiimi ajoi modifioidulla 110 R:llä, sitten vuonna 1973 prototyyppimallilla 180 RS ja kahdella 200 RS -prototyypillä.

Näillä sarjatuotantocoupésta kehitetyillä autoilla lähdettiin Barum-ralliin 1974. Ralliversiossa oli kaksilitrainen OCH-moottori, Porschen valmistama viisivaihteinen vaihteisto ja ajettavuutta parantava modifioitu takapyörien tuenta.

Seuraavana versiona tehtiin legendaarinen ŠKODA 130 RS vuonna 1975. Siitä tuli 1970-luvun lopun ja 1980-luvun alun menestynein ralliauto alle 1300-kuutioisten luokassa.

Alumiinin ja lasikuituvahvisteisen muovin käytön ja korirakenteiden muutosten ansiosta auto painoi vain 720 kiloa, ja sen 1,3-litraisesta moottorista irtosi tehoa 96 kW (130 hv). Itä-Euroopan Porschena tunnettu 130 RS voitti Euroopan vakioautosarjan merkkimestaruuden Škodalle kaudella 1981. Kaksoisluokkavoitto Monte Carlon rallissa 1977 on tämän auto-mallin suurin saavutus.

ŠKODA 110 R -mallia valmistettiin kaikkiaan 57 085 kappaletta. Nykyään se on yksi halutuimmista ŠKODA-malleista klassikkoautoharrastajien keskuudessa.

Hillityn tyylikkäät ja sporttiset linjat tekevät 110 R -mallista monien mielestä yhden kauneimmista Škodista koskaan.