18.1.2021
Radalla OCTAVIA RS JA RS iV | Koeajossa

Toni Gardemeister ja Emil Lindholm Alastaron moottoriradalla.

Mitä tapahtuu, kun rallikuskit Toni Gardemeister ja Emil Lindholm sekä OCTAVIA RS ja OCTAVIA RS iV kohtaavat? Haastaako lataushybridi sporttisen serkkunsa vai toisinpäin? Missä järjestyksessä tullaan maaliin? Tervetuloa Alastaron moottoriradalle.

TEKSTI Sari Okko, KUVAT Esko Tuomisto

Marraskuun aurinkoinen aamupäivä kääntyy harmaaksi ja sadetta tihkuvaksi, kun rallikuskit kurvaavat Alastaro Circuitin pihaan. Radalla on hiljaista, mutta pian sinne saadaan säpinää ja sutinaa, kun ”konkari ja juniori” starttaavat samalta viivalta.

Vaikka kohtaaminen on ensimmäinen Alastaron moottoriradalla, nyt ei olla ensimmäistä kertaa samalla matkalla. Emil Lindholm ajaa Tonin Gardemeisterin TGS Worldwide -rallitiimissä, joten viivalta löytyvät tänään rinnakkain tiimipäällikkö ja tiimin rallikuski. Rata on molemmille tuttu jo entuudestaan.

”Täältä se kaikki alkoi vuonna 2012, kun ajoin ensimmäisen ratakisani. Sittemmin radalla on ajettu vuosien varrella tuhansia kierroksia. On nostalgista ja hauskaa palata radalle pomon kanssa”, Emil sanoo.

Katso video!

Pikkupojista kasvoi rallikuskeja

ŠKODA on Tonille ja Emilille tuttu merkki. Toni ajoi aikanaan suuren osan MM-ralleista Škodan WRC-autoilla keräten komean tukun MM-pisteitä sekä Octavialla että Fabialla. Näinä vuosina Toni tutustui myös Škodan huippumekaanikkoihin, joiden kanssa hän tekee edelleen töitä. Emil ajaa Tonin tiimissä ŠKODA Fabia R5 Evolla, mutta myös siviilissä merkki on tullut tutuksi niin Octavia RS:n, Karoqin kuin Superbin ratissa.

Paljon muutakin yhteistä miesten elämästä löytyy. Kuten se, että molemmat saivat ralliautoilun verenperintönä ja kipinän ajamiseen jo pikkupoikina.

Toni kurvaili mikroautolla nelivuotiaana ja kiinnostui rallista päästyään 7-vuotiaana ajamaan jäällä isän ralliautolla. Kun ajokortti oli plakkarissa, heti ensimmäinen rallikisa päätyi voittoon. Sittemmin uralle on karttunut mm. 113 MM-starttia, useita sijoituksia MM-rallin palkintokorokkeilla, SM-kultaa ja 212 rallikilpailua.

Rallisukuun syntyneen Emilin lähtökohdat ovat samankaltaiset. Myös Emil pääsi isän kanssa auton rattiin noin 6-vuotiaana, jonka jälkeen peli alkoi olla selvä. Jääradat tulivat talvisin tutuiksi ja ensimmäinen varsinainen ralli 16-vuotiaana vei voittoon nuorten luokassa Norjassa. Aikuisten luokan Emil starttasi Saksassa 2015.

Punainen Octavia RS iV ja sininen Octavia RS ottivat toisistaan mittaa Alastaro Circuitin sateisella moottoriradalla.

Toni Gardemeister

Toni Gardemeister

  • syntynyt vuonna 1975 moottoriurheiluperheeseen
  • ensikokemukset jäältä isän ralliautolla 7-vuotiaana
  • ensimmäinen ralli 1993
  • ensimmäinen MM-ralli 1996 (Jyväskylä)
  • ajoi vuodet 2002–2004 ŠKODA-tiimissä WRC-rallia Octavialla ja Fabialla
  • takana 113 MM-starttia ja 212 rallikilpailua
  • TGS Worldwide -tiimi saavutti Suomen mestaruuden 2018
  • toimii nyt ajokouluttajana ja uusien rallilupausten mentorina sekä yrittäjänä
  • tarjoten monipuolisia moottoriurheilupalveluja

Emil Lindholm

  • syntynyt vuonna 1996 moottoriurheiluperheeseen
  • isoisä Ali Haimakainen oli aikanaan kartturi ja Suomen kuuluisimpia ralliautojen rakentajia
  • isä Sebastian Lindholm tunnetaan moninkertaisena rallin Suomen mestarina ja MM-rallikuskina
  • myös veli Axel on ajanut rallia ja sukuun kuuluvat niin ikään Marcus Grönholm ja Niclas Grönholm
  • ensikokemukset autoilusta 6-vuotiaana, ensimmäinen ralli nuorten sarjassa Norjassa 16-vuotiaana
  • ajaa nyt Toni Gardemeisterin TGS Worldwide-tiimissä ŠKODA Fabia R5 Evolla
  • opiskelee Svenska Handelshögskolanissa maisteriopintojen parissa
  • unelmana tehdaskuljettajan pesti WRC1-luokassa

Emil Lindholm

Sininen ja punainen samalla viivalla

On aika lähteä radalle. Toni hyppää sinisen Octavia RS:n ja Emil punaisen Octavia RS iV:n rattiin. Rallikuskit asettuvat viivalle rinnakkain ja vilkaisevat toisiaan.

Nyt katsotaan, miten autot lähtevät ja haetaan ratatuntumaa, mutta ensin verrataan tehtaan tarjoamia lukemia: Octavia RS kiihtyy nollasta sataan 6,7 sekunnissa ja Octavia RS iV 7,3 sekunnissa. Molemmat asettavat ajotilaksi luonnollisesti Sport-vaihtoehdon.

Emilin ohjaksissa oleva ladattava hybridi painaa 300 kilogrammaa enemmän eikä ladattavia hybridejä ole kilparadoilla nähty, joten asetelmat ovat mielenkiintoiset. Vaikka nyt ei ajeta tosissaan, ammattikuskien kilpailuviettiä on vaikea jättää narikkaan. Viivalta lähdetään täysillä.

Pari ensimmäistä starttia voittaa Toni, seuraavat Emil ja seuraavat taas Toni. Kun tuntumaa saadaan ja vauhtiin päästään, autot kulkevat kuljettajiensakin yllätykseksi hämmästyttävän tasaiseen tahtiin. ”Nostin vähän kaasua, että pääsit rinnalle”, Toni toteaa hymyillen. ”Otit varaslähdön”, Emil kuittaa.

Vauhdin hurmaa myös sisällä. Octavia RS -mallit tarjoavat tyylikkään ja viimeistellyn sisustuksen sporttisessa hengessä.

Octavia RS:ssä on vakiona 10,25-tuumaisella näytöllä varustettu Virtual Cockpit -mittaristo ja tunnelmavalaistus. Alcantaralla verhoillut istuimet, kojelaudan etuosa ja oviverhoukset luovat ylellistä tunnelmaa.

Tuntuu ja näyttää hyvältä

Kuten kisoissa on tapana, luvassa on nytkin pientä säätöä, jonka jälkeen ajoon saadaan lisää sutinaa. Ajolinjoja haetaan ja ensimmäiseen mutkaan tullaan peräkkäin: Emil punaisella Octavia RS iV:llä ja Toni sinisellä Octavia RS:llä heti perässä.

Sateinen sää pistää pisarat lentoon ja pidon koetukselle. ”Yllättävän hyvin pito kuitenkin toimii, vaikka auton ominaisuudet eivät pääse sään takia parhaimmilleen. Auto tottelee ohjausta todella hyvin, ohjaustuntuma on kaiken kaikkiaan erittäin hyvä ja alusta jämäkän oloinen. Sporttista luonnetta ja tuntumaa löytyy”, Toni tuumii.

Kierrosten välillä on aikaa tarkastella autoa tarkemmin ulkoa ja sisältä. ”Kyllä on hyvän näköinen miltä suunnalta tahansa katsottuna. Takaspoileri lisää sporttista näyttävyyttä, samoin auton Race Blue -väri ja aerodynaamiset vanteet.”

”Yleisvaikutelma on tyylikäs, laadukas ja viimeistelty Alcantara®-tehosteineen ja verhoilun saumauksineen. Penkit ovat tukevat ja meikäläisen kokoiselle kuskille hyvin istuvat. Myös ratti tuntuu rallikuskin käsissä hyvältä.”

Ladattava hybridi on heti hereillä

Emilin ohjaksissa oleva Octavia RS iV tekee välittömästi vaikutuksen ja auto tuntuu kotoisalta. Auto yhdistää kahden voimanlähteen parhaat puolet ja ominaisuudet.

”Auto on tosi miellyttävä ajaa ja ralliradoilta tuttuun pärinään tottuneena hämmästyttävän hiljainen. Auto ei pärähdäkään käyntiin, vaan lähtee lipumaan eteenpäin sähköllä äänettömästi, mutta ripeästi ja vauhdikkaasti. Hybridijärjestelmä on heti hereillä, toimii täysin saumattomasti ja ohjaus on jämpti, nopea ja tarkka”, Emil toteaa.

”Suuri Infotainment-näyttö on todella looginen. Toimintoja on paljon, mutta ne löytyvät helposti selailemalla. Myös digitaalinen mittaristo on äärimmäisen tyylikäs. Auto on sisätiloiltaan ja materiaaleiltaan kaiken kaikkiaan vakuuttava, moderni ja laadukas. Tunnelmavalaistus lisää fiilistä.”

”Tutut RS-penkit ovat jälleen hyvät ja ajoasento helposti säädettävissä. Lisäksi autosta löytyy huikea määrä vakiovarusteita ja avustimia.”

Octavia RS iV -hybridiversiossa sähkö- ja polttomoottorin yhteisteho on 180 kilowattia (245 hv).

Elämää yllätysvuoden jälkeen

Emilin ensimmäinen vuosi Tonin tallissa oli yllätyksellinen. Talvi käynnistyi tammikuussa lupaavasti SM-sarjan johdossa ja Ruotsissa helmikuussa ajettu MM-ralli kiilasi kauden kohokohtiin, vaikka voitto jäikin vain muutaman sekunnin päähän. Maaliskuussa korona sekoitti pakan haastaen koko kauden. Isoimman pettymyksen kauteen toi Jyväskylän MM-rallin peruuntuminen.

”Vaikka vuosi oli poikkeuksellinen ja välillä näytti siltä, ettei kisoista tule mitään, lopulta vuoteen mahtui 12 kisaa. Se on hyvä saavutus eikä kokonaisuudesta jäänyt uupumaan kuin pari-kolme kisaa. Matkassa oli yllätyksiä, mutta auto ja tiimi toimivat koko ajan moitteettomasti. Oli mahtava vuosi”, Emil summaa.

Tiimipäällikkö on samaa mieltä Emilin TGS-talliuran jatkuessa. ”Kaikkia tavoitteita ei ihan saavutettu epäonnisten sattuminen kautta, mutta Emilillä oli hyvä vauhti päällä ja kokemusta tuli paljon. Auto toimi moitteettomasti ja sitä kehitettiin yhdessä tiimin kanssa Emilin ajotyyliin sopivammaksi”, Toni toteaa.

Jos kaikki menee vuoden 2021 koittaessa putkeen, SM-ralli käynnistyy tuttuun tapaan tammikuussa. Heinäkuussa ajetaan perinteinen Jyväskylän MM-ralli. EM-rallien ohjelma varmistuu alkuvuodesta.

Ohjaus on elementissään

Noin kolmen kilometrin mittaista rataa on kurvailtu ja autoja testattu kierros toisensa jälkeen. Koska radalla ollaan, ajaminen pistää pohtimaan kierrosaikoja. Alastaro Circuitin rataennätys kilpa-autolla on noin 1,11 minuuttia. Toni arvelee, että Octavia RS:llä kierrosajaksi tulisi hyvällä kelillä noin 1,40, mikä on siviilikäyttöön tarkoitetulle henkilöautolle hyvä tulos.

Vielä on aikaa vaihtaa autoja päittäin: Toni siirtyy punaisen Octavia RS iV:n rattiin ja Emil sinisen Octavia RS:n rattiin. Ajotuntuma ja fiilis autojen välillä vahvistuvat: eroja on, mutta tuttu RS-henki tuntuu molemmissa.

Parilla viimeisellä kierroksella vauhti kiihtyy ja kuskit ottavat tuntumaa toistensa ajolinjoihin. Radalla oleva vesi haastaa, mutta renkaat pitävät ja ohjaus säilyy. ”RS-mallien äärimmäisen herkkä ja tarkka ohjaus on radalla elementissään. Myös vaihteisto toimii täsmällisesti”, Emil kommentoi.

Vaikka ”konkarin ja juniorin” ensikohtaaminen Alastaron moottoriradalla päättyy, yhteistyö ja matka jatkuvat.

Ajolinjoja haettiin: Emil Lindholm punaisella Octavia RS iV:llä edessä ja Toni Gardemeister sinisellä Octavia RS:llä heti perässä.