24.4.2025
Seikkailua huipulla – Elroq tähtää kärkeen Koeajossa

Škoda Elroq on aerodynamiikaltaan sutjakka katumaasturi, jonka ilmanvastuskerroin on alkaen vain 0,26.

Taas ne ovat tehneet sen, oli ensimmäinen ajatus, kun asetuin upouuden Škoda Elroqin ohjauspyörän taakse. Ovat onnistuneet suunnittelemaan sähköauton, joka on jännittävä ja tuore, mutta samalla tuttu ja turvallinen.

Teksti Mervi Varonen, kuvat Esko Tuomisto

Tekijät löytyvät tietenkin Škoda Auton pääkonttorilta, joka sijaitsee Mladá Boleslavissa Tšekissä. Škodan kotikaupungista on alle tunnin ajomatka Prahaan, jossa on juhlittu monia yhtiön merkkitapauksia. Viime vuoden lokakuussa paikkansa parrasvaloissa otti Elroq, joka sai maailman ensi-iltansa Vltava-joelle luoduissa upeissa puitteissa.

Lähes 4,5-metriä pitkä sähkökatumaasturi Elroq on kompakti kooltaan, mutta voimakas ilmeeltään.

Kompakti ja vahva

Elroq on herättänyt uteliaisuutta värikkäällä markkinoinnilla, jonka kärkenä on ollut pinkki flamingo, ja sittemmin muutakin, kuten maaorava, pesukarhu ja kolibri. Kun katsotaan eksoottisten metaforien taakse, päästään itse asiaan. Elroqin todelliset kyvyt mitataan koeajossa. Matkaan siis.

Aloitetaan parkkipaikalta. Lähes 4,5 -metriä pitkä katumaasturi on kompakti kooltaan, mutta voimakas ilmeeltään. Se on tienavaaja Škodan uudelle Modern Solid -muotokielelle. Keulan musta Tech Deck -maski välittää vahvan viestin siitä, että tässä tulee tšekkimerkin uuden aikakauden auto.

Elroq tervehtii lähestyvää kuljettajaa väläyttämällä valoja ja napsauttamalla ovet auki. Autossa on Style-varustelu, joka sisältää kattavan setin vakiovarusteita sekä Clever- ja Plus-paketin toimintoja. Takaluukku avautuu ilman käsiä heilauttamalla jalkaa puskurin alla.

Uusi Elroq on liittynyt Euroopan tämän hetken suosituimpaan katumaastureiden kokoluokkaan.

Pikkuakkuisella matkaan

Lähden ajamaan Vantaalta kohti Jyväskylää. On helmikuu ja Keski-Suomessa on vielä kunnon pakkasia, toisin kuin sateen pieksämällä pääkaupunkiseudulla.

Saan koeajoon pikkuakkuisen Elroqin, mikä tarkoittaa sitä, että ajoakun kokonaiskapasiteetti on 55 kilowattituntia. Toimintamatkaksi on laskettu enimmillään 370 kilometriä, mutta on selvää, ettei talviolosuhteissa ihan siihen päästä. Lisäksi edessä on ripeää matka-ajoa moottoriteillä, mikä syö sähköä enemmän kuin kaupunkiajo.

Esilämmitys päälle

Asetan Elroqin navigaattoriin välietapiksi latauspisteen Heinolassa. Näin toimien sähköauton järjestelmä osaa ajoittaa akun esilämmityksen valmiiksi DC-pikalatausta varten. Voisin laittaa lämmityksen päälle myös itse näytön painikkeen kautta, mutta luotan enemmän sähköauton kykyyn arvioida omat tarpeensa.

Ajan yhden pysähdyksen taktiikalla. Tavoitteena on, että taukopaikalle saavuttaessa akun varaus on alle 20 prosenttia, jolloin lataustehosta saa paremman hyödyn irti.

Ohjaamossa näkymä on selkeä ja kokonaisuus helposti haltuun otettavissa.

Monta malliversiota

Elroqista on tarjolla useita malliversioita. Takavetoiset Elroq 50, 60 ja 85 ovat jo myynnissä. Malliston kruunaa nelivetoinen Elroq 85x, joka saapuu myöhemmin tänä vuonna. Mallinumeroilla viitataan kolmeen akkukokoon, joiden kapasiteetit ovat bruttona 55, 63 ja 82 kilowattituntia. Lataustehot ovat 145-175 kilowattia mallista riippuen, joten pikalataus sujuu ripeästi tien päällä. AC-laturin teho on 11 kilowattia.

Mallorca mielessäin

Koeajo Elroq 50:n kanssa sujuu mukavan jouhevasti. Toimintamatka-ahdistus ei hiivi ohjaamoon, sillä sähköauto etenee luottamuksen arvoisesti ja tekee sen, minkä lupaa.

Mittaristo näyttää, että ulkona on pakkasta kaksi astetta. Auton sisällä on lämpöä reilut parikymmentä astetta eli lähestulkoon sama kuin oli Mallorcalla joulukuussa. Palaan mielessäni Välimeren maisemiin, jolloin pääsin ensimmäisen kerran Elroqin rattiin. Tuolloin koeajossa oli suurempiakkuinen Elroq 85 SportLine. Isoakkuisen mallin toimintamatka kantaa jopa 570 kilometriin (WLTP).

Ensikoeajo jätti jälkeensä kiitettävän kokemuksen. Takavetoinen Elroq oli ketterä käsiteltävä mutkateillä, eikä 545 newtonmetrin vääntö jättänyt kylmäksi jyrkilläkään osuuksilla. Ajoelämyksen bonuksena oli mukautuva DCC-alusta, jonka saa lisävarusteena takavetoisiin 85-malleihin. Mukautuva alusta antaa kuljettajalle lisää valinnanvaraa mukavampaan matkustamiseen tai sportimpaan menoon.

Tehokas lataustauko

Saapuminen Heinolaan palauttaa kuskin ajatukset takaisin Pohjolaan. Latauspaikalla akun varaustaso on 18 prosenttia, ja kilometrejä on jäljellä 54 eli juuri sopivasti. Auton jäädessä latinkiin kuski poistuu kahville. Suurteholataus lähes täyteen sujuu alle puolessa tunnissa, ja matka jatkuu.

Kompaktit ulkomitat, reilut sisätilat, monipuoliset säilytysratkaisut, ketterät ajo-ominaisuudet, pitkä WLTP-toimintamatka ja nopea lataus tekevät Elroqista ihanteelliseen monenlaiseen menoon.

"Olennaista ei ole akun koko ja kilometrit, vaan latauksen nopeus, ja sen Elroq 50 suorittaa mallikkaasti."

Pienemmälläkin pärjää

Matkan varrella pohdin, miksi ehkä noin joka kymmenes ostaja päätyy pikkuakkuiseen Elroq 50 -malliin. Jos kyseessä on kaltaiseni autoilija, jonka arkiajot ovat tyypillisesti nurkka-ajoa, voisi pärjätä vallan hyvin 55 kilowattitunnin kokonaiskapasiteetilla. Isompi sisar Elroq 60 mahdollistaa päivittäiseen ajoon WLTP-toimintamatkan mukaan vielä viitisenkymmentä kilometriä lisää.

Tälläkään koeajolla olennaista ei ole akun koko ja kilometrit, vaan latauksen nopeus, ja sen Elroq 50 suorittaa mallikkaasti. Koeajoautossa ilmalämpöpumppua ei ole, mutta 60- ja 85 -malleissa se tulee mukaan vakiona.

Valoa pimeään

Hämärän tullen tulee tilaisuus testata Matrix LED -ajovaloja, jotka ovat vakiona Style-varustelussa. Elroq on saanut uudet valot, joissa on entistä terävämpi muotoilu. Tyylikkyys ja tehot ovat kohdillaan.

Ajovalot valaisevat pimeää taivalta loistavasti. Matriisitekniikka näyttää toimivan hyvin, eikä myöskään vastaanajavilta autoilijoilta tule valomerkkejä häikäistymisen merkiksi.

Kokonaisuutena koeajo sujuu mukavissa merkeissä. Sähkön keskikulutus on 21,4 kWh/100 km, mikä on maltillisella tasolla – ottaen huomioon, että valtaosa matkasta on ajettu maa- ja moottoritienopeuksilla talviolosuhteissa.

Škodan mallisto on uudistunut raikkaasti. Elroqissa yhdistyvät moderni teknologia, erinomainen ajettavuus ja perheiden arvostama käytännöllisyys.

Matkalla paalupaikalle

Entä Elroqin sisätilat sitten? Tässäkin kohtaa täytyy todeta, että ne tekivät sen taas!

Škodamaiseen tapaan Elroqin matkustamoon on luotu tilaa ja tehty fiksuja ratkaisuja isolla kädellä. Alustana on sama MEB-perusrakenne kuin Enyaqissa, joka on tähän asti ollut sähkömalliston myynnin veturi.

Elroqissa istut korkealla. Autoon nouseminen ja autosta poistuminen on vaivatonta.

Elroq tarjoilee neljä sisustuksen designvalintaa: ympäristövastuulliset Loft ja Lodge, hienostunut Suite ja urheilullinen SportLine.

Elroq tervehtii lähestyvää kuljettajaa väläyttämällä valoja ja napsauttamalla ovet auki.

Lue myös

Uusi Elroq autotoimittajien koeajossa – lue tuoreet arviot

Škoda mediassa

Elroq Tekniikan Maailman talvivertailun kärkikolmikkoon

Škoda mediassa

Kolme kertaa huolettomampaa – Škoda Huolenpitosopimus

Škoda Palvelee
Rakenna Škoda Rakenna verkossa juuri sinulle sopiva Škoda Rakenna nyt
Tilaa uutiskirje Kuule ensimmäisten joukossa uusimmat Škoda-uutiset Tilaa