Pitkän ja edelleen voimakkaana jatkuvan kilpailuperinteen tärkeimpiä lenkkejä oli 1970-luvulla 110-mallista jalostettu 130 RS.
Ralliin ja ratakilpailuihin sekä Keski-Euroopassa erittäin suosittuihin mäkikilpailuihin suunniteltu 130RS tehtiin 110R Coupén koriin. Kilpa-autoa valmistettiin vuosina 1977–78. Tehoa 4-sylinterisestä kaasutinmoottorista saatiin 103 kW (138 hv). Moottori sijaitsi kevyessä autossa ajettavuuden kannalta edullisesti takana. Näin auto oli erinomaisen teho-paino -suhteen ja mainion ajettavuutensa ansiosta erittäin kilpailukykyinen.
![](https://skodamagazine-production.imgix.net/rs130-taka.jpg?auto=compress&blur=32&fit=max&h=64&w=64&s=7d01fa24fef274771d58db5e46f11301)
Keveys ja taka-moottori tekivät autosta nopean soralla ja asfaltilla.
![](https://skodamagazine-production.imgix.net/rs130ohjaamo.jpg?auto=compress&blur=32&fit=max&h=64&w=64&s=fd49ca0cbbc62c528f4c9b732c07a75b)
Ohjaamon ilme on kilpa-autojen tapaan pelkistetty. Vain keskeiset mittarit on säilytetty.
![](https://skodamagazine-production.imgix.net/rs130moottoritila.jpg?auto=compress&blur=32&fit=max&h=64&w=64&s=77ae7c96ad661a76f3bd6ae42873fed7)
1970-luvun alussa kehitetty OHV-moottori palveli eri Škoda-malleja aina 1990-luvulle saakka. RS:n kilpaversiosta saatiin tehoa lähes 140 hevosvoimaa.