ŠKODA 935 DYNAMIC, virtaviivainen jo 85 vuotta sitten

Jo 85 vuotta sitten tehty ŠKODA 935 DYNAMIC lukeutuu ŠKODA AUTON 125-vuotisen historian häikäisevimpiin autoihin. Virtaviivainen prototyyppi kohahdutti Prahan autonäyttelyssä 1935. Sen kauniit, aerodynaamisesti optimoidut muodot ja poikkeuksellinen tekniikka kiinnittivät yleisön huomion. Tämä perusteellisesti ja pikkutarkasti entisöity coupé saloon on nykyään yksi Mladá Boleslavissa sijaitsevan ŠKODA-museon kohokohdista.

› Virtaviivainen prototyyppi ilmensi tšekkiläisten suunnittelijoiden tyyli- ja tekniikkataitoja vuonna 1935
› ŠKODA keskittyi aerodynamiikkaan ja rakenteiden keveyteen jo 1930-luvun mallissa 935 DYNAMIC
› Pikkutarkan entisöintityön jälkeen ŠKODA 935 DYNAMIC on yksi
ŠKODA-museon vaikuttavimmista autoista

Futuristinen, elegantti, nopea ja ainutlaatuinen: 85 vuotta sitten ŠKODA esitteli Prahan 25. autonäyttelyssä sulavalinjaisen 935 DYNAMIC -mallin. Mladá Boleslavissa suunnittelijat olivat yhdistäneet tähän ainutlaatuiseen autoon edistyksellisen tekniikan ja poikkeukselliset ratkaisut. Näyttävän virtaviivaisen korin suunnittelussa hyödynnettiin uusimpia tietoja virtausopista, joka tuohon aikaan oli alkanut vaikuttaa ajoneuvojen muotoiluun.

Hiottujen aerodynaamisten ominaisuuksien ansiosta prototyyppiauton ilmanvastuskerroin (cw) oli vain 0,37 – siis jo vuonna 1935. Prototyyppimallin 935 DYNAMIC suunnittelun myötä saatua taitotietoa käytettiin sittemmin hyödyksi suunniteltaessa sarjatuotantomalleja kuten vuoden 1936 ŠKODA POPULAR MONTE CARLO ja vuonna 1939 esitelty ŠKODA RAPID 1500 OHV -mallin "moottoritieversio".

ŠKODA 935 DYNAMIC kestää tekniikasta kiinnostuneiden historialistan kärkisijoilla toisestakin syystä: Vesijäähdytteinen, nelisylinterinen kaksilitrainen bokserimoottori oli asennettu taka-akselin etupuolelle, eli auto oli itse asiassa keskitakamoottorinen. Tämä sijoitus laski auton painopistettä, mikä paransi ajo-ominaisuuksia. Moottorista saatiin tehoa 40 kilowattia (55 hv), ja sillä akseliväliltään 3200-millimetrinen 935 DYNAMIC saavutti huippunopeuden 130 km/h. Innovatiivista tekniikkaa edusti myös sähkömagneettisesti ohjattu puoliautomaattinen nelivaihteinen ranskalainen Cotal-vaihteisto.

ŠKODA 935 DYNAMIC -prototyypin suunnittelun ja rakentamisen myötä kertyneen tiedon innoittamana Mladá Boleslavissa päätettiin lähteä vuoden 1937 Monte Carlo -ralliin sen modifioidulla ja kompaktinkokoisemmalla versiolla. Zdenek Pohl ja Jaroslav Hausman olivat sitä ennen vuonna 1936 ajaneet Monte Carlossa ŠKODA POPULAR -roadsterilla luokkavoittoon. Senaikainen pääsuunnittelija Karel Hrdlička kirjoitti päiväkirjaansa 25. maaliskuuta 1936: “Me kevennämme 935:tä ja muutamme sen Pohlille ralliautoksi – ehkä käytämme kompressoria?". Kaksipaikkaisen urheiluauton piirustukset syntyivät jo huhtikuussa 1936, ja pian sen jälkeen ralliversio myös rakennettiin. Sillä ei kuitenkaan koskaan ajettu rallin lähtöviivalle. Urheiluautojen kehittäminen lopetettiin 1939. Auto siirrettiin Škodan käytettyjen autojen varastoon, eikä sen myöhemmistä vaiheista ole mitään tietoa.

Ainoan koskaan tehdyn ŠKODA 935 DYNAMIC -yksilön vaiheet sen sijaan tiedetään tarkasti: ŠKODA myi auton yksityisasiakkaalle 1939 ja osti samaisen auton takaisin 1960-luvulla. Tuolloin ŠKODA alkoi kerätä Mladá Boleslaviin historiallisten automalliensa kokoelmaa. Kolme vuotta sitten tämän ainutlaatuisen auton perusteellinen entisöinti saatiin valmiiksi, ja siitä alkaen auto on lukeutunut Mladá Boleslavissa sijaitsevan ŠKODA-museon kiinnostavimpiin yksilöihin.

MEDIALAATIKKO
Kuvat: ŠKODA AUTO

Lataa kaikki