19.8.2020
ŠKODA AUTO Ranskan ympäriajon virallinen pääsponsori jo 17. kerran | ŠKODA Sponsoroi

ŠKODA AUTO on Ranskan ympäriajon ”Tour de France” (29. elokuuta ‒ 20. syyskuuta 2020) virallinen pääsponsori ja autoyhteistyökumppani nyt jo 17. kerran peräkkäin. Kisaorganisaation käytössä on kaikkiaan 250 ŠKODA-autoa, joista yksi on kisan kärjessä ajava punainen johtoauto kyydissään kilpailun johtaja Christian Prudhomme. Tour de France -kilpailun johtaja valvoo kilpailua ŠKODA SUPERB iV -lataushybridistä. Lisäksi ŠKODA jälleen kerran sponsoroi vihreää paitaa eli kirimiehen ja pistekilpailun voittajan paitaa. ŠKODA on myös virallinen yhteistyökumppani Tour de France -sovellukselle, joka pitää pyöräkisafanit ajan tasalla kaikkialla maailmassa.

Myynnistä ja markkinoinnista vastaava ŠKODA AUTON hallituksen jäsen Alain Favey: ”Sitoutumisemme pyöräilyyn ja monivuotinen yhteistyömme Tour de Francen järjestävän A.S.O. -organisaation kanssa on oleellinen osa ŠKODA AUTON globaalia urheilusponsorointia. Tämä urheilutapahtuma on meille mainio näyttämö tuoda merkkimme ja tuotteemme esille kansainvälisesti ja samalla jakaa miljoonien fanien kanssa intohimomme tätä urheilulajia kohtaan.”

Virallisena autoyhteistyökumppanina ŠKODA antaa kisaorganisaation käyttöön tänä vuonna peräti 250 autoa. Uusien, neljännen sukupolven OCTAVIA-mallien ja lippulaivamallin SUPERB lisäksi organisaation käytössä on KODIAQ-, KAROQ- ja KAMIQ-katumaasturimalleja. Škodan ensimmäinen lataushybridimalli SUPERB iV ajaa kisan punaisena johtoautona kilpailun johtaja Christian Prudhommen käytössä. Autostaan käsin hän johtaa kilpailua ja käyttää apunaan autoon asennettua nykyaikaisen hienostunutta kommunikaatiotekniikkaa, jolla hän pysyy joka hetki ajan tasalla kisan kaikista tapahtumista. Punaisen johtoauton erityinen lasikatto suo kilpailun johtajalle hyvän näkyvyyden pyöräjoukkoon esimerkiksi juuri ennen etappien starttia.

21 etappia, 180 kilpailijaa ja 3 470 kilometrin reitti

Tänä vuonna Tour of Francen kokonaispituus on 3 470 kilometriä. Elokuun 29. päivänä noin 180 kilpailijaa starttaa Ranskan etelärannikon Nizzasta matkaan kohti Pariisia. Heitä odottaa 21 etappia sisältäen kahdeksan vuoristoetappia, neljä nousuetappia ja henkilökohtaisen aika-ajon kelloa vastaan. Tänä vuonna Tour de Francen reittiin sisältyy kaksitoista uutta kaupunkia, joita ovat esimerkiksi Le Teil, Chauvigny ja Mantes-la-Jolie. Nyt jo 107. kerran järjestettävän pyöräkilpailun kohokohtia ovat vuoristo-osuudet, jotka vievät kilpailijat läpi Alppien, Pyreneiden ja Vogeesien sekä Ranskan keskiylängön ja Jura-vuoriston. Kilvanajajien on selviydyttävä esimerkiksi Grand Colombier-, Col de la Lusette- ja Col de la Madeleine -vuorien haasteista. Syyskuun 20. päivänä kilpailijat saapuvat maaliin Champs-Elysées-bulevardilla Pariisissa.

Koronaviruspandemian vuoksi Tour de Francea siirrettiin tänä vuonna myöhempään ajankohtaan, ja kilpailun järjestävä A.S.O. -organisaatio toteutti yhdessä Zwift-koulutusalustan kanssa kuusi virtuaalista etappia. Heinäkuun 4. päivästä alkaen ammattikilpapyöräilijät kisasivat niissä toisiaan vastaan, ja kolmella etapilla virtuaalisesti mukaan pääsivät myös amatöörit. ŠKODA tuki tätä tapahtumaa digitaalisesti ja arpoi kaikkien osallistujien kesken Tour de France VIP -paketteja. Kolmea paketin voittanutta odottavat unohtumattomat elämykset, esimerkiksi lento helikopterilla pyöräletkan yläpuolella.

ŠKODA-kampanja ”To the Greatest Family of all: Cyclists”
Tämän vuoden Tour de Francea varten ŠKODA on lanseerannut 360-asteen kampanjan ”To the Greatest Family of all: Cyclists”. Sen tavoite on välittää pyöräilyurheilun intohimo ja tiimihenki pyöräilyfaneille kaikkialla maailmassa. Tavoitteen saavuttamiseksi ŠKODA käyttää TV-mainosten ja sosiaalisen median kanaviensa ohella omalta verkkosivustoltaan löytyvää osiota WeLoveCycling.com . Sitä kautta pyöräkilpailufanit saavat runsaasti kiinnostavaa tietoa maailman kuuluisimman pyöräkisan vaiheista, ja he voivat osallistua kilpailuun, jonka palkinnot ovat ainutlaatuisia: ŠKODA antaa palkintoina esimerkiksi signeeratun vihreän paidan, ŠKODA-hiilikuitupolkupyörän ja Tour de France VIP -paketin.

Lisäksi ŠKODA on jälleen tänä vuonna Tour de France -sovelluksen virallinen yhteistyökumppani. Tällä sovelluksella pyöräilyfanit pysyvät mistä tahansa ajan tasalla tuoreimmista kisatapahtumista. Kunkinhetkisten sijoitusten ja liveseurannan lisäksi se sisältää reaaliaikaisen GPS-seurannan, kilpailijoiden profiilit ja paljon muuta. Sovellus on ilmainen ja saatavissa Android- ja iOS-laitteisiin.

Škodalla pitkä perinne polkupyöräilyn moottorina
Škodan intohimo polkupyöriin juontaa jo yrityksen syntyhetkiin. Vuonna 1895 eli 125 vuotta sitten Václav Laurin ja Václav Klement perustivat polkupyörätehtaan böömiläiseen Mladá Boleslavin kaupunkiin luoden pohjan yritykselle, joka sittemmin tunnetaan nimellä ŠKODA AUTO. Nykyään ŠKODA on mukana ’polkupyöräilyn moottorina’ monella eri tasolla: Ranskan ympäriajon Tour de France ja Espanjan ympäriajon La Vuelta lisäksi ŠKODA tukee myös muita kansainvälisiä pyöräilykilpailuja sekä lukuisia muita kansallisia ja kansainvälisiä suosittuja urheilutapahtumia. Polkupyörät ja niihin liittyvät varusteet ja tarvikkeet ovat myös oleellinen osa Škodan laajennettua tuotevalikoimaa.