30.6.2020
ŠKODA CITIGOe iV tarjoaa sähköistä säpinää | Sähköinen tulevaisuus

CITIGOe iV on suorastaan hämmästyttävän näppärä. Sähköauton hauskuus kukoistaa kaupunkiliikenteessä.

Asutko paikassa, jossa on sähköauton latausmahdollisuus? Tai löytyykö sellainen työpaikaltasi? Jos vastaat kyllä, täyssähköauto on sinulle nappivalinta. Ja jos olet hankkinut oman ŠKODA-seinälatausaseman, huoltoasema on kotonasi.

TEKSTI: SARI OKKO / KUVAT: ESKO TUOMISTO

Škoda CITIGOe iV rantautui Suomeen alkuvuodesta ja saavutti heti suuren suosion. Eikä ihme, sillä sähköautoilijat ovat innostuneet auton ketteryydestä yhdistettynä sen kokoon ja kiihtyvyyteen. Pienestä koostaan huolimatta auto on ajettavuudeltaan ja tiloiltaan isomman oloinen.

CITIGOe iV on suorastaan hämmästyttävän näppärä, joten se luovii jouhevasti ahtaimmissakin parkkihalleissa. Sähköauton hauskuus on parhaimmillaan taajamissa ja kiihkeässä kaupunkiliikenteessä, mutta auto loistaa myös idyllisillä kyläteillä ja mutkaisilla maanteillä.

CITIGOe iV loistaa sekä taajamissa että hektisessä kaupunkiliikenteessä, mutta myös mutkaisilla maanteillä.

Miten se kulkee?

Sähköautolla ajaminen on vakaata, vikkelää ja vaivatonta. Koska akusto on sijoitettu koriin istuimien alapuolelle, auton painopiste on alhaalla. Auto istuu hyvin tiessä, ajotuntuma on luotettava ja ohjaus tarkka.

CITIGOe iV:n kanssa pääsee helposti juttuun jo pienenkin yhteisen tuttavuuden jäljiltä. Auto tuntuu suorastaan lipuvan eteenpäin, sillä se kulkee lähes äänettömästi. Ja mikä parasta, autosta ei synny lainkaan paikallisia päästöjä.

Se, mikä aloittelevan sähköautoilijan yllättää, on auton nopea reaktiivinen kiihtyvyys: auto kerää nopeutta hämmästyttävällä tarmolla moottoritienopeuksiin saakka. Ripeys tuo turvallisuutta liikenteeseen, ja pieni auto tuntuu kasvavan isolla tiellä kokoistaan suuremmaksi.

Käytössä olevaan toimintamatkaan voi vaikuttaa ajoasetuksilla.

Kuinka pitkälle sillä pääsee?

CITIGOe iV:llä ajaa yhdellä latauksella noin 200-250 kilometriä mm. ajotavasta, nopeudesta sekä lämpötilasta riippuen. Tämä riittää moninkertaisesti useimpien autoilijoiden päivittäisiin tarpeisiin. Ja kun autoa lataa aina sopivan tilaisuuden tullen, pidemmätkin reissut onnistuvat nopeasti kehittyvän latausinfran ansiosta.

Sähköautoon pätee energiankulutuksen suhteen samat lainalaisuudet kuin polttomoottoriautoonkin: kevyellä kaasujalalla pääset pidemmälle. Auto hyödyntää jarrutuksessa generoituvan sähkön ottamalla sen takaisin talteen ajoakkuun, joten käytännössä sopivissa olosuhteissa autolla voi ajaa haluttaessa vain yhdellä polkimella.

Autossa on neljä eri talteenoton tasoa, joista suurimmalla auto hidastaa tarmokkaasti heti, kun nostat jalkaa kaasulta. Kun haluat maksimoida ajomatkan, maltti on valttia.

Käytössä olevaan tehoon voi vaikuttaa ajoasetuksilla. Valittavana on Normal-asetus, jonka maksimiteho on 61 kW ja suurin vääntömomentti 212 Nm. Kaupunkiajossa kannattaa valita Eco- tai Eco+ -asetus, jotka rajoittavat moottorin tehoa 50 tai 40 kW:iin.

Tehojen lukemia ei kuitenkaan kannata verrata polttomoottoreiden arvoihin, sillä sähkömoottorin vääntö ja välitön tehontuntu tekevät ajamisesta erilaista. CITIGOe iV pärjää vaivattomasti muun liikenteen rytmissä.

Lataaminen on helppoa. Pistät vain auton latauskaapeliin, ja autossasi riittää virtaa.

Miten sen lataus onnistuu?

Koska CITIGOe iV on täyssähköauto, sen voima tulee pelkästään sähköstä. Latausmahdollisuuksien tulee siis olla kunnossa. Pikalatausasemien verkosto kasvaa koko ajan, joten usein lataaminen onnistuu tänä päivänä vaikkapa kauppareissun aikana.

Itse lataaminen on yksinkertaista: pistät vain auton latauskaapeliin, kun saavut kotipihaan, työpaikan parkkipaikalle tai esimerkiksi ostoskeskukseen. Näin täyssähköauto pääsee imemään akkunsa täyteen energiaa ja keräämään voimia tuleviin ajosuorituksiin.

Latauskaapelin kytkeminen käy nopeasti ja lataaminen on helppoa. Kotona lataaminen hoituu seinälatausasemasta tai tavallisesta seinäpistokkeesta. Voit ajastaa auton lataamaan itsensä aamuyön tunteina ŠKODA Connect -älypuhelinsovelluksen avulla, jolloin sähkö on edullisimmillaan. Lataaminen sujuu seinälatausaseman avulla vain muutamassa tunnissa.

Täyssähköautoilun yksinkertaiseen filosofiaan on helppo solahtaa, ja sen helppous ja hauskuus vievät helposti mennessään. CITIGOe iV on arjen iloinen matkakumppani.

CITIGOe iV:n voimanlähteenä on sähkömoottori, joka saa virtaa auton alustaan istuimien alapuolelle sijoitetulta akustolta. Akuston korkeus on vain 30 cm.


Latauskaapelin kytkeminen käy nopeasti ja lataaminen on helppoa.

Kotona lataaminen hoituu seinälatausasemasta tai tavallisesta seinäpistokkeesta.

Pikalatausasemien verkosto kasvaa koko ajan, joten lataaminen onnistuu usein myös kauppareissun aikana.