ŠKODA KODIAQ SCOUT - neliveto ja maastoajo-ominaisuudet vakiona

Frankfurt 12.9.2017. ŠKODA jatkaa katumaasturikampanjaansa. ŠKODA KODIAQ SCOUT -mallin maastoajo-ominaisuudet tulevat näyttävästi esiin auton ulkonäössä ja tekniikassa. Uusi etu- ja takaspoileri korostavat ŠKODA KODIAQ SCOUT -mallin voimaa huokuvaa olemusta. Auto on 9 mm pidempi perusmalliin verrattuna. ŠKODA KODIAQ SCOUT -mallin 19-tuumaiset antrasiitinväriset kevytmetallivanteet antavat oman tyylikkään leimansa auton vahvaan ulkonäköön. Uuteen nelivetoiseen KODIAQ-malliin on tarjolla kaksi bensiinimoottoria ja kaksi dieselmoottoria.

›   Ulkonäkö kertoo maastoajokelpoisuudesta

›   Tarjolla kuusi moottori-vaihteisto-yhdistelmää käsittäen käsivalintaisen vaihteiston tai DSG-vaihteiston ja moottoritehot 110 - 140 kW (150 - 190 hv)

›   Neliveto vakiona

›   Tietoviihde- ja avustinjärjestelmät katumaasturiluokan kärkeä

ŠKODA KODIAQ SCOUT erottuu massasta erityisen muotoilunsa ansiosta. Auto on 4 706 mm pitkä, siinä on jopa seitsemän istuinta ja oman kokoluokkansa suurimmat sisätilat ja kookkain tavaratila – ŠKODA KODIAQ SCOUT tekee vaikutuksen monessa eri suhteessa. Auton modernissa muotoilussa tunteisiin vetoavuus, käytännöllinen järkevyys ja vakuuttava vankkuus yhdistyvät täydellisesti toisiinsa.

Muotoilu

Automallin ainutlaatuisuus on havaittavissa heti ensi silmäyksellä. Puskurin alaosan hopeanvärinen suojus on jaettu visuaalisesti kolmeen eri osaan. Tämä korostaa ŠKODA KODIAQ SCOUT -mallin maastoajoluonnetta. Kattokaiteet, ulkopeilikotelot ja sivuikkunoiden kehykset ovat myös tyylikkään hopeanväriset. Takalasi ja takasivulasit ovat tummennetut (tummennetut SunSet-ikkunat). Ne ovat yksi ulkopuolen keskeisistä erityispiirteistä. ŠKODA KODIAQ SCOUT -mallissa on vakiovarusteena 19‑tuumaiset antrasiitinväriset kevytmetallivanteet. Auton tunnistaa myös etulokasuojissa ja hansikaslokeron kannessa olevista tekstilogoista.

Erityiset maastoajo-ominaisuudet

ŠKODA KODIAQ SCOUT -mallin vakiovarusteisiin lukeutuvat muiden muassa Offroad-tila, joka säätää elektroniset alustajärjestelmät automaattisesti näppäimen painalluksella, huonontien paketti sisältäen pohjan ja moottorin alapuolisen suojuksen, pysäköintitutka edessä ja takana, sekä ajoasetuksen valinta (Eco, Normal, Sport, Individual ja Snow), joka vaikuttaa moottorin, automaattivaihteiston, ohjaustehostuksen ja ilmastointilaitteen ohjaukseen. Snow-ajoasetus mukauttaa ABS-jarrujen, ASR-vetoluistoneston ja mukautuvan vakionopeuden säätimen ACC (jos varusteena) sekä moottorinohjauksen toiminnan lumisilla tai muutoin liukkailla teillä ajamiseen.

Sisätilan erityisvarusteet korostavat myös auton omaleimaisuutta. ŠKODA KODIAQ SCOUT -mallissa on vakiona Alcantara®-verhoillut istuimet joissa SCOUT-logo, monitoimiohjauspyörä, jaloteräksiset poljinlevyt, LED-tunnelmavalaistus jossa kymmenen värivaihtoehtoa, 8” Amundsen-navigointi- ja -tietoviihdejärjestelmä sekä Canton Sound System 10 kaiumella, Alcantara®-oviverhoukset sekä KODIAQ-logo etu- ja takaovien kynnyslistoissa.

Moottori-vaihteisto-yhdistelmät

Tarjolla kuusi moottori-vaihteisto-yhdistelmää, joiden tehot ovat 110 - 140 kW (150 - 190 hv):

1.4 TSI / 110 kW (150 hv) 4×4: huippunopeus 197 km/h, kiihtyvyys 0 - 100 km/h 9,8 sekuntia, polttoaineen kulutus: kaupunki 8,2 l / 100 km, maantie 5,9 l / 100 km, EU-yhdistetty 6,8 l / 100 km, CO2-päästö 153 g/km

1.4 TSI / 110 kW (150 hv) 4×4 DSG: huippunopeus 194 km/h, kiihtyvyys 0 - 100 km/h 9,9 sekuntia, polttoaineen kulutus: kaupunki 8,4 l / 100 km, maantie 6,2 l / 100 km, EU-yhdistetty 7,0 l / 100 km, CO2-päästö 161 g/km

2.0 TSI / 132 kW (180 hv) 4×4 DSG: huippunopeus 207 km/h, kiihtyvyys 0 - 100 km/h 8,0 sekuntia, polttoaineen kulutus: kaupunki 9,0 l / 100 km, maantie 6,3 l / 100 km, EU-yhdistetty 7,3 l / 100 km, CO2-päästö 168 g/km

2.0 TDI / 110 kW (150 hv) 4×4: huippunopeus 197 km/h, kiihtyvyys 0 - 100 km/h 9,7 sekuntia, polttoaineen kulutus: kaupunki 6,3 l / 100 km, maantie 4,7 l / 100 km, EU-yhdistetty 5,3 l / 100 km, CO2-päästö 139 g/km

2.0 TDI / 110 kW (150 hv) 4×4 DSG: huippunopeus 194 km/h, kiihtyvyys 0 - 100 km/h 9,9 sekuntia, polttoaineen kulutus: kaupunki 6,7 l / 100 km, maantie 5,1 l / 100 km, EU-yhdistetty 5,6 l / 100 km, CO2-päästö 147 g/km

2.0 TDI / 140 kW (190 hv) 4×4 DSG: huippunopeus 210 km/h, kiihtyvyys 0 - 100 km/h 8,6 sekuntia, polttoaineen kulutus: kaupunki 6,6 l / 100 km, maantie 5,3 l / 100 km, EU-yhdistetty 5,7 l / 100 km, CO2-päästö 150 g/km

Neliveto

Kaikissa ŠKODA KODIAQ SCOUT -malleissa on vakiona neliveto. Sen sydän on elektronisesti ohjattu monilevykytkin, joka on asennettu painonjakauman kannalta suotuisasti takavetopyörästön eteen, toisin sanoen heti nivelakselin takapäähän. Nelivetojärjestelmän kytkeytymiset tapahtuvat erittäin nopeasti ja nerokkaasti tarpeen mukaan. Ohjainlaite määrittää kummallekin akselille optimaalisen voimanvälityksen. Vetopidon menettäminen estyy auton ajotilanteisiin reagoivalla ohjainlaiteohjauksella. Normaalissa ajotilanteessa, etenkin kun autossa on vähän kuormaa ja ajetaan verrattain tasaisilla nopeuksilla, monilevykytkin välittää moottorin voiman taloudellisesti lähes vain etupyörille.

Maastoajokelpoisuus

ŠKODA KODIAQ SCOUT viihtyy erinomaisesti myös teiden ulkopuolella. Peräti 194 mm maavaran avulla se selviytyy monista vaikeista paikoista. Maavarakulma on 21,3 astetta. Korin lyhyiden etu- ja takaylitysten ansiosta lähestymis- ja jättökulmat ovat erinomaiset 20,1 ja 22,8 astetta. Vakiovarustukseen kuuluva huonontien paketti tarkoittaa auton pohjan, moottorin ja vaihteiston alapuolen sekä jarru- ja polttoaineputkien ja johtojen suojausta. Kun päällystetty tie päättyy, kuljettaja voi valita Offroad-ajotilan käyttöön helposti katkaisinta painamalla. Lisävarusteena saatavan mukautuvan alustan säätöjärjestelmän (DCC, Dynamic Chassis Control) yhteydessä iskunvaimentimien toiminta sovitetaan asianmukaisesti ja kaasupolkimen reagointi mukautetaan hieman hitaammaksi. ABS-jarrujärjestelmä sallii pyörien lievän lukittumisen, jotta jarruttaessa pyörän eteen saadaan syntymään jarrutusta tehostava maa-aineskiila. Jotta vetopito maastossa ajettaessa on parempi, ASR-vetoluistonesto sallii pyörien tavallista suuremman tyhjää pyörimisen ja elektroninen tasauspyörästölukko (EDL) reagoi normaalia nopeammin. Mäkilähtöavustin ja alamäkihidastin aktivoidaan myös tarvittaessa. Alamäkihidastin auttaa kuljettajaa pitämään ajonopeuden vakiona, kun kuljettaja aloittaa rinteen alas ajamisen.

Avustinjärjestelmät

ŠKODA KODIAQ -mallien monipuoliset avustinjärjestelmät ovat tässä autoluokassa esimerkilliset. Uusia varusteita ja toimintoja ovat perävaunuavustin , takaviistossa kuollessa kulmassa olevasta ajoneuvosta varoittava kaistanvaihtovaroitin ja sivuilta lähestyvää liikennettä valvova peruutusvaroitin . Matkustajien ennakoiva turvajärjestelmä Crew Protect Assist sulkee törmäysvaaran uhatessa ikkunat ja kattoluukun, kiristää kuljettajan ja etumatkustajan turvavyöt ja toimii yhdessä edelleenkehitetyn automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän Front Assist kanssa. Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä sisältää kaupunkiajo-hätäjarrutusavustimen ja ennakoivan jalankulkijasuojan . ŠKODA KODIAQ -perusmallista tuttua pysäköintiavustinta on kehitetty edelleen. Myös Area View -ympäristönäkymä on erinomainen apuväline. Keulaan ja perään sekä ulkopeilikoteloihin sijoitetuilla laajakuvakameroilla saadaan aikaan kuva alueesta auton ympärillä. Kuva näytetään tietoviihdejärjestelmän näytössä kojelaudassa. Kuvanäkymävaihtoehdot ovat virtuaalinen näkymä auton ympäristöstä ylhäältäpäin ja 180 asteen kuvat auton edestä ja takaa. Kuvien näytön avulla kuljettajan on helpompi selviytyä autolla ahtaista paikoista ja vaikeassa maastossa.

Tietoviihde ja ŠKODA Connect

ŠKODA KODIAQ SCOUT -malliin on tarjolla uusimmat tietoviihdejärjestelmät. Niiden kapasitiivinen kosketusnäyttö on kirkaslasityyppinen. Tietoviihteen huippua edustaa Columbus-navigointijärjestelmä, jossa on 9,2-tuumainen näyttö, WLAN-lähiverkko ja 4G SIM-korttimoduuli (lisävaruste). ŠKODA KODIAQ SCOUT -mallissa on lisäksi erityinen näyttö, jossa näytetään ohjauskulma, kompassi, korkeusmittari sekä öljyn ja jäähdytysnesteen lämpötila. Automaattinen hätäpuhelutoiminto on vakiovaruste. ŠKODA Connectin sisältämät online-mobiilipalvelut ja -toiminnot täydentävät oivallisesti auton nykyaikaista tietoviihdejärjestelmää. Ne nostavat auton navigointi-, tieto- ja viihdejärjestelmien toiminnot sekä avustavat palvelut täysin uudelle tasolle. Toiminnot ja palvelut voidaan konfiguroida myös kotitietokoneelta tai ŠKODA Connect -sovelluksen kautta.

Lisätietoja:

Kari Aalo

Viestintäpäällikkö

+358 10 436 2112

kari.aalo(at)skoda.fi

Helkama-Auto Oy on osa Helkama-yhtiöitä. Helkama-Auto on Škoda-autojen, -varaosien ja -lisävarusteiden maahantuoja Suomessa.

Communications Manager

MEDIALAATIKKO
Kuvat: ŠKODA AUTO

Lataa kaikki